Undersökning - Vilket håll hänger dina stigbyglar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare quila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 7 767
Sv: Undersökning - Vilket håll hänger dina stigbyglar?

Utifrån och in... tror jag.

MEN, jag tänkte passa på att undra en sak om att stoppa fötterna i stigbyglarna. Det är nämligen så att jag har sjukt svårt att få in fötterna i stigbyglarna utan att använda händerna, oavsett vilket håll jag försöker med, vilket gör att jag alltid/oftast, måste göra halt och hålla ut stigbygeln med händerna för att få i foten om jag har tappat en stigbygel, vilket händer rätt ofta måste jag säga. Finns det någon som har nått bra tips på hur jag ska göra? Har funderat på problemet ett tag, men inte kommit fram till något bra.

Jag rider oftast med australiensiska säkerhetsstigbyglar vars utsida är svängd istället för att ha ett gummiband.

Jag får alltid vinkla ut högra stiglädret med handen när jag satt mej. Kanske det är svårare för att jag har korta ben så bygeln inte dinglar eller för att jag har breda läder som hänger lite stelare.
Jag ska sätta på fendrar på sadeln nästa gång , ska se om det blir enklare men det tvivlar jag på.
Jag ser det inte som nåt större problem då hästen står still tills jag är klar och jag hittills inte tappat stigbygeln under ridning då jag har westernbyglar.

Jag har ett stigbyglar som hänger rätt från början men det är inte islandsstigbyglar.

Jag har ett stigbyglar som hänger rätt från början men det är inte islandsstigbyglar.

Nej det finns ju såklart andra modeller som också hänger rätt 'direkt' s a s.
Och så finns det ju med svirvel (tror jag det kallas) så de snurrar som man vill ha dem.

Jättegammal tråd, men funderade på detta idag. Jag har alltid ridit med stigbyglarna som alternativ A, dvs foten in från utsidan. Men den senaste tiden har jag upplevt att stiglödren skaver lite, så provade att vrida åt andra hållet, dvs sätta in foten från insidan. Det kändes jätteskönt för benet och för foten. Så nu ska jag prova rida så ett tag, även om jag då kommer anses som en noob utan koll :laugh:

Jättegammal tråd, men funderade på detta idag. Jag har alltid ridit med stigbyglarna som alternativ A, dvs foten in från utsidan. Men den senaste tiden har jag upplevt att stiglödren skaver lite, så provade att vrida åt andra hållet, dvs sätta in foten från insidan. Det kändes jätteskönt för benet och för foten. Så nu ska jag prova rida så ett tag, även om jag då kommer anses som en noob utan koll :laugh:

Den större frågan är... Hur hittade du ens denna tråden :rofl:

Jag måste byta håll beroende på häst :D

Islänningen tar jag från insidan och storhästar från utsidan:up: Eller om det är tvärtom... Jag kan verkligen inte tänka :angel:

Liknande trådar

Western Heh, den tråd jag trodde var en trolltråd som inte Var en trolltråd.. fick mig att börja tänka lite ang. hur vi egentligen resonerar...
Svar
18
· Visningar
1 931
Senast: Apache
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka