underviktig

SiZo

Trådstartare
hejsan, jag har ett litet problem....

min häst går på bete, det finns massor med gräs, och det är bra med näring (av att dömma magen på de andra hästarna) men min pålle vägrar gå upp i vikt, jag ger honom även ½ kg korn, eller försöker, han äter bara typ var 3:e dag... varför vet jag inte... han får även mineraler och fri tilögång på hö när han är inne, fjolårshö

så det jag vill veta är om ni vet något foder som hästarna går upp mkt i vikt av, gärna snabbt, men som oxå är billigt, och dessutom har någon stark lukt/smak, jo jag har höga krav, jag vet!

jag är precis på vippen att flytta hemifrån och ska börja betala hästarna själv så plånboken är inte fet... därav gärna billigt.

eller är det någon som vet om det kanske kan vara så att de är någon speciell mineral eller nåt som han saknar som gör att han får svårt att hålla vikten?

tacksam för svar då jag inte vet hur jag ska göra....

Sv: underviktig

Det är nog helt enkelt så att du har en häst som inte klarar sig på enbart bete, men som inte begriper sitt eget bästa och därmed äter det kraftfodertillskott du ger honom.

Får det inte kosta så mycket så kan du ju börja med att prova om han hellre äter havre än korn...

Hej!

Kanske kan du prova Lusern? Min häst går oxå ner i vikt under betet trots att det finns bete kvar så jag har börjat ge honom Lusernpellets som jag blötlägger och ger honom varje kväll, han har snabbt laggt på hullet.
Samtidigt stödfodras han med hö, mitt fjolårshö tog slut igår, så idag blir det nytt hö till honom.

jag har haft honom i 7 år och han har klarat det alla år innan, visst har han gått ner lite mot hösten, men då har det mest varit den där extra magen som har försvunnit och då har jag gett honom lite kraft med mineraler i så har det löst sig...

havre är inte godare det, han åt havre från början men jag tycker inte han behöver den snabba energin som havren ger... när han inte äter den bättre...

något annat förslag?

han äter inte lucern heller... jag har en hel 25 kg säck som står oöppnad för att han inte har ätit upp den första än... det spelar ingen roll om jag blötlägger eller ger honom torr....

Senast ändrad:

Min ponny har också väldigt lätt att falla ur och bli tunn (mkt eng. fullblod i sig....). Han stödfodras med 6 kg hö + 1 1/2 kg edel champ kraffoder. Det är iofs ett kraftfoder för högprestrerande hästar men eftersom han rids och tävlas behöver han extra för att inte falla ur.
Han får även olja och lucern för att hålla normalhull.. han är fortfarande lite tunn, men det går framåt.

Så, testa att ge olja i maten (vanlig rapsolja är utmärkt).

Min ponny har också väldigt lätt att falla ur och bli tunn (mkt eng. fullblod i sig....). Han stödfodras med 6 kg hö + 1 1/2 kg edel champ kraffoder. Det är iofs ett kraftfoder för högprestrerande hästar men eftersom han rids och tävlas behöver han extra för att inte falla ur.
Han får även olja och lucern för att hålla normalhull.. han är fortfarande lite tunn, men det går framåt.

Så, testa att ge olja i maten (vanlig rapsolja är utmärkt).

om jag blandar i olja i fodret så tittar han inte ens åt det... tyvärr, vad kostar ditt kraftfoder då? min är ju högpresterande, inte just nu kanske eftersom jag har tvingats trappa ner pga att man snart ser revbenen.

blandar jag i betfor i maten så blir han asförbannad och står och stampar i backen, samtidigt som han skvätter ut allt som finns i hela krubban... så det fungerar inte heller, allt sån med att blanda har jag ju testat... tyvärr...

Vad menar du med högpresterande?

Har du kollat tänderna på honom? Eftersom det kommit på senare tid?

Vad menar du med högpresterande?

Har du kollat tänderna på honom? Eftersom det kommit på senare tid?

han tävlas och tränas för distansritt för att kunna gå åtminstone MSV, alltså 12 MIL, gärna med en hastighet på 14-15 km/h, Det kallar iaf jag högpresterande... men jag vet inte vad du menar med högpresterande?

tänderna är redan kollade, de kollades senast i början av april, då hade vetten inget att ta så vi gjorde inget

I min värld låter det som ganska lagom för en högpresterande häst. Varför ska han ha extra vikt i form av annat än muskler?

Sara

Han har tappat hela överlinjen... därför behöver han mer hull för att sen bygga upp musklerna, alla muskler på rygg/nacke/ överdel av rumpa är borta, däremot är nederdelen av rumpan mkt välmusklad, jag kan tyvärr inte lägga in en bild, men om nån ger mig sin mail så kanske den personen kan lägga upp bilden??

hästen ser alltså mer eller mindre vanvårdad ut( framförallt igår när han dessutom var täckt av lera!), vetten kommer nästa månad ca 3 v kvar och då kanske hon får ta både blodprov och träckprov...

och sen så är det lite skillnad på en distanshäst och tex dressyr häst, de måste ha ordenkligt hull eftersom tävlingarna är så hårda påfrestningar att det tar flera veckor innan de återhämtar sig! han har lite gräsmage, men inte ett gram fett... jag vill alltså inte att han ska ha en midja, där ska det vara muskler! han väger i dagsläget ca 430-440 kg och är 155 hög och är en grov arab, han ska väga ca 500 (tycker iaf jag, föresten nu ser man revbenen... blir tokig...)

snälla, någon???

JAg hade samma problem jag oxå nu under betet. Men har börjat ge min häst krossat korn, krafft groov 125 och lusern. Och tro det lr ej men han har ätit det i 1,5 vecka nu och det syns redan resultat. Han har börjat bli lite rundare över ryggen:) Så nu ligger vi i muskeluppbyggnings fas med långa skritt promenader i skogen där det är lite ojämn mark.
Det har ju funkat fint på min häst så det är det enda rådet jag kan ge dig:)

JAg hade samma problem jag oxå nu under betet. Men har börjat ge min häst krossat korn, krafft groov 125 och lusern. Och tro det lr ej men han har ätit det i 1,5 vecka nu och det syns redan resultat. Han har börjat bli lite rundare över ryggen:) Så nu ligger vi i muskeluppbyggnings fas med långa skritt promenader i skogen där det är lite ojämn mark.
Det har ju funkat fint på min häst så det är det enda rådet jag kan ge dig:)

grejen är ju bara den att han äter inte krossad korn och inte heller lusern, krafft grov har jag inte testat, hur smakar det?? eller luktar? det är viktigt att det verkligen har en ganska stark lukt, då brukar det funka... föresten, mitt krav om att det ska vara billigt oxå är borta.... hästen blev ju halt på senaste tävlingen och när jag var hos vetten så kom vi fram till arr han har ont ÖVERALLT han readerade alltså på varenda böjprov, inte mkt, men iaf!

och jag måste först få mer fett innan jag börjar bygga muskler... därför så är han nu i princip avställd... Han började gå ner i vikt redan i april

Okey:( Det lät inte roligt alls!
HAr nog inte tänkt på om det luktar något speciellt faktiskt:crazy:
Jag brukar ge min pålle krossat korn och krafft innan jag ger lucernet. Eftersom kornet bör blötas för det är dammigt när det är krossat så blir ju även krafften blöt. Att stå och slaffsa i sig det är nog höjdpunkten på dagen tycker han:D
Sen ger jag lucernet. Svårt om du nu har en häst som är kräsen:crazy:

Jag betalade 183 kr för krafften på GG här.

Hejsan!
Testa med krafft rehab, det funkar iaf på min D-ponny som inte enbart klarar sig på betet. :p elr typ krafft grund.

Hejsan!
Testa med krafft rehab, det funkar iaf på min D-ponny som inte enbart klarar sig på betet. :p elr typ krafft grund.

jag vill helst inte använda ett foder med mkt mineraler i då han får det genom betet och dessutom får han det för sig oxå...

men jag testar väl vanlig havre igen, trots att det går honom åt huvudet.. men men, vi får väl se...

Blanda i betfor för att få upp smaken? Korn i sig är ju inte så gott utan det ska serveras med betfor/havre eller något annat. Min får just nu betfor, krossat korn o lite olja ringlat över, ibland lägger jag i lite morots/äppelbitar så att det blir roligare.:idea:
O det kostar inte så mycket heller! Ger honom det två gånger om dan nu så att det ska hända nåt. Eftersom enskilda foderstater inte är tillåtna säger jag ändå att han får hälften så mycket betfor som korn, blir ungerfär lika mycket efter blötläggningen. o en dl rapsolja över det, slinker ner kan jag lova:d

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 662
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka