P

pigelin73

Vad beror det på att en häst får undertemp (under 37).
Är hästen alltid riktigt sjuk om den får det? Finns det något samband med undertemp och vissa sjukdomar?

Sv: undertemp

Det mest sannolika är att du inte får tempen mot tarmväggen utan i lumen. Hästen kan också ha avföring i bakre delen av rektum som påverkar temp-tagningen.

Riktigt undertemp är inte alls bra och tyder på chock, undercirkulation, begynnande död. Eller nedkylning förstås. Det finns inga särskilda sjukdomar som ger just undertemp.

En häst som inte visar några andra symptom har sannolikt inte "äkta" undertemp.

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix