Ung på nytt!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tosa
  • Startdatum Startdatum
T

Tosa

Min tokstolla (kallblod) har plötsligt fått tillbaks tävlingsnerverna. Hon är 17 år och har inte tävlat sen -96. Jag har kört henne i skogen med en rockard flera gånger och det har inte varit några problem. Hon har varit lugn och inte dragit det minsta fastän vi har kört tillsammans med en annan. Jag sålde min rockard och bröstsele och köpte en speedcart och travsele för ca 1 vecka sedan. Nu när jag kör drar hon så fort vi travar och blir rädd när det skvätter grus på stänkskyddet. Rockarden skrammlade ju hela tiden, men den var hon inte rädd för. Hon är inte bara pigg utan verkar tycka att det är lite obehagligt. Hon tittar och har öronen vridna bakåt hela tiden. Jag törs knappt trava med henne på hemvägen med risk att hon drar iväg. Annars litar jag på henne till 100 %, men inte nu när jag kör. Jag ska prova ta bort stänkskyddet och se om hon blir lugnare när det inte låter (med risk att jag får stenar i huvudet), annars får jag väl sälja grejorna och köpa en rockard igen. :(

Sv: Ung på nytt!

Testa att döva henne lite, tex. bomull i öronen. Troligtvis associerar hon den lättare vagnen med snabb(are)jobb, hon lugnar säkert ner sig när hon inser att det inte är vad som skall ske. Men lite ljuddämpning kanske inte är fel till att börja med.

Jag vill helst inte ha någonting i öronen. Jag kör för det mesta på en grusväg där det åker en och annan bil och moped, så jag vill att hon ska kunna höra när dom kommer bakifrån så hon inte blir rädd när dom plötsligt dyker upp. Annars får jag sätta fast något mjukt under stänkskyddet, så det inte låter så mycket när det skvätter grus.

Håller med föregående talare, stoppa rejält med bomull i öronen ett tag. Sen kan du kanske köra en lång sväng, så hon blir lite trött, gärna i någon lång uppförsbacke. Ljudet av stänkskyddet brukar dom vänja sig vid rätt fort. Det ska nog lösa sig.

Hon kommer troligen märka trafiken ändå. Det blir ju inte totalt tyst. Prova döva henne ett par gånger så ska du se att hon vänjer sig snabbt med den nya "racervagnen".

Jag ska prova köra henne i helgen, få se hur det går. Det är väl bättre att jag inte har bomull i öronen om hon ska vänja sig vid stänkskyddet?! Annars blir det ju likadant igen, om inte värre, när jag tar bort bomullen och det börjar låta en massa när jag kör.
Hon var med om en liten skentur med förra ägaren, när ena tussen i örat helt plötsligt flög ur. Hon fick panik och skenade iväg. Om jag inte minns fel hamnade dom i diket. Därför är jag lite skeptisk mot att ha tussar i öronen. Jag ska tillägga att hon aldrig varit bakskygg annars. Hon brydde sig ingenting när jag hade rockarden. Eftersom hon inte ska tävla och jag bara "hobbykör" vill jag inte köra för hårt med henne. Vi drar bara på lite i "turbotrav" ibland. :smirk:

Tror du kan vänja henne även om du har tussar i öronen. Hon kommer ju höra samma ljud, bara att det är lite dovare.

Men vill du inte ha tussar i öronen, så börja med att skritta, är hon lugn så trava bara lite lite, typ 100 m, riktigt sakta. Då borde det gå att vänja henne rätt så fort med stänkskyddet. Vill du låta henne sträcka ut så gör det i en lång uppförsbacke, då kommer hon bli trött och inte orka vara bakrädd. Även om du inte vill köra hårt med henne, så gör det väl inget att hon blir lite trött.

Jag körde tokstollan i helgen och det gick faktiskt bättre. Jag hade med mig en kompis som red bakom och hade lite koll på bilar, så jag kunde köra i mitten där det inte stänkte grus. Visst drar hon fortfarande, men jag hade iaf kontroll den här gången. Funderar ändå på att köpa en rockard igen, då jag egentligen inte har något behov av att träna henne snabbare. Frågan är om hon nu kommer att fortsätta vara vild eller om hon lugnar sig igen när hon har en lite tyngre vagn som kanske inte förknippas med snabbare jobb?! :confused: Jag får fundera lite till. Ska ta reda på var jag kan få tag på en likadan rockard som jag hade och vad den kostar. (Har för mig att den var köpt i Västerås från början). Tack ändå för tipsen!! :bow:

Liknande trådar

Körning Har nu fått ordning på rockarden till lilla russet. Körde första gången i lördags. Då en liten tur på kanske en kvart. Ut gick bra...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: Fia-Lina
·
A
Körning Jag är novis inom körområdet, trots att jag kört min häst regelbundet i 10 år. Så här är det: Jag har 2 st hästar, inte samma storlek...
Svar
3
· Visningar
1 339
Senast: Cilva
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 250
Senast: ghost
·
Träning Jag köpte i somras en 5-årig shettisvalack för att köra i par med min andra 5-åring. Han var, vilket tydligen inte är så ovanligt med...
Svar
5
· Visningar
1 009
Senast: edwin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix