Sv: Undernärd åring?
Så länge du inte har analys på höt så kan man ju bara spekulera. Även om dina tävlingshästar ser runda och fina ut så behöver en åring bra mycket mer protein än vad de gör. Risken med en åring är också att den inte äter tillräckligt mycket hö för att klara sig bara på det. Du har inga andra åringar/tvååringar i stallet att jämföra med?
Sen är det ju alltid mineralbalansen som är väldigt viktigt för en unghäst.
Så det absolut bästa är så klart en analys men om man inte har någon så hade jag gjort så här:
Begränsa antalet kg hö och trycka i hästen så många kilo lucern. Gärna 4-5 kg. Jag personligen föredrar hackadstrå pga konsistensen men man måste ju välja det som hästen äter (har man otur så gillar den inte lucern överhuvudtaget).
Sen komplettera med betfor bortåt ett halv kilo (uppvägt torrt) på detta så hade jag blandat i olja. Gärna linfröolja (bra för magen också, men det kostar ju lite mer).
Sen hade jag kompletterat med Rehaben. Jag har själv haft en svårfödd unghäst. Provade både 125 och andra men det som gjorde att hon tog sig var Rehaben. På bara en månad så var det en annan häst.
Eventuellt så kanske det behövs kompletteras med Kraft Protein. Det hela beror på hur mycket lucern och hö du får i henne.
Oftast (dock inte alltid) så brukar unghästarna ha lättare att äta en "gröt" än ren torr pellets. Det är där som betforen kommer in. Hur mycket Rehab och eventuellt Protein man skall ge får du helt enkelt prova dig fram till. Det kanske räcker med ett 1/2 kilo med det kanske också behövs så mycket som 3 kilo (eller ännnu mer om du har otur).
Allt detta förutsätter att hästen är frisk vad det gäller parasiter, tänder och magsår.
Vi hade en unghäst som också fått en tuff start i livet. Den blev inte fin i hullet förren hon behandlades för magsår. En annan hade problem med tänderna. Så det absolut viktigaste är att hästen är frisk (du har säkert kollat allt redan jag påpekar det bara för säkerhets skull
).
Sen lite allmänt
Rehaben har förvisso mindre protein och energi än 125 men sammansättningen på fodret är gjort för att äldre hästar och de som är sjuka lätt skall kunna ta upp näringen från fodret. Det är många här på Buke (och även i den riktiga världen) som har haft otroligt bra resultat på Rehaben.
Faktum är att nu för tiden när jag träffar på en häst som är svår att hålla i hull så börjar jag alltid mer Rehaben.
Sammanfattningsvis så kan man säga att det är dyyyyrt att hålla svårfödda unghästar i hull. Så mycket pengar som min kostade mig i foder har jag nog inte betalat för mina andra hästar samanlagt i säkert två år
.
Glömde skriva: Är det så att de är lite kinkiga med lucernet så kan man hälla lite melass över. Då brukar det slinka ner utan större protester. Tycker man att melassen är för kladdig så kan man späda lite melass i varm vatten och sedan hälla över. Man slipper mycket av kladdigheten men smakligheten finns kvar.
Mvh
Tora