underskattad barbackaritt

L

Love_energy

red barbacka igår för första gånger på typ 5 år.
det känns som man har underskattat hur jädrans bra detta är, det går ju inte att jämnföra med att rida utan stigbyglar i sadel.

jag visste att min dam genar lite på volten, men barbacka kända man att det var inte lite:eek: *får bli lite jobba där efter vintervilan*

Hur ofta rider ni "helt" barbacka? och varför, varför inte?
 
Sv: underskattad barbackaritt

När jag hade min islänning red jag ganska mycket barbacka, särskilt när jag red dressyr. Min nuvarande häst är lite för livlig och jag lite för feg, så nu blir det inte så ofta.

Det är helt "outstanding" att rida barbacka. Man känner hästen mkt bättre och de hästar jag ridit dressyr på brbacka har gått mycket bättre än vanligt!
 
Sv: underskattad barbackaritt

På mina ridlektioner så har vi en barbacka månad varje termin, där eleverna rider barbacka hela månaden. Det är verkligen nyttig träning.
 
Sv: underskattad barbackaritt

ja visst är det helt fantastiskt!

Fast jag har ju ett fullblod med en ryggrad utöver denna värld, så jag få iallfall ha volock under;)

Jag tror att jag har undvikit barbacka ritter för att jag "trodde" hon skulle bli galen, men det resulterade i att hon var lugnare:angel:

Problemet är att hon genar i höger galopp så mitt sittben hamnar på hennes ryggrad, det gör lite ont men man får försökta jobba och rätta upp henne men det är lite knösigt, nåt tips? Försöker jobba henne rakställd..

de försts 20 min kämpade man bra med att hålla sig kvar(slappna av )sen kom man på sig själv att rida lika lätt som man hade sadel, tror det sitter i huvudet...
 
Sv: underskattad barbackaritt

Wow!

men hur tog hästarna ryggar det? sliter det inte mkt? tror jag läst nån tråd här på buke om det, men jag vet inte..
 
Sv: underskattad barbackaritt

Jag tycker inte att det har påverkat hästarnas ryggar nåt. Nu är det inte så jättemånga lektioner hästarna går. Det rör sig om 2 dagar i veckan, och då är det 2 timmar och 15 minuter per dag.
 
Sv: underskattad barbackaritt

jaha okey, det var ju inte så mkt
 
Sv: underskattad barbackaritt

jag rider barbacka lite då och då, men jag hörde en gammel man som sa att man ska rida barbacka 80% av sin ridtid, det är säkert nyttigt för ryttaren med balansen man får, men hästen måste ju bli rätt öm i ryggen då när vikten inte blir utfördelad som med en sadel :cool:
det är nog ingen som gör det iaf men vad vet lilla jag???:bow:
 
Sv: underskattad barbackaritt

jag red bara barbacka på min medryttarhäst i kanske 3 månader när hon va dräktig.. jag tycker det nästan är lättare att rida barbacka, för man kommer åt hästen på ett annat sätt. dessutom är det ju nyttigt, jag märkte att jag fick mycket bättre balans under månaderna som jag red bara barbacka!
 
Sv: underskattad barbackaritt

jag har börjat rida barbacka ganske ofta nu..
det börja väl när jag inte orkar ta på sadel och ska bara " en liten rund" sen funkade det bra, så jag har förtsatt:)

underbart:love:
 
Sv: underskattad barbackaritt

Jag försöker numera rida barbacke minst 1 ggr/månad.
Detta för att känna att JAG sitter rätt och jobbar rätt, men också för att känna att hästen reagerar rätt på mina hjälper.
Sen får man också en bättre balans och sits på köpet. :bow: :angel:

På min förrförra medryttarhäst, Killen, red jag barbacka minst 1 tim/vecka. Både han och jag gillade det.
 
Sv: underskattad barbackaritt

Jag skrittar ut någon enstaka gång barbacka på valacken. Han har stora steg och det svänger ganska bra så det är lite ostabilt. Att galoppera barbacka skulle nog också gå men för att komma till galoppen måste han få trava (travare) och det går INTE :rofl: Jo kort kort kort trav eventuellt, ryggen är som gummiband som slungar iväg en

stoet har bekvämare gångarter men hon ska vänjas om med sadeln igen först och främst så jag kan rida lite ordentligt först... har ägt henne i tre veckor och förra sommaren var hon känd att skygga ganska rejält på uteritterna, så där lär vi henne vara trygg ute först med valacken innan jag prövar på några såna spektakel
 
Sv: underskattad barbackaritt

just nu rider jag bara barbacka. dels för att min häst sätts igång efter en tids vila och "orenhet", dels för att det är så himla bra och mysigt. rider ridkskole häst på lektionerna just för att hästen min inte är igång...då rider jag också barbacka om det passar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: underskattad barbackaritt

jag rider barbacka ganska mycket på vintern då det är kallt..
Det är ju sååå mysigt att sitta på en varm luddig hästrygg en kall vinterdag :love:
 
Sv: underskattad barbackaritt

Älskar att rida barbacka men mitt blivande sto har lite väl mkt egna ideer så halkar av när hon kastar runt sig i 320. Dvs hon svänger men inte jag :rofl: . Men hoppas det försvinner efter hon varit igång ett tag

Har ibland ridit ett roligt sto som behövde ut och röra på sig. Den vända jag mins bäst är på slutet av vintern med stenhårda skoterspår. Vi sprängde fram i skoterspåret på en oplogad väg och inte ett moln på himmlen. Hon kände verkligen för att sträcka ut och solen gnistrade i snön
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 758
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp