Undersökningsmetoder

S

Sessiagh

Vilka undersökningsmetoder har veterinärerna att tillgå för att undersöka eventuella skador i muskler, leder och skelett? Jag menar inte böjprov och palpering etc utan maskinellt förutom vanlig röntgen? Och vad kan man se på de olika metoderna? Finns det någon annan metod som inte praktiseras av veterinärer (typ värmekamera?). Hur långt måste man åka om man bor i Skåne? Har för mig att t ex magnetröntgen inte finns på alla djursjukhus, men det är kanske fel?
Närmast mig finns Malmö djursjukhus, ATG klinik i Malmö och Helsingborgs djursjukhus.
/Sessiagh

Sv: Undersökningsmetoder

ultra ljud finns ju, sedan finns ju "skikt röntgen" (kommer inte ihåg det korrekta namnet just) helsingborg erbjuder väl dom flesta på marknaden tillgägliga metoder ?

Men vad exakt kan man se på ultraljud?
Ex..
Vanlig röntgen: Skelett och vävnadstäthet, kan upptäcka sprickor, frakturer, tumörer etc
Ultraljud: Mjukdelar, kan upptäcka.....?
Datortomografi: ?, kan upptäcka ? (finns detta till häst?)
Magnetröntgen: ?, kan upptäcka ? (finns detta till häst?)
Scintigrafi: ?....? (Är detta samma som värmekamera?)
Fler?
/Sessiagh

ja du, jag är inte veterinär ;)

jag låter alltid veterinären bedömma behandlings utredningsformen ;)

men när mitt halvblod svullnade upp bakom käkvinkeln så användes U.L för att hitta/ställa diagnosen tromboflebit. det är en "blodpropp" i en kärlvägg, i hans fall krävdes op.

vi har även U.L en av dom andra hästarna i ett bakknä då röntgen ingen visade som ett "andra steg", dock visade inte heller u.l något där. h*n sprutades, fick kiropraktor beh. och blev tillslut helt bra. för att ta några ex. ;)

scintigrafi utförs efter insprutande av kontrastvätska (det va namnet jag inte kom ihåg, tack ;))

Senast ändrad av en moderator:

Klart att veterinären ska bedöma, men man kan väl vara vetgirig ändå och vilja veta?
Ingen annan som kan upplysa mig mer?
/Sessiagh

Med ultraljud kan man se t ex om senor och gaffelband är skadade, och andra ytliga skador på ligament. Om det är en skada på ett ligament/sena som ligger längre in/under andra ligament, så är det svårt att bedöma om det finns någon skada eller inte.
Magnetröntgen görs på liggande sövd häst enbart i Skara vad jag vet, på stående häst tror jag i Stenestad, Mälarkliniken och Ultuna. De huvudsakliga områdena jag känner till att man undersöker är hov och kotled, vilket man kan göra på sövd eller stående häst. Då ser man alla strukturer inuti hov/kotled - ben, ligament, senor osv. Med sövd häst kan man undersöka även knä, has, troligen en del mer. Med stående häst blir det lätt rörelseoskärpa och sämre kvalitet när man undersöker delar ovanför hov. Dock är MR ganska dyrt, och bekostas normalt inte av försäkringsbolag.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 114
Senast: Ray
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 022
Senast: Starstedt
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 031
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka