Monifa
Trådstartare
Blir galen. Idag när jag skulle sy bråkade maskinen massvis med mig. Undertråden fastnar under spolkapseln och utav förklarliga skäl blir det ju ett nystan då efter som att ett stygn sitter fast. Om man tittar på hur sömmen ser ut på undersidan av tyget är den ful och inte alls jämn som den ska vara (sytt med tvillingnål och raksöm) och med vanlig nål och raksöm gick det inte bättre (knappt alls, tog mig en cm). Det låter om spolkapseln när jag syr, som om nått rappar över. Antar att undertråden fastnar varje stygn men att den lossnar 9 av 10 ggr och att det är ljudet av att den lyckas lossna som jag hör.
- Har tagit bort spolkapseln och rengjort under, ingen förbättring.
- Har trätt om både över och undertråd, ingen förbättring.
Vad kan man mer testa? Det funkade bra igår men då använde jag enbart tråd från Gütermann och idag var den ena från Gütermann och den andra är nån billigare tråd. Är dock väldigt säker på att tråden på spolen är tråd från Gütermann. När jag sydde med vanlig nål var det bara Gütemann tråd dvs och ändå funkade det inte.
Vad göra? Är det trådspänningen som felar?
Såhär ser det ut när den inte fastnar:
- Har tagit bort spolkapseln och rengjort under, ingen förbättring.
- Har trätt om både över och undertråd, ingen förbättring.
Vad kan man mer testa? Det funkade bra igår men då använde jag enbart tråd från Gütermann och idag var den ena från Gütermann och den andra är nån billigare tråd. Är dock väldigt säker på att tråden på spolen är tråd från Gütermann. När jag sydde med vanlig nål var det bara Gütemann tråd dvs och ändå funkade det inte.
Vad göra? Är det trådspänningen som felar?
Såhär ser det ut när den inte fastnar: