N

Namarra

jag är skötare på två hästar en unghäst på 2år fullblod/halvblod sen den andre är 8år fullblod sprungit på banan jag rider inte än sen ska jag även få bli medryttare på ett vbl vallack på 170 till sommaren samma stall som jag är i nu men de som jag undrar över är...

att jag vill ju ha egen häst..så tycker ni att jag ska forsätta att vara medryttare/skötare på doma så länge som jag bara kan?
jag betalar inget för att ta hand om dom...Jag tycker jätte mycket om dom också vill inte sluta bara för att jag skaffar egen häst...vad ska jag göra???:banana:
 
Sv: undrar

Först vill jag nog ställa några frågor: Hur många års erfarenhet av hästskötsel har du? Hur länge har du ridit? Har du råd med egen häst? Finns det stallplats? Har du tid att vara i stallet cirka 2 timmar om dagen 7 dagar i veckan?

Jag tycker nog att man gott och väl kan vara medryttare i några år innan man bestämmer sig för att skaffa egen häst, det var så jag gjorde och under de åren var jag med och tävlade och tränade för privata instruktörer med mera, saker som man sällan får uppleva på ridskolor. Om du ska få bli medryttare till sommaren så börja med det och känn efter.

Sen får du räkna på kostnaden. Mitt fullblod kostar mig cirka 2500 kr i månaden för stall, hö och foder, ytterligare drygt 5000 kr om året i försäkring, cirka 400 kr i månaden för hovslagare, inköp av utrustning går på kanske någon hundralapp i månaden utslaget på ett helt år, självklart mer de år man behöver köpa ett dyrt täcke, ny sadel eller dylikt. Resan till och från stallet kostar, antingen bensin eller bussremsor. Instruktörer, om du väljer att träna för sådana, tar oftast mellan 150 och 300 kronor per lektion, och så ska man ju resa till instruktören (om han/hon inte kommer till stallet) och då tillkommer hyra av släp om du inte har ett eget och det kan gå loss på cirka 350 kronor per gång, samt extra bensinkostnader.

Det är dyrt att ha häst, och blir de sjuka eller skadar sig får man räkna med rätt många kronor bara för att få ut en veterinär och titta på dem.

Men känner du att du har råd och tid och ork och lust, samt erfarenhet och kunskap, så skadar det ju inte att börja kolla på annonser. Endera dagen så kanske du hittar din drömhäst! Jag har hittat två, även om det har tagit halva mitt liv! :D
 
Sv: undrar

Jag har hållt på med hästar sen 97 har jobbat hos ett par som födde upp fjordingar jobbade där 98-99..sen köpte vi häst 00 men fick lämna tillbacka den hade gått med sin mamma i 3år..sen köpte vi ett vbl som vi hade i lite mer än två år..sen har jag varit medryttare åt min kompis hästar..sen jobbade jag på ridskola red där 02..sen hade jag uppehåll tills jag började rida på en kompis häst sommaren 05 sen i augusti 05 hade jag foderhäst fram till feb06 sen 1vecka efter han hade åkt blev jag skötare på dom två hästar jag skrev i första inlägget..När jag jobbade hos dom fick ja lära mig tömköra/inkörning jag är uppe i stallet nu ca 3tim 2dag/vecka än så länge...Men jag funderar på att även på att ha foderhäst som kan vara senare till salu..de kanske är bättre..för den foderhäst jag hade betalade jag allt de va som att ha egen häst fast de inte var de...

nåt annat jag ska tänka på????
 
Sv: undrar

jag skrev för ett tag sedan om de va nån annan som kunde tilläga nåt ifalla jag inte ska ha en egen häst???men jag ville så gärna ha de då men inte nu för jag ska bli medryttare på ett vbl så då har jag två hästar att rida på sen en unghäst...så jag klara mig nog utan häst en tid framöver....
 

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 298
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
811
Senast: Fiorano
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp