Underskott av selen + protein via grov- och kraftfoder

Yukionna

Trådstartare
Sitter och beräknar foderstat. Har fått till det bra utom att det saknas selen. Behovet är 0.6 och jag kommer bara upp i 0.3.
Frågan är alltså hur noga det är att det är tillräckligt med selen? Hälften är ganska mycket för lite va? Finns det nåt selentillskott man kan köpa (enbart selen alltså och inget annat)? Vill ju inte riskera att ge för mycket heller.

Sen en annan fråga (ni får ursäkta dumma frågor, men det var längesen jag läste foderkunskap). Hur är det med det här att ge protein via kraftfoder vs grovfoder? Det bästa är ju att ge det via grovfodret, men finns det någon allmän rekommendation i % - alltså hur många procent av proteintillförseln som ska bestå av grovfoder respektive kraftfoder?

Sv: Underskott av selen + protein via grov- och kraftfoder

Selen är viktigt. OM det inte räcker med den selen som finns i mineralerna så finns det selentillskott att köpa.

Hur är det med Tokosel? Läste att det skulle vara ett selentillskott som fanns på Apoteket, men kan inte hitta det när jag söker på deras hemsida.

Tokosel har utgått ur Apotekets sortiment.
Nu finns ett preparat som heter Selevitan och är receptbelagt.
Det finns en jättebra tråd här på forumet där alla sorters selentillskott är uppradade. De flesta innehåller dock även E-vitamin.

Vad bra, då ska jag leta reda på den tråden!

Tokosel har utgått ur Apotekets sortiment.
Nu finns ett preparat som heter Selevitan och är receptbelagt.
Det finns en jättebra tråd här på forumet där alla sorters selentillskott är uppradade. De flesta innehåller dock även E-vitamin.
Det beror nog på att Selen och E-vitamin samarbetar och kan i viss mån ersätta varandra.
(källa - SLUs foderhäfte, gamla varianten)

Nu har jag köpt ett selentillskott och har räknat ut att jag ska ge 3 ml varje dag. 3 ml skulle alltså vara hälften av hennes behov - den andra hälften får hon via kraftfodret. Det totala behovet skulle alltså vara 6 ml per dag. Verkar det vara inom vad man brukar ge? Det står 10 ml dagligen på förpackningen så det borde ju inte vara för mycket iaf...

Nu har jag köpt ett selentillskott och har räknat ut att jag ska ge 3 ml varje dag. 3 ml skulle alltså vara hälften av hennes behov - den andra hälften får hon via kraftfodret. Det totala behovet skulle alltså vara 6 ml per dag. Verkar det vara inom vad man brukar ge? Det står 10 ml dagligen på förpackningen så det borde ju inte vara för mycket iaf...

Man ska inte överdosera selen men det ska till åtskilliga gånger behovet innan det blir farligt.

0,6 mg i behov - ponnyn väger alltså 300 kg?

Misstänker att det är Lantmännens flytande variant du köpt. Jag hade gett 5 ml.

Man ska inte överdosera selen men det ska till åtskilliga gånger behovet innan det blir farligt.
ja exakt..
OM jag inte minns helt galet så är behovet 0,2 mg/100 kg häst och maxgivan 5 mg/100 kg häst.
Jag skulle nog hellre ligga aningen i överkant i doseringen.

0,6 mg i behov - ponnyn väger alltså 300 kg?

Misstänker att det är Lantmännens flytande variant du köpt. Jag hade gett 5 ml.

Precis, hon väger runt 300 kg. Kanske aningens mindre just nu, har aldrig vägt henne på våg, men hon brukar ligga runt det (islänning). Du har rätt om Lantmännen också. E-Selen tror jag det hette.

Nu får hon ju andra halvan av behovet via kraftfodret dock. Så det blir väl motsvarande 3 ml med kraften och sen 3 ml ur flaskan. Men du/ni tycker ändå jag ska ge 5 ml ur flaskan?

Tack allihop för hjälpen förresten:laugh:!

Precis, hon väger runt 300 kg. Kanske aningens mindre just nu, har aldrig vägt henne på våg, men hon brukar ligga runt det (islänning). Du har rätt om Lantmännen också. E-Selen tror jag det hette.

Nu får hon ju andra halvan av behovet via kraftfodret dock. Så det blir väl motsvarande 3 ml med kraften och sen 3 ml ur flaskan. Men du/ni tycker ändå jag ska ge 5 ml ur flaskan?

Tack allihop för hjälpen förresten:laugh:!

0,2 mg är vad man tror är behovet. Alla är individer och jag ser ingen anledning att inte plussa på lite extra sålänge man håller sig inom väl inom riktvärdena. Pengamässigt är det ju en piss i mississippi. 3 ml är ju knappt så man kan dosera det, vad fastnar i hinken/krubban liksom.

Okej! Ja, pengamässigt är det ju inga problem, det lär räcka ett bra tag.

Liknande trådar

Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat