Underställ i varmt väder

Account

Trådstartare
Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket varma byxor i varmt väder. Att bara ha trosor under de tjocka byxorna gör att svetten rinner, klibbar och det känns som att man kissat på sig :nailbiting: .Man sitter inte direkt still heller utan det är varmt både av materialet i brallorna och av fysisk ansträngning.
Finns det några underställ som är meningen att man ska ha när det är varmt ute? Jag har googlat men inte hittat, så kanske är det SBG eller så finns ingen lösning?
 
@Account jag hade letat efter underställ i merinoull i cykelbyxmodell, alternativt korta löpartights/cykelbyxor i samma material. Då kan du kan vara delvis barbent och det borde vara skönare än hellånga underställ om du inte behöver just det.
Men merinoull värmer ju? Jag har det på vintern och får ta av framåt vårkanten för det blir för varmt?
 
Jag använder nätbrynja under t-shirten när jag rider eller vandrar, året runt. Upplever att det blir mycket bättre mot huden med bättre luftcirkulation, och skulle definitivt köpa ett par långkalsonger i samma material om jag hade varit tvungen att ha tjocka byxor i värmen. Mina är från Brynje, syntetvarianten, men det finns ju andra tillverkare också.

Mina kollegor i uniform använder liknande, både under skyddväst och under den väldigt täta räddningsdräkten.
 
Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket varma byxor i varmt väder. Att bara ha trosor under de tjocka byxorna gör att svetten rinner, klibbar och det känns som att man kissat på sig :nailbiting: .Man sitter inte direkt still heller utan det är varmt både av materialet i brallorna och av fysisk ansträngning.
Finns det några underställ som är meningen att man ska ha när det är varmt ute? Jag har googlat men inte hittat, så kanske är det SBG eller så finns ingen lösning?
Helly hansen har en work wear-serie med snabbtorkande underställ. I alla fall tröjor, mina är svarta, långärmade och i perforerat "sporttyg". Brukar ha det på sommaren när jag jobbar ute och solen gassar för att skydda huden. Man blir svettig men inte "äcklig"😄
 
Det är samma egenskaper i ullen som värmer på vintern som också håller dig svalare på sommaren, fibrerna kapslar in luft. Idag finns det ullunderställ för sommarbruk, de är mycket tunnare än vinter-varianterna 🙂
Vad söker jag på för att hitta sommarvarianter? Känns som att alla produktbedkrivningar säger att de värmer, är absolut inte ute efter extra värme i det här fallet 🥵
 
Jag har haft riktigt tunna träningstights vid något tillfälle, då det materialet andas fungerade det hyfsat. Måste du ha hellånga ben eller kan du ha en typ cykelbyxor i tunt funktionsmaterial eller en boxertrosa typ sk "bikertrosa" med lite längre ben i material som andas?

Någon gång har jag haft typ en strumpbyxor istället för underställ men då under tunna långbyxor. Riskerar nog att bli svettigt kanske men beror ju densiteten. Tänker om du måste ha ngt med hela/ långa ben?
 
Vad söker jag på för att hitta sommarvarianter? Känns som att alla produktbedkrivningar säger att de värmer, är absolut inte ute efter extra värme i det här fallet 🥵

Icebreaker har 5 olika tjocklekar i sitt sortiment på underställ, de fjäderlätta är nog merino-blandning men det kan säkert funka också. Ungefär samma prisklass som Brynje.
 
Ull värmer oavsett hur tunt det är, jag skulle dö om jag hade det under arbetsbyxorna. Jag har typ tunnt merino och arbetsbyxor i -10C...

Sommartid har jag ett par knälånga cykelshorts, motverkar skav och jag kan enkelt dra av mig arbetsbyxorna mellan jobben.
 
Icebreaker har 5 olika tjocklekar i sitt sortiment på underställ, de fjäderlätta är nog merino-blandning men det kan säkert funka också. Ungefär samma prisklass som Brynje.

Jag har de allra tunnaste icebreaker också. Otroligt sköna för sommarvandring, men som mellanlager är det värmande och inte svalkande. Samma med aclima woolnet, superbra ventilerande underställ om man behöver ett extra lager och är aktiv, men inte svalkande.
 
Jag har de allra tunnaste icebreaker också. Otroligt sköna för sommarvandring, men som mellanlager är det värmande och inte svalkande. Samma med aclima woolnet, superbra ventilerande underställ om man behöver ett extra lager och är aktiv, men inte svalkande.

Jag använder dem också för sommarvandring (i södra Sverige) och främst för att motverka skav, får skavsår av precis allt 😝 Har inte upplevt dem som extremt varma men säger inte emot att meshen är svalare, det bör den liksom vara!
 
Hej! Jag vill verkligen lyfta fram bambu och silke/siden! Silke är ju såklart dyrare men jag tycker det är värt det, mina leggings, undertröjor och underklänningar har hållit i många år, från olika märken. T ex Twilfit brukar ha på rea och så så finns Damella eller Lady Avenue.

De sistnämnda har även varianter i bambu som jag tycker är väldigt sköna på sommaren.

Ull blir jag bara varm av.
 
Kan passa på att säga att sådana där svalkande, cool-plagg som nämnts inte fungerar för mig. Köpte på rea efter bra recensioner men det var inget trevligt att ha på sig. Det är syntet (polyester, polyamid..?) och gör mig bara äckligt varm men vi är alla olika.
 
Jag har haft riktigt tunna träningstights vid något tillfälle, då det materialet andas fungerade det hyfsat. Måste du ha hellånga ben eller kan du ha en typ cykelbyxor i tunt funktionsmaterial eller en boxertrosa typ sk "bikertrosa" med lite längre ben i material som andas?

Någon gång har jag haft typ en strumpbyxor istället för underställ men då under tunna långbyxor. Riskerar nog att bli svettigt kanske men beror ju densiteten. Tänker om du måste ha ngt med hela/ långa ben?
Behöver inte vara hellång, men gärna till vaderna
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp