Förlåt, en liten rättelse. Officiellt skall vara "Utveckling av Grupp och Ledare". Är ett tag sen jag gick en sådan utbildning senast... *ler*
Och nej, det är inget nytt. Det är något som funnits i över trettio år och som normalt ingår i exempelvis arbetsmiljö, skyddsombuds och arbetsledarutbildningar, räddningstjänstubildningar för den komunala räddningstjänsten och befälsutbildning inom försvaret.
Att det inte ingår i en ridlärarubildning förvånar mig inte då man ligger femton, tjugo år efter när det handlar om utbildning i arbetsmiljö, arbetsledning etc. inom exempelvis hippologen. När jag kontrollerade hippologen avseende hur mycket arbetsmiljöutbildning som ingick i utbildningen kunde ingen säga det. Det betyder tyvärr att det inte är något högprioriterat inom ridlärarutbildningen...
Lite ledsamt får jag nog säga att UGL är något som är välkänt och efterfrågat inom traditionellt manliga utbildningar och yrken. Medan det ofta är okänt hos kvinnliga utbildningar och yrken...
Idag är UGL även något som är förekommande hos proffesionella havskappseglingssatsningar inför tex. Volvo Ocean Race. UGL ingår även som gund inom många högre ledarskapsutbildningar. Handlar mycket om kommunikation. Att vara klar och tydlig.
Bra länk om UGL
http://www.uglkurser.se/om-ugl.htm