• Western
  • Trådstartare Trådstartare ida.kar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 946
I

ida.kar

Hej.
jag är lite ny på westernsadlar och undrar en sak om bommarna.
Är bommarna på oftast likadana på ett märke? altså lika skålade? Om jag har provat en t ex dakota reiner sadel och den var för rak i bommen, kommer då förmodligen ingen dakota sadel att passa?

Sv: undrar

Jag är ingen expert på westernsadlar, men en sak har jag fått lära mig när det gäller bommar. Bommen är den samma i utformningen vare sig det gäller reining eller trail. Det som skiljer dom åt är hur dom är uppbyggda. alltså hur mycket dom är klädda med råhud. Själva stommen i bommen är en och samma. Mellan olika märken skiljer det sig rätt mycket. En Full quarter bom i ett märke är kanske en X full i ett annat. Det bästa sättet att hitta rätt bom är att kontakta någon sadelförsäljare, som har lösa bommar att prova ut på din häst. Det är rätt arbetsamt, eftersom att man kanske får prova många olika märken, innan man hittar rätt.
Som sagt...Jag är ingen expert, så jag kan ha fel. Det beror ju på vem man frågar. Jag har bara fått förklarat för mig av WHC när jag letade sadel.
Så lycka till!

Jag är inte heller nån expert, men som jag har förstått det så har vissa märken, t.ex. Longhorn och Crates ett begränast antal olika bommar, sen är det som föregående skribent skrev, utformningen som skiljer. Andra märken, t.ex. Simco har ett stort antal olika bommar för att passa ett vidare urval av hästar. Söker du en mer skålad bom så är kanske en Crates värd att pröva?

Tasoom skrev:
Jag är ingen expert på westernsadlar, men en sak har jag fått lära mig när det gäller bommar. Bommen är den samma i utformningen vare sig det gäller reining eller trail. Det som skiljer dom åt är hur dom är uppbyggda. alltså hur mycket dom är klädda med råhud. Själva stommen i bommen är en och samma.

Hur är de då med alla de sadlar som har syntetbom??

Det kan jag inte svara på. Då vi överhuvudtaget inte pratade om syntet eller glasfiberbommar. Han rekomenderade inte den sorten pga att dom är mindre hållbara och inte lika "flexibla" som träbommen. Så vi diskuterade inte glasfiberbommar vidare. Ingen av dom sadelmakare eller försäljare av westernsadlar jag varit i kontakt med, rekomenderar glasfiberbommar.
Så Jag vet helt enkelt inte vad som gäller för just den sorten.

H/Tasoom

WHC, Tumbleweed, Lil´westernstore, Bonanza för att nämna några.

De flesta sadlar som dessa butiker säljer har syntet eller delvis syntetbommar i sina sadlar så att de inte skulle rekommendera syntetbommar tror jag inte det minsta på.

Vad köpte du för sadel?

Senast ändrad av en moderator:

Du har fått det här med w-sadlar om bakfoten! Det som i allt väsentligt skiljer mellan olika typer av sadlar inom samma fabrikat är fronten, bakvalvet och sitsens uppbyggnad, det där du säger om råhud stämmer inte alls! Bladen i de olika modellerna av sadlar är i stort sett lika inom samma fabrikat om man bortser från barrelrace sadlar som brukar ha tunnare, smalare blad för att hålla nere vikten, men som ger mindre anliggningsyta. (dessa sadlar används ju bara till korta race!)

För en nordsvensk brukar en sadle med storleken FullQH passa. Full QH har något större bladvinkel än en QH, och det är viktigt att vinkeln stämmer mot ryggen annars kommer nederkanten av bladen att bita i ryggmusklerna, och det är inte alls bra. Sen om skirten är sundskurna eller square det har ingen betydelse för sadelns passning på hästryggen, endast en utseendefråga !
Prova en sadel i FullQH, oavsett märke!

Jag tycker att du ska läsa fakta om deras sadlar. Dom FLESTA sadlar har FAKTISKT träbom. INTE Glasfiber. Jag har en Cirkel Y Show reiner. Om du nödvändigt vis måste veta det. Ring själv och fråga vad skillnaden är. Kolla oxå vad proffsryttarna rider i för sadlar. Tror inte att det är särskilt stor procent som rider med glasfiberbom. Glasfiberbommar är lågprismodeller och duger jätte bra till fritidsryttaren.
Varken Valle, Rick, Ljungberg eller någon av dom dom andra jag känner till rider i annat än sadlar med träbom.
Läs och begrunda Tumbleweeds text om sadelns konstuktion.

Bommen
Bommen utgör stommen i sadeln. En bra sadel är alltid byggd på en träbom som sedan är förstärkt med antingen rawhide, bullhide eller glasfiber (lättast). Om man ska ha en boskapssadel eller en ropinsadel bör bommen vara av den grövre typen för att hålla för det enorma tryck som uppstår vid vissa moment. Det finns även konstgjorda bommar i olika material, den vanligaste är Ralide (plastkomposit). Gemensamt för samtliga är dock att de har lång garanti på bommen.

På marknaden idag finns även nyare typer av bommar, tex flexibommar av gummi eller flexibla paneler, som är gedigna och starka samtidigt som dom ger en större möjlighet att anpassa sig efter hästens rörelser. Dessa bommar har inte funnits på marknaden så länge men vi kommer att få se allt mer av dessa. Det finns dock inga bommar på marknaden idag som slår ut den traditionella träbommen. Man kan med glädje konstatera att man börjar se till hästens behov i större utsträckning än bara till ryttarens komfort.

Rocking R show sadel är det jag har. Det var den gamla som var en Cirkle Y

Om du läser ordentligt så ser du att jag skrev att de flesta sadlar som dessa butiker säljer har syntet eller delvis syntetbom.

Jag har aldrig påstått att syntet eller delvis syntetbommar är bättre än råhudsklädda bommar men du vill ju få oss att tro att allt annat än råhudsklätt är skit.

Det står ju på Tumbleweeds sida " Det finns även konstgjorda bommar i olika material, den vanligaste är Ralide (plastkomposit). Gemensamt för samtliga är dock att de har lång garanti på bommen."

Rocking R har ju också glasfibertäckta bommar.

Jag påstår inte att glasfiberbommar är skit....Och med glasfiberbom menar jag att stommen är av "plast" istället för trä. Inte hur sätet är uppbyggt. Där har det ingen större betydelse om det är råhud eller glasfiber. Jag föredrar råhud, men det är inget måste. Men jag tror ändå att en råhudsklädd träbom håller betydligt längre i en tuff miljö än en i plast. Annars skulle inte min sadel från 1906 vara som ny fortfarande.

Jag säger bara att dom jag pratat med inte rekomenderade sådana, då träbom är bättre. Dom kanske visst rekomenderar andra att köpa sådana bommar, för dom är billigare. Det vet inte jag något om.

WHC och jag diskuterade som sagt inte den typen av bom. Han tyckte att jag skulle satsa på träbom.

Sen var det inte det som saken gällde, utan om bommen skiljer sig innom samma märke. Det gör den i stort sätt inte, med få undantag. Vill man ha en mer eller mindre skålad, får man söka sig till andra märken.

Visst så finns det märken där bommarna skiljer sig mellan modellerna. Ett exempel är sadlar från Double C, Trail och Nevada Fansy har skålade bommar medan Classic Reiner har rak bom.

Det bästa är att fråga de som säljer sadlarna, de vet oftast vilka ryggar sadeln ligger bra på.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 817
Senast: Nepenthe
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 215
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 194
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka