Undersökning!

solros

Trådstartare
Har ni någon gång funderat på att sluta med trav? Hur många gånger har ni faktiskt slutat? Slutade ni helt med hästar?

Sålde ni alla grejer?

Om ni är aktiva, vad fick er att börja igen?

Sv: Undersökning!

solros skrev:
Har ni någon gång funderat på att sluta med trav? Hur många gånger har ni faktiskt slutat? Slutade ni helt med hästar?

Sålde ni alla grejer?

Jag är ju uppvuxen på stallbacken, och har levt otroligt nära med travet under många år.
Gjort allt från att springa i stallarna på lediga stunder, till att vara amatörtränare och hästskötare i olika travstall yrkesmässigt.
När jag var ca 26 år så kände jag bara att det inte var roligt längre, det var bara för mycket. Det var trav dygnet runt. När jag inte jobbade med hästar så umgicks jag med andra travmänniskor.

Slutade därför tvärt, men blev efter några månader tillfrågad om jag ville funktionär på travdagar.
Och det var för mig ett perfekt sätt att hålla kontakten med sporten och de härliga människorna runt den.
Men efter ca tio år på den sidan, så lessnade jag även där, och är numera endast publik, samt besöker gamla vänner på stallbacken ibland.
Älskar fortfarande atmosfären kring tävlingarna....

Jag sålde eller gav bort de grejer jag hade, med undantag för de prylar som var märkta med mitt namn. Tex selpåsar och dylikt.

Visst känner jag ett sug ibland, framförallt så här års, men då lånar jag bara kompisens travare och skrittar ut en sommarmorgon.....

Jag o min man är nog inne på den biten jaaa......
Varför ska nötter sitta på maktpositioner o bestämma...:mad:
Iofs är jag anti mot hela samhället just nu,var man än läser så står det om mygel o allt som är till egen vinning o på bekostnad av andra.

Filmen Falling Down visar hur jag känner :crazy:

Jo, nog funderar vi ofta på att lägga av, men när vi är på gränsen till ett sammanbrott brukar det alltid vända och då inser vi att hästarna är något vi inte kan leva utan.

Vi var ganska uppgivna för ett tag sedan då vi drabbades av ett antal oseriösa personer inom travet, men eftersom vi kom fram till att de trevliga, seriösa och ärliga människor vi har att göra med är desstå fler har vi valt att bita ihop och gå vidare :cool:

Om man har haft sammanbrottet då o det inte vänder ändå, vad ska man göra?

Då ska man utnyttja sina bukefalistvänner:angel: ......"skriv av dig" problemen och hoppas på lite "peppning" eller bara några tröstande ord. (passar på att tacka er som stöttat mig ibland när jag varit i botten och "gnällt av mig" :bow: )

Tyvärr hjälper väl inte det heller alla gånger och man måste fatta tuffa beslut när det gäller hästarna.
Värst tycker jag det är när man måste "rensa" bland hästarna (när ska man ge upp?....vilka håller inte måttet?, vart går den ekonomiska smärtgränsen vid ex. veterinära utredningar ? osv osv.)

För oss är hästarna familjemedlemmar och det är oerhört svårt
att tänka med hjärnan när hjärtat blöder :crazy:

Trösten efter sammanbrottet kanske är att när man väl nått botten kan det bara gå uppåt (med eller utan hästar). :idea:

Det här med att ta en ordentlig paus från hästar kan kanske vara en god idé (om det är praktiskt möjligt).
Då får man chansen att verkligen känna efter om det genuina intresset finns kvar eller om man kanske faktiskt mår bättre av att leva ett annat liv.

Senast ändrad av en moderator:

Har ni någon gång funderat på att sluta med trav?
Jag har funderat på att sluta massor av gånger. Första gången när min andra ponnytravare dog, senast nu när jag miste min favorithäst i en bilolycka. :cry:

Hur många gånger har ni faktiskt slutat?
Jag har slutat en gång i mitten av 90-talet. Jag höll upp med travet i fyra år och bara festade runt. :crazy:

Slutade ni helt med hästar?
Nej, jag kan inte sluta helt vilket jag blev varse när jag jobbade på annan ort i ett halvår för 17 år sen. Men jag hade ett russ som jag körde lite till husbehov när andan föll på. Jag hade även några tjejer som red honom i bland.

Sålde ni alla grejer?
Nej, mamma och jag har alla grejer tillsammans och hon höll fortfarande på trots att dottern blev en avfälling. :cool:

Min eländes mamma så klart. :love: Hon passade på en solig vårdag utanför stallet och frågade "Om jag köper in mig i XX, kan du köra snabbjobben då så att jag slipper att hyra kusk?" Är det någon som tror att hon inte hade en aning om vad hon höll på med? :angel: Efter 6 månader var jag i full gång med en egen och sålde ponnyn.

I bland när livet är extra elakt mot en undrar man om det är värt det, men så minns man känslan av att sitta bakom en häst som verkligen fungerar och urladdningen när man kör ett lopp eller står vid sidan av och då vet jag att det är det jag vill hålla på med.

ghost skrev:
I bland när livet är extra elakt mot en undrar man om det är värt det, men så minns man känslan av att sitta bakom en häst som verkligen fungerar och urladdningen när man kör ett lopp eller står vid sidan av och då vet jag att det är det jag vill hålla på med.

Den känslan har jag när min rödhåriga springer o då menar jag verkligen springer,detta ska jag skriva upp o sätta på spegeln.

solros skrev:
Har ni någon gång funderat på att sluta med trav?
Japp

solros skrev:
Hur många gånger har ni faktiskt slutat?
Jag har slutat helt nu(står fortf kvar som extra anställd hos ShJ)

solros skrev:
Slutade ni helt med hästar?
Nu rider jag en tävlingshäst som jag rider dressyr på-

solros skrev:
Sålde ni alla grejer?
Alla utom ridkläder(har bara ett par eländiga stegtyglar att bli av med)

solros skrev:
Om jag får tillbaka någon av mina fina montéhästar så kan jag tänka mig att göra comeback ;)

Mehl skrev:
Den känslan har jag när min rödhåriga springer o då menar jag verkligen springer,detta ska jag skriva upp o sätta på spegeln.

Jag minns en gång när "din rödhårige" utklassade konkurrenterna på Sundbyholm.....segerintervjun var helt underbar och ni blev snabbt publikfavoriter. Ryser fortfarande när jag tänker på hur fin fuxen var på upploppet :love:

solros skrev:

Sålde ni alla grejer?

Hur är det Solros ?.......inte skrev du väl tråden för att du själv funderar på att sluta, eller.... :crazy:

Slutade i nästan 10 år, var aptrött på travet. Grejorna låg och skrotade i lådor.
efter många år med ridhästar saknade jag det för mkt så då blev jag med travare på nytt.
Jag har svårt för mentaliteten hos ridfolket, massor av människor med grymt ouppfostrade hästar med matchande vojlockar och benskydd, som man inet kan göra något med för att de är så bråkiga. ett projekt att lasta, man drar i åratal på ett veterinärbesök...Listan kan göras lång, det är som balsam för min skäl att omge mig med travfolk:love: igen.

Funderat på att sluta har man väl gjort flera gånger.

Faktiskt gjort slag i saken och slutat i dagarna, hästen såld och flyttade i lördags. Har dock än inte riktigt hunnit känna efter hur det känns att vara hästlös än.

Jag kommer att behålla sulky, sele och annan "hårdvara", iaf ett tag så får vi se om jag säljer sen.

Liniment, smörja mm lämnar jag i stallet.

Näe,sluta helt gör man nog aldrig.......:crazy:
Man är ju liksom förföljd av travet,på ett eller annat sätt.Och du Solros hör ju till en av dem som verkligen kan det här med trav!!
Däremot kan man ju ta ett brejk då och då.

Själv är jag ju utan storpållar just nu,men det tränas ponnysar så snön sprutar.Och Gubben kör häst åt L.K. på måndag,han var 2:a med Gawain för någonvecka sedan.

Vi kommer inte att sälja våra grejor,bl.a. har vi en helt ouppackad sulky som Clown aldrig hant använda...:cry:

Sedan beror det ju på hur man håller häst,om man har eget stall eller så.

Men travet finns där,liksom i blodet.....

Nej det är väl så att det förföljer en.
Nu har vi bestämmt oss för att "rensa", ena nordisen startar fre o tis , rätar han inte till sig så blir det .... ja ni vet vad.

Vill inte sälja han ,är ingen lätt häst att köra el rida.
Som jag skrivit förut så är man glad att komma hem samtidigt som honom,det är ju en tyngre ras men att vara så har "tung" i handen som denna är ohälsosamt,för bägge parter.

:eek: ha du slutat rida lopp???? varför????

till trådskaparen; klart man funderar på att sluta.. lite nu och då. när det blåser snöstorm och man måste ut m kusarna...när d går dåligt... när det är ett tomt hål i plånboken... men allt det vägs upp mot när man har en underbar kör/ridtur i solsken å hästen känns som en miljon!!!! å hoppet om bättre tider på banan kommer snabbt tillbaka!!!:bump:

Pratade med en kompis som sa: Sälj inte grejerna! Han har svurit på att aldrig mer ha häst och sålt allt... Fyra gånger. :D

Det går några år och så kanske suget kommer tillbaka. Man kan ju kalla det en paus istället. Jag ska fundera lite till.

solros skrev:

Sålde ni alla grejer?

Ja det gjorde jag och till sist slutade jag.

Två gånger. Första gången jag slutade var jag tillbaka igen efter ett par månader :D.

Ja första gången jag slutade var jag utan hästar under dom månaderna.

Jag behöll alla saker.

Jag är inte aktiv längre, men gud vad jag saknar det.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: warg
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar