Ungefär hur mycket..

_Sascha_

Trådstartare
Kostar det att röntga en häst? Vid köp tänkte jag då.. Vem betalar för det? Jag antar att det blir jag eftersom det är jag som vill göra det på en häst som inte markerar på böjprov. Hästen är aldrig röntgad förut så det känns som att det vore bra att göra det, den är 6 år.

Sv: Ungefär hur mycket..

Beror på vad man vill röntga, hur många plåtar och var man ska göra det. Skiljer jättemycket mellan olika kliniker, ring och fråga den du tänker besöka.

om jag inte minns helt galet så kostade det ca 500-1000 kr per plåt, kan kolla räkningarna när jag kommit hem från jobbet. se det beror ju på hur många plåtar man ska ta, vad du vill röntga på hästen.

Man får komma överens med säljaren vem som ska betala. Oftast har det med vad det är för prisklass på hästen om säljaren vill betala eller inte, och lite på säljarens goda vilja också. Om jag skulle sälja en häst skulle jag inte betala röntgen om det inte krävs för att man ska kunna försäkra hästen för försäljningssumman.

Nej det är ju iofs sant. Det är väl lite köparen om man vill röntga också.

Kan man få köpet att gå tillbaka om man inte röngtar, på dolda fel?

När jag kollade med ATG kostade det ca 3000-5000kr för röntgen av rygg, beroende på vilka bilder och hur många plåtar. Tyvärr det enda jag vet på prisfronten.. :o
Kan tänka mig att flera faktorer spelar in när priset avgörs för en röntgen.

Det vanliga, vad jag hört, är att köparen betalar en röntgen som denne vill göra. Vissa säljare betalar röntgen om den visar något/några fel som denne inte visste om/nämnt.

Jag skulle (som säljare) inte betala röntgen för en häst där det inte finns någon egentlig anledning att vilja röntga (t.ex. reaktion vid böjprov)...

Senast ändrad:

Jag pratade lite med min tränare iallafall och hon tyckte absolut att jag skulle export röntga iallafall, det är typ knän, kotor, haser så det lät ju bra. Det skulle gå på typ 4000 med vet. besiktning.. Sen att jag skulle säga att om hästen går igenom så betalar jag och om den inte går igenom, köparen.

Jo, det är väl lite vart man åker och så, vill helst göra besiktning på klinik iallafall..

Okej, men det kanske är något man bör nämna att man inte tänker göra.. Vet ju inte om säljaren vill betala röntgen bara för att jag vill röntga?

Vad jag egentligen menar (men inte skrev) är att det vanligaste nog är att spekulanten tar på sig röntgenkostnaden oavsett fynd eller ej. Men att betala om hästen INTE går igenom men låta det ingå i köpeskillingen om hästen går igenom känns lite exotiskt för mig.

Som säljare skulle inte jag ställa upp och betala en röntgen som köparen begärt oavsett om hästen inte går igenom eller ej. Har du tur så kanske din säljare tänker annorlunda.

Hästen är ju aldrig röntgad så det borde väl ändå vara lite försäkring för säljaren också iom dolda fel och sånt.. Bara lite tankar som far runt :p.

Hade ju självklart tänkt och betala bes+röntgen utöver hästens pris..

Men tack för era åsikter iallafall :)

Som säljare skulle inte jag ställa upp och betala en röntgen som köparen begärt oavsett om hästen inte går igenom eller ej. Har du tur så kanske din säljare tänker annorlunda.

Nej det är ju lite olika hur man tänker, får väl höra med henne helt enkelt.

Dolt fel är ett fel som inte hittas med t ex röntgen. KÖPAREN löper störst risk genom att inte röntga, därför ligger det ju inte i säljarens intresse att röntga.

Billigare hästar får inte röntgas om det är jag som säljer och hästen fungerar och är igångsatt. Ett fynd gör den osäljbar fast det egentligen inte är något fel på hästen.

Får inte röntgas - för dig, eller Får inte röntgas - mot reglerna?

Vilka regler skulle det vara?

Jag tycker jag var rätt klar i meningen "Billigare hästar får inte röntgas om det är jag som säljer..."

Alla hästar jag säljer betalar jag exportröntgen för, men de har i och för sig inte gått under 150 000:- . är de någon som vet var gränsen går , vad är max summa hästen ska kosta för att inte behöva röntgas? eller hur man ska skriva. För att kunna försäkras...?

Häromkring kostar exportröntgen med besiktning ca 6500-7000:-
När jag säljer hästar brukar jag stå för besiktning men inte röntgen. Att röntga hästen känner inte säljaren någonting på. Det är mkt ovanligt att en köpare får igenom ett dolt fel då köparen har undersökningsplikt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 869
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 065
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka