Underminerade ballar..

Tussilago

Trådstartare
Står det i vet. besiktningspapprena att min häst har. Hur påverkar det hovens funktion? Går det att rätta till med rätt verkning? Tack på förhand!

Sv: Underminerade ballar..

Låter ju helskumt :confused: nu blir jag ju jättenyfiken!
Min första tanke var någon form av strålröta som typ spridit sig bakåt? :confused: Hur ser det ut?

Hoppas någon har något klokt svar!

Du har ingen bild?

Nej, ingen bild.. jag har hört andra namn på det oxå, men i princip kan man nog säga (tror jag ) att ballarna är dåligt utvecklade. Alltså, i normala fall så sluttar ju ballana lite framåt, nedåt, men i detta fall så sluttar de mera. De är mer plana.. Fattar om inte nån förstår det här, får försöka hitta nån bild nånstans..

Veterinären menar nog understuckna ballar eller ballförskjutning. Detta kan korrigeras med hjälp av skoning.

Kontakta en utbildad hovslagare. obs! inte ngn sk 'hovvårdare'

Underminerade ballar har jag aldrig hört talas om, däremot underminerad balle. Men det är en helt annan sak och har inte på denna tråd ellr underforum att göra.

Jag tycker du skall prova med att ställa om denna fråga på SENIOR, där kommer du få en hel uppsjö med svar, allt utifrån deras associationer.

Földfråga, va veterinären en kvinna och himmlade lite med ögonen???

Understuckna ballar finns inte heller på hästar, bara vissa mindre fertila äldre män.

Jag tror det är antingen understuckna trakter eller ballförskjutning.

Fast man vet aldrig, det kan oxå vara en Strasserverkande Veterinär, dom brukar även kalla trakten för häl och hoven för fot. *Rycker på axlarna* Lätt är det inte när massa nya ord kommer in i bilden.

Lycka till med och hoppas på att dom underminerade ballarna blir minerande. *Ler*

Nu blev jag väääldigt nyfiken på hur en underminerad balle ter sig :idea: :bump: :rofl:
Även understuckna ballar... Kan du inte PM:a en beskrivning? Har jobbat några år inom vården och sett min andel av äldre män... aldrig hört ovan nämnda beteckning på någon av dem :confused: ;)

Har nu tagit frma besiktningspapprena.. Det står:
Hovar; Underminerat ball o strålhorn BF.
Det är ett sto så..
Tänkte bara kolla om nån hade nån aning sådär..
Det där med understucka trakter kan det vara, ser ut så iaf! Lustigt att denna vet hade ett "eget" namn på det isåfall.. Ingen hovslagare jag frågat har vetat vad det är..

Senast ändrad:

Underminerat ball o strålhorn??? :confused: Det låter som att vet tycker att ballarna består av horn?? :cool:

Kan det kanske vara så att vet menat underutvecklade ballar och strålar? Är strålen tunn och klen?

Jag skulle kanske tänka "vad vet den här veterinären om hästar egentligen??" Kan man lita på resten av besiktningen? Är det besiktning inför köp? Om jag var köparen skulle jag vilja göra om besiktningen med annan veterinär...

Man kan faktiskt få en veterinär som inte kan nått om hästar som utför besiktningen! Jag hade nyligt ute en till min unghäst som ska säljas. Distriktsvet. Han vågade inte ta på hästens senor eftersom den lyfte på bakbenet när han la handen på skenan :crazy: (hästen är väldigt duktig på att lyfta hovarna när man gör så, så han ville väl bara vara duktig) Dessutom menade vet. att eftersom det var bara han och jag där kunde vi inte göra böjprov eftersom det måste vara en som böjer och en som tittar när hästen springer?? :confused: Varför kom han ut då tro? :mad:

Svamligt... :crazy: Om jag var du skulle jag be om en annan veterinär... :cool:

Underminerat ball o strålhorn??? :confused: Det låter som att vet tycker att ballarna består av horn?? :cool:

Kan det kanske vara så att vet menat underutvecklade ballar och strålar? Är strålen tunn och klen?

Jag skulle kanske tänka "vad vet den här veterinären om hästar egentligen??" Kan man lita på resten av besiktningen? Är det besiktning inför köp? Om jag var köparen skulle jag vilja göra om besiktningen med annan veterinär...

Man kan faktiskt få en veterinär som inte kan nått om hästar som utför besiktningen! Jag hade nyligt ute en till min unghäst som ska säljas. Distriktsvet. Han vågade inte ta på hästens senor eftersom den lyfte på bakbenet när han la handen på skenan :crazy: (hästen är väldigt duktig på att lyfta hovarna när man gör så, så han ville väl bara vara duktig) Dessutom menade vet. att eftersom det var bara han och jag där kunde vi inte göra böjprov eftersom det måste vara en som böjer och en som tittar när hästen springer?? :confused: Varför kom han ut då tro? :mad:

Svamligt... :crazy: Om jag var du skulle jag be om en annan veterinär... :cool:

Jag tycker det låter precis som man är van vid att alla fartotaverkare brukar prata. Dom använder sig oxå av helt egenpåhittade ord som häl, klämmiga,fot,mm,,mm.

Nu kom jag på det, kanske denna Vet. har gått en helgkurs i barfotaverningens ädla konst och därför anväder sig av lite mer "moderna" ord.

Ja, kankse är det så, vem vet? Lär jag ju aödrig få veta! jag är nöjd med min häst. Hon har lätt att bli lite svampig o uppluckrad vid ballarna o strålen, men håller man efter det går det fint!

det skulle vara väldigt intressant om du hade möjlighet att ta kort på den hoven du skriver om, även om det kanske inte ser sån ut nu.
Jag har en aning om hur den skulle kunna tänkas se ut, men skulle JÄTTE GÄRNA vilja se en bild på hoven i fråga. :bow:

:o hahahahahaha...jag tror oxå att veterinären menade understuckna, man kan inte lita på dom där figurerna längre. En liten pärla visste faktiskt inte vad stöv var för någonting..:rofl:

:crazy: veterinären brukar väl både böja och titta? Jag springer arslet av mig och vet. står där och kommenderar, så gör vi här i alla fall..

Jag tror oxå att det är understuckna ballar hon menar, det ser ut som så liksom! Ska försöka ta en bild, men har INGEN bra kamera alls tyvärr! Men om det är understuckna ballar, vart kommer strålhornet in?

Jag tror oxå att det är understuckna ballar hon menar, det ser ut som så liksom! Ska försöka ta en bild, men har INGEN bra kamera alls tyvärr! Men om det är understuckna ballar, vart kommer strålhornet in?

Det tycker jag vi överlåter till migos "mentor" att svara på.

Ett antal månade rsenare har jag skaffat kort på hästens fötter.
Tycker inte att det syns så tydligt längre, men kanske är det bara jag som är van, eller så har det blivit bättre.. Här är bilderna, på "underminerade ballar"
6766023.jpg

6766025.jpg

6766025.jpg

Hoppas att ni ser!

Underminerade ballar har jag aldrig hört talas om, däremot underminerad balle. Men det är en helt annan sak och har inte på denna tråd ellr underforum att göra.

Jag tycker du skall prova med att ställa om denna fråga på SENIOR, där kommer du få en hel uppsjö med svar, allt utifrån deras associationer.

Földfråga, va veterinären en kvinna och himmlade lite med ögonen???

Understuckna ballar finns inte heller på hästar, bara vissa mindre fertila äldre män.

Jag tror det är antingen understuckna trakter eller ballförskjutning.

Fast man vet aldrig, det kan oxå vara en Strasserverkande Veterinär, dom brukar även kalla trakten för häl och hoven för fot. *Rycker på axlarna* Lätt är det inte när massa nya ord kommer in i bilden.

Lycka till med och hoppas på att dom underminerade ballarna blir minerande. *Ler*

:rofl: :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025