Undervisa utan utbildning?

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Hejsan! undrar om det krävs utbildning för att undervisa i ridning (tex på ridskola eller privat)? eller är det så att det räcker med god hästvana + ridvana rent juridiskt? Antar att folk i förstahand vill ta en tränare som har en konkret utbildning inom området, men nu tänker jag mer om det är lagligt eller inte?

/gp
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Alltså, det finns väl ingen lag mot att lära ut saker utan att vara utbildad. ;) Däremot har jag för mig att ridskolor som är slutna (kvalitetssäkrad?) till Svenska Ridsportförbundet måste ha utbildade ridlärare? Men det är ju inte alla ridskolor och i så fall finns det väl inga hinder. Jag har i alla fall ridit (på ridskola) för icke utbildad person. Men jag kan ju inte garantera att det var lagligt, iofs.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Privat behövs det iaf inte. Jag hopptränar för en tjej som saknar tränarutbildning men som har fina meriter och en fantastisk känsla för hästar.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

*kl*
vet inte hur det är med ridskolor men privat är det inga regler.

själv tränade jag för en utbildad tränare som saknade fingertoppskänsla men bytte till en som hade känslan och hade egna meriter istället men ingen utbildning.
Henne hade jag bättre förtroende för.

Själv tränar jag andra som känner förtroende för mig och vill ha min hjälp men tar inte samma kostnad kanske som en strömsholm/flyingeutbildad tränare. Men så det täcker mina utgifter iaf.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Ska du undervisa på inom gymnasieskolan i kurser som finns i kursplanen f programmet ska du däremot ha lärarutbildning och e 1 dec i år även lärarlegitimation. Detta regleras i Skollagen. skollagen gäller enbart f grundskola, gy-skola, KOMVUX' mfl utbildningsformer inom det allmänna skolväsendet - oavsett om skolan är privat eller kommunal dock.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Nej, det är inte olagligt. Jag har ingen RIK utbildning, men har undervisat både på SvRF anslutna ridskolor, och icke anslutna ridskolor.
Däremot kan man ju ha andra relevanta utbildningar och/eller erfarenhet.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Jag uppskattar hellre personer med mycket egen erfarenhet, meriter och bra känsla för olika slags hästar än de som "bara" gått utbildning många gånger.

Problemet med tränare som bara gått utbildning men inte har så stor egen erfarenhet egentligen är att dessa oftast inte kan tänka utanför ramarna så mycket utan håller sig väldigt strikt till "så är det" även när något inte fungerar.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Lite OT. En sak som jag funderar på i sammanhanget är ansvarsförsäkring. Behövs det när man åtar sig tränaruppdrag - utbildad eller ej?
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Det är ju aldrig ett tvång.
MEN det är inte särskilt dyrt att skaffa, men kan bli dyrt den dagen den behövs men man står utan.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Jag uppskattar hellre personer med mycket egen erfarenhet, meriter och bra känsla för olika slags hästar än de som "bara" gått utbildning många gånger.

Problemet med tränare som bara gått utbildning men inte har så stor egen erfarenhet egentligen är att dessa oftast inte kan tänka utanför ramarna så mycket utan håller sig väldigt strikt till "så är det" även när något inte fungerar.

Tränare som inte gått utbildning har å andra sidan ofta mycket sämre kunskaper i UGL vilket ofta ger en dåligt insikt i hur enskilda personer såväl som grupper fungerar. Det märks ofta på hur instruktioner, arbetsorder och annat framförs...
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Däremot har jag för mig att ridskolor som är slutna (kvalitetssäkrad?) till Svenska Ridsportförbundet måste ha utbildade ridlärare? Men det är ju inte alla ridskolor och i så fall finns det väl inga hinder.

Det finns kvalitetsmärkning från SvRF, nu har det kommit ny från iår som jag inte riktigt har koll på, men tidigare har detta gällt för att få skylta med ridskola eller utbildad personal:

Tilläggsskylten RIDSKOLA får anslås vid ridskole-
anläggning, som har minst en anställd ridlärare med minst 75% tjänst och
som har någon av nedan uppräknade Ridlärarnivåer samt att minst 50%
av ridskolans ordinarie allmänna ridlektioner leds av personal med lägst
nedan uppräknad Ridlärarnivå.

 Svensk Ridlärare III (SRL III)
 Svensk Ridlärare II (SRL II)
 Internationellt pass (IGEQ) lägst Level II
 Ridlärare med annan utbildning och lång, väl vitsordad
yrkeserfarenhet kan av Svenska Ridsportförbundets Ridskole-
och Utbildningssektion godkännas för ovanstående efter särskild
ansökan och prövning.

Nedanstående Ridlärarnivå kompletterad med två års yrkesverksamhet
inom området berättigar också till uppsättande av tilläggsskylten:
 Svensk Ridlärare I (SRL I)
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Det kan jag hålla med om absolut, men när det kommer till ridkunskap så går nästan egna erfarenheter före.

Det finns de som är bra på hästar och det finns de som är otroligt skickliga på att rida.

För mig krävs det både och annars kvittar nästan sättet att förmedla bra ridning till andra
och eftersom att ridning på riktigt bra känsla är som ett hantverk tycker jag det är få tränare/ridlärare som bara gått tex ridinstruktörutbildningen för att man ridit lite inte får till det lika bra som de som är otroligt skickliga ryttare som inte gått någon utbildning utan är tränare på egna meriter

Instruktörer kan de flesta bli, men det måste nästan till mer för att man ska bli en riktigt bra lärare

Populära framgångsrika tränare är nästan alltid bara såna som har just egna meriter utan att ha gått någon speciell utbildning
 
Senast ändrad:
Sv: Undervisa utan utbildning?

Tränare som inte gått utbildning har å andra sidan ofta mycket sämre kunskaper i UGL vilket ofta ger en dåligt insikt i hur enskilda personer såväl som grupper fungerar. Det märks ofta på hur instruktioner, arbetsorder och annat framförs...
Vad är UGL :o
 
Sv: Undervisa utan utbildning?


UGL är utbildning i grupp/ledarskap.
Det handlar om att känna till hur gruppdynamiken fungerar och förändras över tiden. Det handlar också om hur man bemöter, stärker och stöttar enskilda individer, både svaga som starka för att gruppen som helhet skall utvecklas på bästa sätt.
Det handlar även om hur man lär ut på ett bra sätt så att det man vill uppnå står klart för alla involverade. Det kan vara saker som hur man framför det man vill lära ut eller önskar att ha vissa saker utfört.
Den som inte har genomgått en UGL utbildning tänker oftast inte på sådana här saker och sättet man lär ut på kan därför uppfattas som sårande eller kränkande.
Att ha genomgått UGL stärker ofta människor i rollen som instruktörer och arbetsledare. Det skapar även en förståelse varför vissa ord och meningar kan verka sårande eller missförstås medan andra kan stärka och skapa intresse fast man i grunden kanske tycker att man säger samma sak. Det handlar mycket om vilken ledarstil man visar upp och hur man utbildar.
 
Senast ändrad:
Sv: Undervisa utan utbildning?

UGL är utbildning i grupp/ledarskap.
Det handlar om att känna till hur gruppdynamiken fungerar och förändras över tiden. Det handlar också om hur man bemöter, stärker och stöttar enskilda individer, både svaga som starka för att gruppen som helhet skall utvecklas på bästa sätt.
Det handlar även om hur man lär ut på ett bra sätt så att det man vill uppnå står klart för alla involverade. Det kan vara saker som hur man framför det man vill lära ut eller önskar att ha vissa saker utfört.
Den som inte har genomgått en UGL utbildning tänker oftast inte på sådana här saker och sättet man lär ut på kan därför uppfattas som sårande eller kränkande.
Att ha genomgått UGL stärker ofta människor i rollen som instruktörer och arbetsledare. Det skapar även en förståelse varför vissa ord och meningar kan verka sårande eller missförstås medan andra kan stärka och skapa intresse fast man i grunden kanske tycker att man säger samma sak. Det handlar mycket om vilken ledarstil man visar upp och hur man utbildar.
Tack för svaret men jag har själv en ridlärarutbildning och har aldrig hört talas om UGL så det måste vara en ganska ny förkortning/benämning på självklara saker som är en naturlig del av vilken ledarutbildning som helst.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Förlåt, en liten rättelse. Officiellt skall vara "Utveckling av Grupp och Ledare". Är ett tag sen jag gick en sådan utbildning senast... *ler*

Och nej, det är inget nytt. Det är något som funnits i över trettio år och som normalt ingår i exempelvis arbetsmiljö, skyddsombuds och arbetsledarutbildningar, räddningstjänstubildningar för den komunala räddningstjänsten och befälsutbildning inom försvaret.

Att det inte ingår i en ridlärarubildning förvånar mig inte då man ligger femton, tjugo år efter när det handlar om utbildning i arbetsmiljö, arbetsledning etc. inom exempelvis hippologen. När jag kontrollerade hippologen avseende hur mycket arbetsmiljöutbildning som ingick i utbildningen kunde ingen säga det. Det betyder tyvärr att det inte är något högprioriterat inom ridlärarutbildningen...

Lite ledsamt får jag nog säga att UGL är något som är välkänt och efterfrågat inom traditionellt manliga utbildningar och yrken. Medan det ofta är okänt hos kvinnliga utbildningar och yrken...

Idag är UGL även något som är förekommande hos proffesionella havskappseglingssatsningar inför tex. Volvo Ocean Race. UGL ingår även som gund inom många högre ledarskapsutbildningar. Handlar mycket om kommunikation. Att vara klar och tydlig.

Bra länk om UGL

http://www.uglkurser.se/om-ugl.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Undervisa utan utbildning?

Förlåt, en liten rättelse. Officiellt skall vara "Utveckling av Grupp och Ledare". Är ett tag sen jag gick en sådan utbildning senast... *ler*

Och nej, det är inget nytt. Det är något som funnits i över trettio år och som normalt ingår i exempelvis arbetsmiljö, skyddsombuds och arbetsledarutbildningar, räddningstjänstubildningar för den komunala räddningstjänsten och befälsutbildning inom försvaret.

Att det inte ingår i en ridlärarubildning förvånar mig inte då man ligger femton, tjugo år efter när det handlar om utbildning i arbetsmiljö, arbetsledning etc. inom exempelvis hippologen. När jag kontrollerade hippologen avseende hur mycket arbetsmiljöutbildning som ingick i utbildningen kunde ingen säga det. Det betyder tyvärr att det inte är något högprioriterat inom ridlärarutbildningen...

Lite ledsamt får jag nog säga att UGL är något som är välkänt och efterfrågat inom traditionellt manliga utbildningar och yrken. Medan det ofta är okänt hos kvinnliga utbildningar och yrken...

Idag är UGL även något som är förekommande hos proffesionella havskappseglingssatsningar inför tex. Volvo Ocean Race. UGL ingår även som gund inom många högre ledarskapsutbildningar. Handlar mycket om kommunikation. Att vara klar och tydlig.

Bra länk om UGL

http://www.uglkurser.se/om-ugl.htm
Eller så ingår momenten, bara det att de inta har fått något tjusigt namn. Jag kan inte tänka mig att just den kursen är allena saliggörande utan det finns alternativa utbildningar som ger motsvarande kunskaper.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

De som håller kurserna kommer och går men begreppet UGL är känt sedan länge och har bestått...
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Förlåt, en liten rättelse. Officiellt skall vara "Utveckling av Grupp och Ledare". Är ett tag sen jag gick en sådan utbildning senast... *ler*

Och nej, det är inget nytt. Det är något som funnits i över trettio år och som normalt ingår i exempelvis arbetsmiljö, skyddsombuds och arbetsledarutbildningar, räddningstjänstubildningar för den komunala räddningstjänsten och befälsutbildning inom försvaret.

Att det inte ingår i en ridlärarubildning förvånar mig inte då man ligger femton, tjugo år efter när det handlar om utbildning i arbetsmiljö, arbetsledning etc. inom exempelvis hippologen. När jag kontrollerade hippologen avseende hur mycket arbetsmiljöutbildning som ingick i utbildningen kunde ingen säga det. Det betyder tyvärr att det inte är något högprioriterat inom ridlärarutbildningen...

Lite ledsamt får jag nog säga att UGL är något som är välkänt och efterfrågat inom traditionellt manliga utbildningar och yrken. Medan det ofta är okänt hos kvinnliga utbildningar och yrken...

Idag är UGL även något som är förekommande hos proffesionella havskappseglingssatsningar inför tex. Volvo Ocean Race. UGL ingår även som gund inom många högre ledarskapsutbildningar. Handlar mycket om kommunikation. Att vara klar och tydlig.

Bra länk om UGL

http://www.uglkurser.se/om-ugl.htm
Bara för att man inte talar om "UGL" så innebär det ju inte att det inte ingår.
 
Sv: Undervisa utan utbildning?

Oavsett om begreppet är känt eller inte så är jag övertygad om att det finns bra utbildningar som inte kallas/innehåller just det. Ska man ubilda ryttare behöver man exempelvis mer kunskaper om att hantera rädslor än om man undervisar i kulstötning eller badminton.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Ramona
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 738
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp