underviktig

Sv: underviktig

jag kan inte blanda, då blir han arg och häver ut allt ur krubban och vägrar äta övehuvudtaget... funderar på att sätt upp flera olika krubbor, som jag kan lägga olika saker i så han får välja... så gör vi på tävlingarna, det funkar...

men krubbor är ju dyrt

Provat lucernhack istället för pellets? Lär vara smakligare, min häst åt ej pellets men hack.

Hoppar in och kapar tråden lite då jag själva har liknande problem med min 1 åring.

Hon var lite mager i våras pga uppstallning på djursjukhuset ett tag, sedan fick hon gå på bete och man såg att hon började lägga på sig, sedan komm regnet och förstörde betet så då fick de gå i en annan hage med nästan fri tillgång till hö. Men hon börjada tappa. Tänkte att det blir nog bättre. Fick några veckor senare gå på ett annat bete med inte så högt gräs, men hon fortsatte tappa vikt och jag tänkte att det är nog lite beroende på vädret kallt och regnt = går åt en massa energi, pluss att hon växer.
Tog lite bilder för att lättare se om hon la på sig eller gick ner mer, men hon fortsätter att sakta gå ner i vikt, men jag tycker att hon är alldelses för mager nu.
Så jag har två allternatid just nu, ta hemm henne från betet eller försöka stödfodra henne på betet.

Så vad är lämpligt att ge en 1 åring? Tänkte ge hon olja i maten, men jag funderar vad för mat hon ska få.
Jag har kraft goov hemma, men man kanske ska ge hon lucern, eller ska jag ge hon båda delar? Kanske slänga in krossad korn?
Något hösilage kan jag inte ge då det blir svårt att fixa så att hon kan äta det i lugn och ro. Maten kan jag ge utanför hagen, kanske till och med i hagen.

jag kan inte blanda, då blir han arg och häver ut allt ur krubban och vägrar äta övehuvudtaget... funderar på att sätt upp flera olika krubbor, som jag kan lägga olika saker i så han får välja... så gör vi på tävlingarna, det funkar...

men krubbor är ju dyrt

två hinkar? eller en hink? Stora krav han har...

två hinkar? eller en hink? Stora krav han har...

han är distanshäst och har lärt sig hur det går till...
på tävlingarna har vi alltså en hink för varje sak, alltså: morötter, lusern, betfor, gräs, och en med hö... så har har väl lärt sig det antar jag... då trivs han, en tugga där och en tugga där, sen testar vi det här....

men allvarligt, jag kan ju inte ha 4-5 hinkar i boxen?! snart får han svälta! alltså att jag struntar i vad han vill ha och bara ger honom det han "ska" ha och inte ett dugg mer... när jag säger mer så menar jag inte mängden utan antalet olika fodersorter...

Jag har oxå haft problem med att hålla hullet på min häst i sommar. Jag tror det beror på allt regnande att näringen är dålig i gräset när det aldrig kommer någon sol på det. Det är många som har haft det problemet iår. Kombinationen med att hålla sig varm i regnet och dåligt med näring.

Ge honom Curragh Carron Oil, säljs av företaget TRM.
Det är kallpressad linfröolja.
Helt outstanding för urvattnade överlinjer!!!
Innehåller per liter (eng):

Calcium Hydroxide Solution
518 g

Linseed Oil

Of which :
432 g

Linolenic (Omega 3)
233.28 g

Linoleic (Omega 6)
69.12 g

Palmitic
21.17 g

Stearic
15.55 g

Oleic (Omega 9)
90.72 g

Min hade svårt med överlinjen samt lade inte på sig på revbenen med ALL expertis.
Har verkligen provat ALLT och gett det sin tid, sammanlagt över 3 år.
Så fick jag detta tips och vips ser han HUR bra ut som helst.

Numera ger jag alla mina ungshästar detta, mina dräktiga ston och presterande ridhästar. Rubbet.

Dunken kostar 298 kr (4,5 l) eller 20 liter ca 1000 kr (olika på olika affärer).
Maxgivan för mig är 4 pump om dagen per häst. Ca en dunk per häst och månad, lite olika.

Jag köper min av Royal hästsport, tidigare tog jag det direkt från Finland.

Lycka till.

Li

Ge honom Curragh Carron Oil, säljs av företaget TRM.
Det är kallpressad linfröolja.
Helt outstanding för urvattnade överlinjer!!!
Innehåller per liter (eng):

Calcium Hydroxide Solution
518 g

Linseed Oil

Of which :
432 g

Linolenic (Omega 3)
233.28 g

Linoleic (Omega 6)
69.12 g

Palmitic
21.17 g

Stearic
15.55 g

Oleic (Omega 9)
90.72 g

Min hade svårt med överlinjen samt lade inte på sig på revbenen med ALL expertis.
Har verkligen provat ALLT och gett det sin tid, sammanlagt över 3 år.
Så fick jag detta tips och vips ser han HUR bra ut som helst.

Numera ger jag alla mina ungshästar detta, mina dräktiga ston och presterande ridhästar. Rubbet.

Dunken kostar 298 kr (4,5 l) eller 20 liter ca 1000 kr (olika på olika affärer).
Maxgivan för mig är 4 pump om dagen per häst. Ca en dunk per häst och månad, lite olika.

Jag köper min av Royal hästsport, tidigare tog jag det direkt från Finland.

Lycka till.

Li

tack för tipset, men vilken dunk menar du går åt på en månad?? inte den med 20 l va?? hur länge räcker den med 20 l till en häst?? för räcker bara den en månad så är det lite dyrt för mig.... 1000 kr/ månad bara på olja... nej nån måtta får det va!

jag hoppas att det är den andra som räcker en månad...

sökte på namnet... och hittade sidan
http://cgi.ladugardsinrede.com/
där kostar den bara 895... men den borde då räcka alltså typ 4-5 månader.... hur långsamt brukar du vänja in hästarna?

Senast ändrad:

Ja det är den mindre som räcker en månad.
Jag har så många som äter den så jag köper stora dunkar numera.

Det blir till och med över i den mindre efter 30 dagar så du kanska kan räkna att den räcker nästan 1,5 månad.

Mvh Li

Jag ger dem en pump i kanske en vecka eller så. Det är smörjande för magen istället för stoppande, så det enda som kan hända (vad jag vet) är att det blir lite turbo i magen, men det är inget jag märkt med mina.

Ps, det finns olika carron oil, jag kör med Curragh.
HÄR ser dunken ut

Mvh Li

men du... det finns ju ingen pump på den?? kan du inte säga i ML istället... jag brukar nämligen dra upp i dv olika sprutor jag har och sen så behöver jag bara ta med alla sprutor till boxarna istället för alla tunga dunkar..

en sak till, hållbarheten? allatså kan jag köpa en med 20 l i utan att den hinner bli jätte dålig innan den tar slut, jag har 2 hästar, men den andra kanske jag inte ger det... henne får vi nämligen snart sätta hjul på...
jag tycker det är smidigare att köpa storpack...

Jag har bara pumpar du det blir så kladdigt att hålla på och hälla.
Jag tror rekommenderad giva är 60 ml om dagen, jag ger mer på vintern och mindre på sommaren.
Det är lite hur din häst ser ut. Jag vet många som ger upp mot 2 dl om dagen då hästarna behöver det. Äldre hästar med dåliga tänder osv.
Jag är INTE så påläst att jag vet om det är skadligt att ge för stora doser för lång tid, så håll dig till rekommenderat och se var du hamnar.
Hållbarheten är som andra oljor inte allt för lång tid. Man ska förvara det svalt och mörkt, och den får ej frysa.

Mvh Li

*Suck* Köpte hackad lucern til min 1 åring i dag, körde nr till henne och blandade med kraft groov. Hon tog en tugga sedan ville hon inte ha mer.
Körde hem till stallet igen och blandade betfor.
När betforn hade svällt körde jag till henne igen, blandade lite lucern, betfor, betforvatten och kraft groov. Hon tog kanske 5-7 tuggor sedan ville hon inte ha mer...
Gav det till 3 åringen i stället och hon åt upp allt med god aptit.
Får väl ta bort all lucern i morgon och bara köra på betfor, kraft groov, olja och kornkross och se om hon vill ha det, och sedan efter hand smyga in lucern.
För jag prövade i dag att bara ge hon kraft grov när hon inte ville ha min blandning och det åt hon ett litet tag i från i alla fall.

Har ni några andra förslag för att göra det aptitligt, för hon behöver får i sig kraftfull mat.

Har du provat att avmaska hästen?

Jag gjorde det i vintras, men den hagen de har gått i sen dess är parasit fri, så jag tycker inte att det borde vara det... framförallt som unghästen är tjock och fin, och unga hästar brukar ju fara mer illa... men jag ska avmaska vilken dag som helst... ska bara bygga upp nya hagen igen... Han började gå ner i vikt redan i april, så det borde verkligen inte vara det...

men men, jag ska ju göra det snart så vi får väl se...

Som sagt; prova med Hippo Alfa som har hög kvot och är otroligt smaklig (tydligen). Värd varenda krona när man har en vikttappande häst som är kräsen i maten.

Jag tycker INTE du ska avmaska utan att först veta mot vad/om du ska avmaska. Ett träckprov ger bra vägledning.

hur mkt kostar ett träck prov då? för kostar det mer än själva avmaskningsmedlen tillsammans så struntar jag i det, jag avmaskar normalt MAX en gång per år så så stor risk är det inte att de blir resistenta

Det är en faktor att ta med i beräkningen, restistens.

Den andra är att hästar faktiskt kan ha så mycket mask att maskmedlet bara tar toppen på isberget. Och den procenten som är kvar är fortfarande så mycket mask att hästen far illa av det. Jag vet, för jag har haft en sådan häst.

Han var avmaskad efter alla konstens regler sedan födseln. När jag lämnade träckprov på honom som nyinköpt 5-åring var han så pinfull med mask att personalen som jag pratade med frågade hur han såg ut i kroppen egentligen. Han fick bestående men med både mage/tarm och även muskelsättning över länd/kors vilket vissa veterinärer trodde kunde ha att göra med skadorna efter maskangreppet.

Vi snålar aldrig på analyspengarna. Det är så dumt att det blir så fel, när det handlar om så lite pengar. Dessutom känns det SÅ bra att slippa tratta i dem gift om man inte behöver.

jag hade jätteproblem att få i min (då) tunna ettåring sitt kraftfoder i början. hon gjorde precis som du beskriver, en tugga och sedan ratade hon det. Testade med allt kändes det som!
hon äter inte heller betfor, äpplen eller morötter etc. Inga godsaker med andra ord!

men jag ville verkigen försöka "knö" i henne Hippo Grow Alfa.

När jag testade att ge henne det första gången (självklart uppblött) så vägrade hon att äta det. Lade jag i lite kross så åt hon den (krossen) och det lilla av alfan som följde med... :cool:
men sen var det stopp.

Dock åt hon gärna oblötta pellets styckvis vilket jag märkte när vi stod och pysslade med maten en dag.
Så då gjorde jag så här för att testa:
jag började med att blöta upp den alfan hon skulle ha
sedan lade jag ett litet tunt lager kross i botten av krubban
sen hällde jag på alfan och blandade i några torra pellets(kanske 10-15st) i sörjan så det blev något att pilla med
sedan la jag lite,lite kross över sörjan för att kamouflera :angel:

och då äter monstret upp allt! :banana:
nu äter hon alfan utan att jag behöver blanda i någonting även om det går lite trögt. (som gröt utan sylt kan jag tänka mig :p)
dock brukar jag lägga lite kross på toppen och göra ihop det lite för hon äter då allt med mycket större aptit och det känns roligare att veta att hon verkligen vill äta maten. (vad larvigt det känns! :o:D)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 662
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka