Ung häst - rida för instruktör

ghost

Trådstartare
Hur mycket anser ni att en häst bör vara riden innan man kan rida för instruktör?

Jag håller på och sitter in en treåring travare med målet att kunna rida honom för instruktör någon gång nästa år.

Men jag känner mig själv mycket bra, det är ofta så att jag kopplar för vagnen i stället för att ta på mig ridbyxorna. :o

Jag kan ju tillägga att han är i nästan full tävlingskondition men givetvis inte byggt några ridmuskler ännu. (Travare så klart) :D
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

bara grunderna funkar så e de väl bra med instruktör... man behöver väl hjälp o utveckling på alla nivåer
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Men man måste väl på något sätt anse att hästen ska orka ett helt pass?

Jämför jag med min 7-åring (startande travare) så är hon ju bra trött efter en timme.

Jag funderar i banorna - tar det ett par månader för någon som rider "normalt" så kanske det tar ett halvår för mig? Eller är jag helt ute och snurrar?
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Vad menar du med orka ett helt pass? Man rider såpass länge man märker att hästen orkar hålla igång o ihop. Jag rider för instruktör med min treåring, ungefär 15-20 min/gång.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

:idea:

Ja men du! Så dum jag är. Jag har bara ridit för instruktör några gånger och hade så klart inte en tanke på att jag kan vara med en bit av passet. :D :o

Jag rider ihop med andra för instruktören och vi rider ca en timme men jag kan ju givetvis sluta när det passar hästen.

Utbildningsmässigt drar vi inte ner nivån då det är väldigt basic.

Hur länge har du ridit din treåring? Jag har inte ridit in en treåring på 15 år så jag minns inte riktigt hur de brukar vara. Min förra orkade mig inte som treåring så hon fick vänta tills hon blev fyra.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Från första början!

Jag red min för instruktör när hon fortfarande var på longeringsstadiet. Dvs han longerade henne först och sedan fick jag sitta på och mer och mer ta över hjälpgivningen.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Jag red väldigt tidigt för instruktör på min pålle eftersom jag ville få hjälp att få det rätt från början. Det är ju instruktörens jobb att anpassa nivån efter de ekipage som deltar i träningen=
jag red förvisso privat men vi anpassade längden på träningen till vad hästen klarade av.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Hur mycket anser ni att en häst bör vara riden innan man kan rida för instruktör?

Jag håller på och sitter in en treåring travare med målet att kunna rida honom för instruktör någon gång nästa år.

Men jag känner mig själv mycket bra, det är ofta så att jag kopplar för vagnen i stället för att ta på mig ridbyxorna. :o

Jag kan ju tillägga att han är i nästan full tävlingskondition men givetvis inte byggt några ridmuskler ännu. (Travare så klart) :D

Du kan rida med en gång, men som Anne skrev, så är det korta, korta pass som gäller för en så ung häst. Det är det svåraste med att rida unghäst tycker jag - allt måste stämma på de få minuter man har på sig, för annars är det lätt att man "fastnar" i något moment för länge och hästen hinner bli trött. Och då kan den inte göra det man ber om, exempelvis fatta galopp.

Det är vanligt att man rider en period och sedan ställer av hästen ett tag. Vilan gör att hästen fortsätter att muskla på sig och ger lite växtmån - en 3-åring är ju inte färdigväxt ännu. Märker man att unghästen inte fungerar som den ska pga växtvärk är det bättre att låta den vara.

Jag tipsar gärna om Jens Fredrikssons bok om unghästutbildning. Den är trevlig och innehåller en realistisk utbildningsplan.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

nu :idea:

Om du har en vettig tränare som anpassar passet efter din häst (annars lär du väl byta ;)) både i tid och vad ni gör.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Red in henne i början av året ca mitten av feb-slutet av april, fick sedan vila sommaren o sattes igång för ca 2 mån sen. Har under hela tiden haft en mkt kunnig som hjälpt mej/haft koll med allt från backen o har from i höst ridit för instruktör 1.2 ggr/v. Korta pass men intensiva, det är som Sara-ida skrivit innan, det svåra är att hinna med det som ska göras innan unghästen blir för trött:smirk:
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Jag förstår inte riktigt resonemanget att ni skulle behöva uppnå en viss nivå för att kunna utbildas av en instruktör?:confused:

Man använder väl instruktören för att få hjälp att lära sig och hästen saker, och det måste man ju kunna göra när som helst under utbildningen? Elvira och jag har tränat för instruktör t.o.m, och hon är 2 år och inte riden alls...

En instruktör som inte kan eller vill anpassa sig till ekipaget, utan kräver att man ska kunna vissa saker eller orka en viss tid skulle jag nog inte använda mig av alls...:p
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

På en gång! Jag har gjort mina så de går att sitta på och någorlunda styrbara (så vi är välkomna i ridhuset) och sen har tränaren kommit. Det blir ju inga långa pass, men tillräckligt för att man ska få tips och råd och kunna jobba vidare utan att göra alltför stora missar eller få problem.

Har även fått hjälp vid tömkörning vilket är GULD. Det är så lätt att glömma saker, och när man får höra kommentaren så "javisst f-n, varför tänkte jag inte på det".

Nu har jag även förmånen att ha mkt duktiga kamrater så vi kan hjälpa varandra i vardagen. Ofta hjälper det att man bara får någon annans syn på saker för att man ska kunna komma vidare.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Du kan väl rida för instruktör när du vill? Instruktören ska ju rätta sig efter hästens situation och bör således kunna anlitas från dag 1.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Jag formulerade mig lite knäppt, men jag vill att hästen ska orka bära mig ett tag innan jag ger mig in på att anlita instruktör, att dra iväg och rida i femminuterspass känns inte så "värdeadderande" med tanke på att vi inte har några speciella mål med utbildningen. Vi gör det "bara för kul".

Men många möjligheter öppnar sig, jag fick nys om att tömkörningskurs är på G så det finns vissa möjligheter att vänja lill-kusen vid ridhusmiljö innan jag rider där. :idea:
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

jag vill att hästen ska orka bära mig ett tag innan jag ger mig in på att anlita instruktör, att dra iväg och rida i femminuterspass känns inte så "värdeadderande" med tanke på att vi inte har några speciella mål med utbildningen.

Men rid 5 minuter och markarbeta hästen för instruktören i 25 minuter, så hade jag lätt gjort!;)

Jag kan även ta halva min halvtimmeslektion att bara prata och diskutera med min tränare ibland, det ger valuta för pengarna det också.:d
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Varför förutsätta att jag rider ensam för instruktören? :confused:

Eftersom det är en travhäst (inte travhäst som ras utan som tävlingshäst) så är dressyren något som jag "trycker in" där det passar och vi är ett par stycken som rider tillsammans så diskussioner kommer efter passet.

Frågan är rätt generellt ställd eftersom jag inte vet när jag suttit så pass mycket på honom så att vi känner att vi kan ge oss på det. Hästen är tränad i ca. 2 år.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Hur mycket anser ni att en häst bör vara riden innan man kan rida för instruktör?

Jag håller på och sitter in en treåring travare med målet att kunna rida honom för instruktör någon gång nästa år.

Men jag känner mig själv mycket bra, det är ofta så att jag kopplar för vagnen i stället för att ta på mig ridbyxorna. :o

Jag kan ju tillägga att han är i nästan full tävlingskondition men givetvis inte byggt några ridmuskler ännu. (Travare så klart) :D

Själv rider jag för instruktör redan från början med en ny häst. Instruktören bör ju vara skicklig nog att anpassa till hästens träningsstatus. Jag tycker att det är bra att ha ögon på mig lite då och då, även om hästen är ung eller nyinriden. Nästan viktigare då.

Hälsning Maja
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Det allra bästa är att få hjälp från början, så att man inte lär in ngt fel o får börja att korrigera.
Du kan kanske rida samtdigt med ngn eller bara en kvart eller så.
 
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Jag rider för instruktör när jag själv inte kommer längre med hästen eller behöver hjälp. Dvs jag tycker inte det ger så mkt att rida för instruktör om hästen fungerar problemfritt innan den lärt sig stanna mjuk, svänga med bibehållen balans, gå i ett bra tempo med balans o i en ganska stadig form, fattar galopp hyfsat bra osv. Dvs den rena "inridningen" gör jag helst själv hemma. Sedan åker vi iväg o checkar av att allt utvecklas bra en 15-20 min och får tips på vad vi ska göra härnäst när min erfarenhet tryter.

Så, är du säker på att du gör rätt o hästen utvecklas positivt så är det ingen fara att vänta tills du känner att hästen blir starkare men om du känner dig minsta osäker så åk iväg o rid en kort stund. Förhoppningsvis så får du bara en bekräftelse på att du arbetar hästen rätt och kan fortsätta i samma banor tills hästen blir starkare och ni kan få ut mer av träningarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Ung häst - rida för instruktör

Beror väl på hur mycket Du kan.

Känner du att du vill ha hjälp med din utbildninga av hästen så är det klart du kan ta lektioner. Det går ju att anpassa lektionerna efter hästens ålder och utbildningsgrad, och även din;) Så vill du ha hjälp så ta hjälp:)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Det är så att min häst är väldigt stark, nästan stum i munnen. Testat många bett men ingen skillnad. Från skritt till halt går det...
Svar
10
· Visningar
1 926
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp