Undernärd åring?

rubytoo

Trådstartare
Ja kom med lite råd hur skall jag fodra upp en åring som haft en mkt taskig start i livet. Var gravt undernärd som föl och är fortfarande tunn dock betydligt rundare nu men ändå tunn.

Hur mycket vågar jag "kräma" på? Hon är även väldigt liten för sin ålder och ser faktiskt mer ut som en fölunge än en åring

Min tanke är att ge henne Krafft Rehab. Men är öppen för förslag

Sv: Undernärd åring?

Som alltid, har du någon analys på grovfodret? :)

Vad har du för värden på ditt hö/hösilage? Det bästa vore nog om du hade ett kanonhö med mycket protein. Lucern tycker jag är bra för att få upp hästar i hull. Har du foderstatsprogram? I det foderstatsprogram jag använder kan man lägga in om hästen är tunn eller fet och om man önskar snabb tillväxt. Vad står hon på för strö? Halm är nog bäst det äter i alla fall mina hästar gärna av och skulle höet ta slut under natten finns det alltid grovfoder i form av halm. Krafft rehab är nog rätt kraftfoder i det här läget men först och främst ett bra grovfoder med mycket protein.

KL

Vad har Krafft Rehab för protein innehåll jämfört med Groov 125?

Jag rekommenderar som övriga att utifrån grovfoderanalys komplettera med Lucern pellets och ett kraftfoder med mkt protein, samt ev ge lite betfor, vetekli och olja. Jag har gett upp till 6kg Groov 125 till våra unghästar samt fri tillgång på analyserat bra grovfoder, dessa hästar har gått på lösdrift och varit 12-16st av båda könen fram till mars/april så dom har ju rört på sig mkt dessutom.

Jag hade först och främst gett ett bra hö. Och sen Krafft groov 125! :) Min lilla har blivit jättefin på Grooven! :)

Försök med grovfoder i första hand. Lusern som tillägg. Gärna pellets så hon får i sig mer på mindre volym. Vad du sen ska kräma på med beror grovfodret.
Olja är inte helt fel som fettillägg.
// Linda

Vad har du för värden på ditt hö/hösilage? Det bästa vore nog om du hade ett kanonhö med mycket protein. Lucern tycker jag är bra för att få upp hästar i hull. Har du foderstatsprogram? I det foderstatsprogram jag använder kan man lägga in om hästen är tunn eller fet och om man önskar snabb tillväxt. Vad står hon på för strö? Halm är nog bäst det äter i alla fall mina hästar gärna av och skulle höet ta slut under natten finns det alltid grovfoder i form av halm. Krafft rehab är nog rätt kraftfoder i det här läget men först och främst ett bra grovfoder med mycket protein.

Jag har tyvärr ingen analys på årets hösilage. Men jag "tror" att det är bra då alla mina är i mkt bra hull.

Hon står på halm och tanken är ju att hon skall ha fri tillgång på hösilaget (vilket alla mina har iof)

Tanken var att jag inte vågar ge för mycket till henne då hennes tid i livet hittills varit ganska dålig :(

Foderstatsprogram i all ära men denna hästen är ju enligt mig mer än bara tunn så jag vågar inte gå efter ett dataprogram just pga det

KL

Jag rekommenderar som övriga att utifrån grovfoderanalys komplettera med Lucern pellets och ett kraftfoder med mkt protein, samt ev ge lite betfor, vetekli och olja. Jag har gett upp till 6kg Groov 125 till våra unghästar samt fri tillgång på analyserat bra grovfoder, dessa hästar har gått på lösdrift och varit 12-16st av båda könen fram till mars/april så dom har ju rört på sig mkt dessutom.

Min tanke var att Rehaben kanske skulle vara bäst till henne då hon inte haft en så bra start i livet dvs mkt undernärd.

Jag vågar inte ge för mycket kraftfoder direkt utan vill på en lång sikt få upp henne i hull. Risken för tillväxt skador blir nog rätt stor om jag ger för mycket på för kort tid.

Hösilaget är tyvärr inte analyserat men ger bra kräm vilket man ser på de andra i stallet.

Betfor vill jag ge till henne oavsett.

Jag funderar på att skicka in ett prov på hösilaget för att se hur det ligger till just för hennes skull. Dock så tar det ju någon vecka och hon behöver mat nu

KL

Så här är de , så vad säger ni?

krafftrehab.jpg

krafftgroov125.jpg

Det är mer protein i groov! Rehab är väl tänkt till hästar som står = inte behöver så mycket mat.

Jag hade satsat på Groov+ Lusern

Kraft rekomenderar 1kg groov till 6mån fölis så minst 1kg kanske 2 beroende på hur mycket den orkar äta tänk på att höt måste få plats också.

Jag skulle ge henne krafft groov 125 ca 3 kg om dagen och ABSOLUT INTE ta henne från mamman innan hon är ett år. Fölen klarar nämligen inte av att bryta ner maten ordentligt innan de är 8 mån och ett föl som har fått en svår start behöver den extra slurken mjölk som dom kan få.

Lusen är kanon att ge den här typen av hästar, det proteinet som finns i lusen räknas som grovfoder så det kan man ge stora mängder av utan att hästen tar skada.

Har själv haft ett föl med dålig start och genom att låta den gå kvar plus extra mat så hämtade den sig och var ikapp alla andra året efter :)

Edit: skippa det med mamman såg nu att det var en som var född förra året.

Senast ändrad:

Fast Rehaben brukar vara bättre än grooven när det gäller hästar som är tunna.

Har provat groov 125 på en annan fullblodshäst där så mycket inte hände men däremot gick han upp väldigt bra i vikt på Rehaben. Vilket är lite underligt iof

Jag skulle ge henne krafft groov 125 ca 3 kg om dagen och ABSOLUT INTE ta henne från mamman innan hon är ett år. Fölen klarar nämligen inte av att bryta ner maten ordentligt innan de är 8 mån och ett föl som har fått en svår start behöver den extra slurken mjölk som dom kan få.

Har själv haft ett föl med dålig start och genom att låta den gå kvar plus extra mat så hämtade den sig och var ikapp alla andra året efter :)

Nu är hon ju inte ett föl utan en åring ;)

Fast Rehaben brukar vara bättre än grooven när det gäller hästar som är tunna.

Har provat groov 125 på en annan fullblodshäst där så mycket inte hände men däremot gick han upp väldigt bra i vikt på Rehaben. Vilket är lite underligt iof

Nja en åring kräver mer än en vuxen så jag hade gett Groov 125 + pusern pellets för det är just proteinet de behöver.

Nja en åring kräver mer än en vuxen så jag hade gett Groov 125 + pusern pellets för det är just proteinet de behöver.

Ja då blir det nog groov 125 istället. Hoppas nu bara den lille vill äta det.

Så här ser hon ut, dock ser man inte hur tunn hon faktiskt är. Hon har ju gått på bete tills nu så hon har nog tagit sig en hel del sedan hon inte fick mat.

STILL0826.jpg

Ja då blir det nog groov 125 istället. Hoppas nu bara den lille vill äta det.

Så här ser hon ut, dock ser man inte hur tunn hon faktiskt är. Hon har ju gått på bete tills nu så hon har nog tagit sig en hel del sedan hon inte fick mat.

STILL0826.jpg

Brukar hon äta kraftfoder? för då brukar det inte vara några problem, alla jag har älskar lusern, går det inte med pellets så brukar hackad strå slinka ner. En fullproppad vanlig spann innehåller ca 2 kg hackad strå :)

Men köp inte hackad mix för den är utblandad och det ska dom inte ha.

Så länge du inte har analys på höt så kan man ju bara spekulera. Även om dina tävlingshästar ser runda och fina ut så behöver en åring bra mycket mer protein än vad de gör. Risken med en åring är också att den inte äter tillräckligt mycket hö för att klara sig bara på det. Du har inga andra åringar/tvååringar i stallet att jämföra med?

Sen är det ju alltid mineralbalansen som är väldigt viktigt för en unghäst.

Så det absolut bästa är så klart en analys men om man inte har någon så hade jag gjort så här:

Begränsa antalet kg hö och trycka i hästen så många kilo lucern. Gärna 4-5 kg. Jag personligen föredrar hackadstrå pga konsistensen men man måste ju välja det som hästen äter (har man otur så gillar den inte lucern överhuvudtaget).

Sen komplettera med betfor bortåt ett halv kilo (uppvägt torrt) på detta så hade jag blandat i olja. Gärna linfröolja (bra för magen också, men det kostar ju lite mer).

Sen hade jag kompletterat med Rehaben. Jag har själv haft en svårfödd unghäst. Provade både 125 och andra men det som gjorde att hon tog sig var Rehaben. På bara en månad så var det en annan häst.

Eventuellt så kanske det behövs kompletteras med Kraft Protein. Det hela beror på hur mycket lucern och hö du får i henne.

Oftast (dock inte alltid) så brukar unghästarna ha lättare att äta en "gröt" än ren torr pellets. Det är där som betforen kommer in. Hur mycket Rehab och eventuellt Protein man skall ge får du helt enkelt prova dig fram till. Det kanske räcker med ett 1/2 kilo med det kanske också behövs så mycket som 3 kilo (eller ännnu mer om du har otur).

Allt detta förutsätter att hästen är frisk vad det gäller parasiter, tänder och magsår.

Vi hade en unghäst som också fått en tuff start i livet. Den blev inte fin i hullet förren hon behandlades för magsår. En annan hade problem med tänderna. Så det absolut viktigaste är att hästen är frisk (du har säkert kollat allt redan jag påpekar det bara för säkerhets skull :)).

Sen lite allmänt

Rehaben har förvisso mindre protein och energi än 125 men sammansättningen på fodret är gjort för att äldre hästar och de som är sjuka lätt skall kunna ta upp näringen från fodret. Det är många här på Buke (och även i den riktiga världen) som har haft otroligt bra resultat på Rehaben.

Faktum är att nu för tiden när jag träffar på en häst som är svår att hålla i hull så börjar jag alltid mer Rehaben.

Sammanfattningsvis så kan man säga att det är dyyyyrt att hålla svårfödda unghästar i hull. Så mycket pengar som min kostade mig i foder har jag nog inte betalat för mina andra hästar samanlagt i säkert två år :crazy:.

Glömde skriva: Är det så att de är lite kinkiga med lucernet så kan man hälla lite melass över. Då brukar det slinka ner utan större protester. Tycker man att melassen är för kladdig så kan man späda lite melass i varm vatten och sedan hälla över. Man slipper mycket av kladdigheten men smakligheten finns kvar.

Mvh

Tora

Jag gjorde så igår, som var första dagen hos mig, att hon fick betfor och lucernmix med lite havre i för "smakens" skull.

Har ju själv givit Rehab med mkt bra resultat tidigare.

Vad jag vet rent veterinärmedicinskt så skall hon vara undersökt nyligen och allt skall vara ok. Hon är fullt avmaskad men tänker ändå ge en dos nu efter betet.

Och som jag förstår det så har hon tagit sig under den tiden hon varit tillbaka hos uppfödaren efter det att hon kom hem igen från tränaren.

Så rent konkret tills jag kan analysera hösilaget så gör jag nog så att jag ger henne, fri tillgång till hösilaget, rehab, lucernmix, betfor och sojaolja. Jag börjar försiktigt tror jag med att ge lite rehab, betfor och lucernmix.

Vill inte ge henne för "mycket" direkt.

Nej jag har ingen annan åring att jämföra med, bara fölen här hemma

Det kan vara så att du får strypa hömängden lite om hon inte äter upp det andra. De är inte alltid de vill äta så mycket som de borde när de är bara ett år.

Nu kan det ju vara så att du har ett riktigt kanon hö och då blir det ju lättare.

För att ha något att jämföra med så stod min på fri tillgång till ett foder med Smbr nästan 90 och 9 Mj (alltså i samma klass som Kraft 90). Trots detta så var jag tvungen att tillskottsfodra med betfor, Rehab, Protein och olja (det var då hon först tog sig när hon fick Rehaben).

Glömde också skriva: Oftast så blir resultatet bättre om man kan dela upp kraftgivan på kanske 5-6 gånger per dag (går det med fler så är det ju bara +, men det är ju en praktisk fråga också).

Tror nog att du har ett vettigt tänkande där annars.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 099
Senast: Leroy Udsen
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 836
Senast: Rifer
·
Foder & Strö Nu börjar det ju snart bli dax för betessäsong igen.. Jag har en tjej som har väldigt svårt att hålla hull. Under vintern har hon...
Svar
5
· Visningar
894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar