Undrar hur jag ska göra....

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

maraton600


I östergötland har vi där jag bor nu nästan -20 c Tycker ni att det är OK att låta en 11 åring gå 3 km till skolan i den här kylan obs! det är ju inget vi e vana med ! Eller klarar hon det, bara undrar.....:cool:
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Kan du inte köra barnet till skolan?
Jag tycker det är lite kallt, trots massor kläder, då menar jag så mycket att jag knappt kunde böja mig ner i ridhuset idag å ta upp en bom! :D

Fast å andra sidan, 11 år, går i 5:e klass, man borde kunna gå.
Men 3 km är i längsta laget. Tycker jag. Iaf i -20, som vi faktiskt har.
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Jag hade inte låtit mitt barn gå 3 km i den kylan, skulle faktiskt inte vilja gå själv, man är ju genomfrusen bara efter en liten stund, nej låt h*n vara hemma från skolan om du inte har möjlighet att köra.
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Med risk för att verka stöddig 20 grader det är väl bara att klä sig rätt?
Hemma från skolan som någon föreslog, det måste väl ändå vara ett skämt?
Mina ungars skola har -18 som gräns för utegympan, dvs längdskidor.
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Jag kan inte ens minnas att jag någon fick skjuts till skolan(mina föräldrar jobbade heltid).Och gick eller åkte spark då,även om det var kallare än - 20.Fast jag hade inga tre km,utan kanske två då.
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Bara hon är rätt klädd ser jag inget problem alls. Det är ju inte frågan om någon hård konditionsträning utomhus direkt.
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Visst klarar hon det, men jag skulle aldrig låta mitt barn gå 3 km i -20 grader.
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Med varma kläder så är det nog ingen större fara. Ett par tjejer där jag bor får ingen skolsjuts av kommunen och har 3,5 km till busshållplatsen och dom går den sträckan varje dag. På mornarna skjutsar deras mamma dom dit, men eftermiddagarna jobbar hon så då får dom gå hem. Den ena tjejen är 14 år och hennes syster är 11 år. Och dom har alltid gott om kläder på sig, i och med sig att dom rör på sig hela tiden så fryser dom inte trots att det är -20 grader, snarare tvärt om, när dom kommit hem så är dom jättevarma.
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

mimmipigg skrev:
Med risk för att verka stöddig 20 grader det är väl bara att klä sig rätt?
Hemma från skolan som någon föreslog, det måste väl ändå vara ett skämt?
Mina ungars skola har -18 som gräns för utegympan, dvs längdskidor.


Jag ser att du är lapplänning, det är jag själv med, - 20 grader är inget när man bor där uppe men neråt landet är det fördjävla kallt när det är - 20.

Det är en helt annan kyla där uppe än här nere, när jag bodde i Kiruna gick jag till jobbet fast det var ca - 34 grader men jag skulle aldrig göra det i Västerås. Är det mer än - 12 här så sätter jag inte ut näsan.

Till trådskaparen, nej jag skulle inte låte flickan gå 3 km i - 20 grader.
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

mimmipigg skrev:
Med risk för att verka stöddig 20 grader det är väl bara att klä sig rätt?
Hemma från skolan som någon föreslog, det måste väl ändå vara ett skämt?
Mina ungars skola har -18 som gräns för utegympan, dvs längdskidor.

Nj, det är faktiskt inget skämt, som ainasoja skrev, det är för j...a kallt neråt landet när det är -20 grader, när mina barn var små så fick dom faktiskt vara hemma från skolan om det var för kallt, det fick även jag och mina syskon vara och vi hade också 3 km att gå
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Nog klarar man av att gå tre km i -20 om man är 11 år... Ja jag har gjort det för det fanns inga alternativ när jag gick i mellanstadiet... Man tar bara på sig kläder, virar halsduken två varv runt halsen och andas genom den.. Inga bekymmer alls...
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Det är väl blåsten som är problemet därnere i kombination med rå luft och mot det kan man klä sig vindtäta kläder och skydd för ansiktet.
 
Sv: Undrar hur jag ska göra....

Vi har liknande situation här. Jag skjutsar till skolan och hämtar på frita. Men det är inte sträckan i sig som är det viktigaste skälet utan att jag inte vill ha dem gående på vägkanten i mörkret på morgonen(ont om trottoarer på landet). Litar inte på bilisterna på denna kurviga och backiga väg med dålig sikt även i dagsljus(vilket inte hindrar alla från att köra fort). Har själv märkt att bilister ofta envisas med att mötas bredvid människor (med barnvagn också:eek: ). För mig är det alltså en säkerhetsfråga. De som säger:"förr i tiden fick vi minsann gå i ur och skur" blev inte ständigt passerade av timmersläp i full fart på småvägar. Trafiken är en annan nu och folk är alltför ofta hänsynslösa(bråttom!).
När vi rider bitvis på vägkanterna får en del bilister med alltför hög fart en chock när de får syn på oss bakom en kurva eller backe, bromsar hårt, åker förbi sakta, men kör snart i samma fart igen. Så många verkar inte tänka på att det finns annat på vägarna förutom bilar. Inte tänker de på hästar och barn vad det verkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 264
Senast: Liran
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 549
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 239
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp