Undersökning - Vilket håll hänger dina stigbyglar?

Q

quila

Upptäckte härom dagen en skojig grej (efter 20 år med hästar, ja, grymt ouppmärksamt), vissa sätter fötterna i sina stigbyglar utifrån och andra inifrån, svårt att förklara, men ni fattar nog.

Så, frågan är, hur har du dina stigbyglar?

A. Du stoppar i din fot i stigbygeln "utifrån", om du har säkerhetsstigbyglar med snodd hänger snodden framåt när stigbyglarna hänger fritt.

B. Du stoppar i foten "inifrån", om du har säkerhetsstigbyglar med snodd hänger snodden bakåt när stigbyglarna hänger fritt.

Hoppas många svarar så att vi får tillförlitlig statistik på denna livsviktiga undersökning. ;)

Berätta gärna också varför du har stigbyglarna åt det håll du har.

Sv: Undersökning - Vilket håll hänger dina stigbyglar?

jag vet absolut ingen alls som sätter i fötterna från insidan, detta för att stiglädret vrider sig åt fel håll och en skarp kant hamnar mot snalbenet och orsakar hemska skravsår..
man stoppar i foten från utsidan så att stiglädrets plattsida ligger mot smalbenets framsida.. kolla på westernsadlar, där är samtliga stigläder vridna så att de ligger med plattsidan mot ryttarens ben.. jag skulle gissa på att samtliga sveriges ridskolor lär ut att man stoppar i foten från utsidan just av denna anledning..

jag klarar inte av islandsstigbyglar där stigläderöglan är vriden, det gör att stiglädret skaver mot smalbenet..

jag tror att det du såg var ett misstag eller någon som lärt sig fel.. :)

Men finns det inte bara ett sätt, för annars ligger stiglädret fel och gnager.
Utifrån och in.
Upplys mig!

jag kör på alternativ A, dvs. "utifrån och in". det är vad jag fick lära mig på ridskolan för typ 14 år sen när jag började rida och har alltid gjort så sen dess. stiglädret hamnar fel om man gör tvärtom och det känns bara konstigt, så det går liksom på rutin att sätta stigbyglar etc. rätt nuförtiden.

Ja, så trodde ju jag också, därav denna underökning. Tänkte att det kan ju vara något jag inte fattat.

Jag tror att vi kommer få fram den absoluta sanningen på Bukefalos! Lutar ju onekligen för A än så länge.

Bidrar själv också, alternativ A, utifrån, trodde som sagt att alla gjorde så tills jag såg ett par sadlar där stigbyglarna satt åt andra hållet, kanske newbies.

Kollade upp en grej i "Ridinstruktion 1940 års upplaga".
Den håller med oss som röstar på "A".

"Stigbygeln tages på foten så, att stiglädrets mot sadeln vända sida vrides framåt."

Vi kan nog avskriva alternativ B, men rösta ändå om ni vill!

förmodligen noobs.. man har ju sett en del hemskheter när noobs har putsat träns och satt både nackstyckan åt fel håll, sidostycken ut och in och bettet åt fel håll, till och med snurrat nosgrimmans nackstycke genom tränset så det ligger helt fel.. :crazy:

men vi får väl se, det kanske dyker upp någon vilsen bukefalist som gjort fel i alla år.. :p

Jag kör "A-varianten", och de enda jag sett som gjort annorlunda har varit mindre rutinerade som kanske inte tänkt på/vet om att det gör skillnad, att en säkerhetsstigbygel hamnar fel etc.

A. Du stoppar i din fot i stigbygeln "utifrån", om du har säkerhetsstigbyglar med snodd hänger snodden framåt när stigbyglarna hänger fritt.
det är enda sättet att ta stigbyglarna för att stiglädret ska lägga sig rätt mot benet.

Jag har stocksadel med breda läder så det funkar nog bara utifrån och in, men jag har sett folk som sätter på inifrån nu när jag tänker efter..

Knapplån

Håller med alla andra, utifrån och in. Det måste ju vara sjukt obekvämt att göra tvärtom? (Om det ens finns någon som gör så..)

När jag läser såna här trådar så känner jag bara:
Gud vad skönt att jag är islandsryttare! :D

Mina stigbyglar hänger rätt redan innan jag suttit upp och det är bara att stoppa in tån utan att bekymra sig om vridna stigläder. :banana:

Förstår inte att inte alla människor rider med islandsstigbyglar,
det är både mer praktiskt, snyggare och repar inte sadeln på samma sätt. :)

• Gilla
Reactions: ptr

Det är inte bara islandsstigbyglar som har fästen som är vridna. Det finns även på andra stiogbyglar. Det finns ochså stigbyglar som fästet ovanför inte är fast så man kan rotera det som man vill. Tycker man vanliga stigbyglar är jobbigt eller besvärligt av någon anledning köper man väl såna. Tycker man det är bara att stoppa i fötterna med vanliga stigbyglar behåller man dem. :)(det har jag gjort)

[/QUOTE]
Nu blev jag nyfiken:
Vad är mer praktiskt?
Vad är snyggare?
Varför skulle någon stigbygel repa sadeln? (har inte varit med om det)

När jag läser såna här trådar så känner jag bara:
Gud vad skönt att jag är islandsryttare! :D

Mina stigbyglar hänger rätt redan innan jag suttit upp och det är bara att stoppa in tån utan att bekymra sig om vridna stigläder. :banana:

Jag har "vanliga" stidbyglar och behöver aldrig bekymra mig om vridna stigläder ändå :idea: Så svårt/jobbigt är det inte att få i foten rätt, bara att sticka in foten ju, skulle bli lättare med islandsstidgbyglar.
Men alla är vi olika, jag förstår dock inte hur det skulle vara snyggare mer än ur varje individs synpunkt?

TS
Jag kör utifrån och in. Testade altenativ B i går men det går ju inte att göra så :p Stiglädret vrider sig och dessutom var jag tvungen att använda händerna för att kunna stopa in foten så.

Utifrån och in... tror jag.

MEN, jag tänkte passa på att undra en sak om att stoppa fötterna i stigbyglarna. Det är nämligen så att jag har sjukt svårt att få in fötterna i stigbyglarna utan att använda händerna, oavsett vilket håll jag försöker med, vilket gör att jag alltid/oftast, måste göra halt och hålla ut stigbygeln med händerna för att få i foten om jag har tappat en stigbygel, vilket händer rätt ofta måste jag säga. Finns det någon som har nått bra tips på hur jag ska göra? Har funderat på problemet ett tag, men inte kommit fram till något bra.

Jag rider oftast med australiensiska säkerhetsstigbyglar vars utsida är svängd istället för att ha ett gummiband.

Liknande trådar

Western Heh, den tråd jag trodde var en trolltråd som inte Var en trolltråd.. fick mig att börja tänka lite ang. hur vi egentligen resonerar...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Apache
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka