Ungefär hur mycket hö i IKEA-påse!?

Grålly

Trådstartare
Jag har en fundering. Jag har ett hö, 85% TS, och en våg. När jag packar en IKEA-påse knakfull (dvs så full att det inte går ned ett uns till) får jag ändå inte det till 4 kg. Börjar starkt fundera på att min våg (helt ny) har något fel. Kan det vara sant att det inte ens ryms 4 kg hö i en IKEA-påse? Hade jag gissat hade jag sagt 10... :o

Sv: Ungefär hur mycket hö i IKEA-påse!?

Nu är det iofs ett år sen jag sålde min häst, men jag har för mig att det gick i ca 4 kg hö. Det GICK att få i mer, men då knakade sömmarna :p

Det varierar väldigt mycket med hur hårt pressat höet är.

Jag tror det stämmer ganska bra med 4 kg.Jag får ner 5-6 kg men vi har hösilage.

jag kan få i 8kg om jag varkligen pressar ner höt i påsen och fyller den till bredden. 5kg får jag i utan problem.

Nu har jag förvissiligen löspressat hö så det e kanske skillnad då?

(vet ej ts i huvudet)

Brukar få ner 5-6 kilo hö eller 7 kilo hösilage i en påse.

Vi har två sorters hö. Av det ena går det ner 8-10 kg i påsarna, det är vanliga småbalar, ganska hårdpressade.
TS ca 80.
Av det andra går det i 3-4 kg i en kasse :p Kanske 5 om man pressar lite. Det är storbalar med 86 TS, ganska löspressat.

Tack för alla svaren. Jag blev helt förskräckt när jag såg hur mycket det gick i. Jag har tydligen ingen uppfattning om någonting egentligen :D.

Jag får i 4, 5kg om jag verkligen pressar... Och då är den rejält överfull.:p
Från rundbal...

och jag får ner 11kg hösilage, det beror ju mycket på hur hårt fodret är prressat!

Beror på vilket hö.

Mitt hö nästan 3kg, är löspresade av en gamal körla.

Det hö jag ibland brukar få köpa fram mot vårkanten 6-7kg, hårdpresade småbalar.

Kram

Har sett när vi varit på tävling att folk packar hö i jättekassar;gula ;som verkar komma ifrån Ullared.Där får man garanterat i både 10 kilo och mera därtill.....

Dom kassarna är toppen. Är precis så jag får ner en hel bal på 12 kg (hårdpressad småbal.) Jätte smidigt om man ska ha med sig på tävling, lätthanterat och skräpar inte ner överallt.

Till TS: Jag får i ca 6-7 kg pressat småbalshö i en vanlig blå ikea påse.

Jag får inte i mer än 4 kg i en ikea-påse.
Men EN gång lyckades jag på något vänster att få ner 5 kg :D

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
9 304
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 996
Senast: Tifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka