Underlig hälta?

M

mallan20

Hej!
Min häst har vart halt på höger fram till och från i nästan 2 månader nu. Första gången han började halta var efter en träning då kan bråkat ganska mycket. Vi åkte då till veterinären eftersom det inte släppte efter en veckas vila. Hon trodde då att det kunde vara en blödning i hoven och han fick vila och gå på Fenadyn i 10 dagar. Efter det vra han fortfarande inte bra. När det gått 1 och en halv månad var hältan borta och jag satte igång honom försoktigt. Red han 5 dagar och en dag när jag galopperade han på rakt spår nere på ridbanan så var han halt igen.
Vi bestämde oss för att åka till en kiropraktor/equiterapeut. Han rätade ut en liten spänning över korset på högersidan och en rejäl muskelspänning som berörde en stor muskelgrupp över vänster framdel (troligen eftersom han avlastat höger fram). Han beordrade vila och arbete från marken i 5 dagar. Sedan var det bara att köra igång som vanligt igen. Jag satte igång han lugnt och han kändes jättefräsch. Vi travade höga cavaletti, han gjorde jättefina övergångar från skritt till galopp och kunde galoppera ute på gräsvägar utan att visa något tecken på hälta. Efter 5 dagar var han halt igen. Då bestämde vi oss för att åka till Skara och göra en hältutredning. Veterinären kunde konstatera hälta på höger fram efter böjprovet och reaktionene var som kraftigast när de böjde kotan och nedanför. Sedan markerade han också på höger bak när hon böjde honom högt upp. När vi tog ut han i ridhuset för att longera honom haltade han mycket tydligt på höger fram och bak. Veterinären bedövade framsidan av frambenet, precis nedanför kotan och innan hoven. Då slutade han att halta. Så vi röntgade strålbenet på höger fram och bakknät på höger bak. Röntgen visade ingenting och nästa vecka ska vi tillbaka för ultraljud och mer hältutredning på höger bak.
Igår släppte jag honom i hagen. Han sprang och bockade som en galning och ingen hälta syntes alls.

Någon som har haft liknande problem? NU börjar jag bli riktigt orolig för vad det kan vara. Det var en lättnad att veta att det inte är knät eller strålbenet som är skadat ifram, men vad kan det då vara ibak?
Han har en stor ink som varit bortopererad, precis mitt påbakknät, men den har kommit tillbaka. Kan det vara så att inken gett en inflammation i bakknät? Någon som har erfarenhet av detta?

Jättetacksam för alla svar=)
/Malin

Sv: Underlig hälta?

Jag blir lite förvånad över din "igångsättning"... Låt hästen vila, läka ut ordentligt och sätt sen igång med arbete från marken enbart under några månader. Att efter 5 dagars igångsättning börja med cavaletti och galopp är inte en försiktig igångsättning i mina ögon. I övrigt kan jag inte uttala mig om vad det är för problem.

Det påminner en del om min hästs hälta, han har ligamentskador höger fram i kotan. Man ser oftast inte så mycket hälta vid den här typen av skador, tyvärr, och hästar är ju smärttåliga och snälla djur och jobbar på trots att det gör lite ont. Och att hästar trots hälta springer i hagen är vad jag vet tyvärr väldigt vanligt. Min hästs hälta kom och gick, det tog flera klinikbesök innan de kom fram till vad hältorna berodde på. Han fick ont i ryggen och kotledsinflammationer, men orsaken var alltså att han hade ont i ligamenten i kotan.

Hästar har ju många ligament/ledband både i kotan, hoven och knäna, och skador i dem syns inte på röntgen, och ger inte alltid svullnad eller värme heller. Med ultraljud kan man ibland se dem, men t ex i kotan ligger det såpass många lager med ligament att det är svårt att se skadorna. Min häst är magnetröntgad i Skara, då ser man det, men det är dyrt och försäkringsbolagen är inte så pigga på att ersätta det.

Så det skulle kunan vara en ligamentskada någonstans, isåfall brukar det vara liten hage och kontrollerad skrittmotion som gäller, inget bus och spring då hästen drar upp skadan isåfall. Men det tar lång tid att läka oftast.
Hoppas de hittar orsaken vid nästa besök, och lycka till!

Jag blir lite förvånad över din "igångsättning"... Låt hästen vila, läka ut ordentligt och sätt sen igång med arbete från marken enbart under några månader. Att efter 5 dagars igångsättning börja med cavaletti och galopp är inte en försiktig igångsättning i mina ögon. I övrigt kan jag inte uttala mig om vad det är för problem.

Jag förstår vad du menar. Jag frågade Equiterapeuten om jag verkligen kunde sätta igång han som vanligt, och han sa att det inte var några problem eftersom det rörde sig om en muskelsträckning. Och Innan jag satt igång honom hade jag ju longerat han i 5 dagar. Men sen visade det sig ju att det inte bara var en muskelsträckning, och det var bra att vi fick veta det så pass tidigt då, så vi kan utreda det nu.

Tack, jag har också läst lite om det nu och tror att det du säger skulle kunna stämma mycket väl. På onsdag ska vi göra ultraljud och visar sig inget där skulle vi göra en MR.
tack för hjälpen=)

Det påminner en del om min hästs hälta, han har ligamentskador höger fram i kotan. Man ser oftast inte så mycket hälta vid den här typen av skador, tyvärr, och hästar är ju smärttåliga och snälla djur och jobbar på trots att det gör lite ont. Och att hästar trots hälta springer i hagen är vad jag vet tyvärr väldigt vanligt. Min hästs hälta kom och gick, det tog flera klinikbesök innan de kom fram till vad hältorna berodde på. Han fick ont i ryggen och kotledsinflammationer, men orsaken var alltså att han hade ont i ligamenten i kotan.

Hästar har ju många ligament/ledband både i kotan, hoven och knäna, och skador i dem syns inte på röntgen, och ger inte alltid svullnad eller värme heller. Med ultraljud kan man ibland se dem, men t ex i kotan ligger det såpass många lager med ligament att det är svårt att se skadorna. Min häst är magnetröntgad i Skara, då ser man det, men det är dyrt och försäkringsbolagen är inte så pigga på att ersätta det.

Så det skulle kunan vara en ligamentskada någonstans, isåfall brukar det vara liten hage och kontrollerad skrittmotion som gäller, inget bus och spring då hästen drar upp skadan isåfall. Men det tar lång tid att läka oftast.
Hoppas de hittar orsaken vid nästa besök, och lycka till!

Hur är det med din häst? Kommer han bli bra?

tyckte att det lät liknande som när min häst hade inflamationer, men det borde ju din vet ha upptäckt om han hade det. Skulle nog oxå ha satt igång långsammare, skulle inte rida på som vanligt om min häst hade vilat i 5 dagar.

tyckte att det lät liknande som när min häst hade inflamationer, men det borde ju din vet ha upptäckt om han hade det. Skulle nog oxå ha satt igång långsammare, skulle inte rida på som vanligt om min häst hade vilat i 5 dagar.

Jag ska försöka förklara åter igen.
När vi var hos kiropraktorn löste han upp en muskelspänning och menade att det var den som gjort min häst halt. Han sa att han skulle arbetas från marken i att par dagar och sedan kunde jag sätta igång som vanligt. Jag skulle massera honom efter och stretcha så det inte föll tillbaka. Så då gjorde jag som han sa och efter 5 dagars arbete från marken och vila och 5 dagars igångsättning så började jag som vanligt igen. Då gick det kanon i 5 dagar och sedan halt igen.
Hade jag gett honom vila så hade vi antagligen inte upptäckt att felet satt någon helt annanstans än i muskeln. Spänningen i muskeln är nog något som har blivit genom avlastning av det onda.
Antagligen är det någon form av belstningsskada han har, com man inte upptäcker förrän han anstänger sig.
Tack för tipset om inflammation. det syns inte på röntgen så kanske det syns på ultraljud?

dom brukar väl göra böjprov och se om de reagerar i någon led, sen bedöva en leden för att se om de bedövat smärtan, sen får de behandling i den leden. Röntgen ser väl bara skelet och brosk, och ultraljud ser väl bara mjukdelar. Är väl isånnafall om man skulle kunna se det som ökad värme på ultraljud om man nu kan se ökad värme på ultraljud (är inte så bra på de lika "apparaterna")

dom brukar väl göra böjprov och se om de reagerar i någon led, sen bedöva en leden för att se om de bedövat smärtan, sen får de behandling i den leden. Röntgen ser väl bara skelet och brosk, och ultraljud ser väl bara mjukdelar. Är väl isånnafall om man skulle kunna se det som ökad värme på ultraljud om man nu kan se ökad värme på ultraljud (är inte så bra på de lika "apparaterna")

Man ser inte ökad värme med ultraljud, utan man kan se bristningar och blödningar i muskler, ligament och senor, om de ligger relativt ytligt.

Man ser inte ökad värme med ultraljud, utan man kan se bristningar och blödningar i muskler, ligament och senor, om de ligger relativt ytligt.

Okej. Tack så mycket! Hoppas din häst blir fullt frisk.
Nu håller jag tummarna för att de inte hittar något allvarligt på onsdag.

De bedövade runt hovleden och så slutade han halta i fram.
Jag är inte heller hemma bland apparaterna. Får läsa på lite :crazy:
Tack i alla fall!

borde han int ha hovledsinflamation då ??

Det är en möjlighet. Där runt om sitter ju även strålbenet vilket vi röntga, såg inget. Så det kan ju kanske vara inflammation i ganska mycket där då? Ligament som föreslogs innan kan det ju kanske vara. Jag börjar bli orolig, det finns så mycket...:(

Nej. De kunde inte sätta fingret på vad det är. På onsdag ska ultraljus göras så får de se vad de hittar. Annars pratade de om en MR, men eftersom de gärna inte söver hästarna så skulle vi börja så.

Jag gissar av det du skriver att de bedövade själva hovleden, men att det inte tog bort hältan(?). Sedan bedövade de hela hoven, vad jag menar är alltså själva mjukdelarna runt hovleden och inte bara hovleden, och då försvann hältan. Och om jag ska gissa vidare så är det det som förr kallades strålbenshälta, som man nu vet kan bero på många olika problem i hoven.

Det finns flera ligament runt hovleden som kan vara mer eller mindre skadade, det kan man inte behandla utan det är vila som gäller.
Sedan kan det vara problem i strålbensbursan, eller böjsenorna som fäster nere vid strålbenet, osv. Det är bra att själva strålbenet inte verkade ha pålagringar eller vara urkalkat.

Om du söker på strålbenshälta här på Buke så hittar du en del som jag tror kan ge mera info runt vad din häst kanske har, men det finns många lindriga fall också där det kan räcka med lite vila och specialskoning, så hoppas det går bra på onsdag!

Jag förmodar att det är Henrik som ska ultraljuda, han är väl den skickligaste i väst-Sverige iallafall, så förhoppningsvis kan han hitta vad felet är.

Tack för alla tips.
Idag fick han diagnosen hovledsinflammation. Sedan har han även skador i ligamentet ovanför hovkapseln. Det syntes mörka partier på ultraljudet och på röntgen kunde man se att leden såg lite dimmig ut.
Nu ska han vila i 4 veckor, gå i sjukhage och efter 2 veckor får jag börja prommenera korta sträckor med honom. Det kommer bli jobbigt att hålla honom i en liten hage eftersom har brukar springa massor ute i sin vanliga hage. Jag får vara tacksam att det inte blev boxvila :crazy:

Sedan ska vi tillbaka igen v.34 och se om han svarat på behandlingen i hovleden (kortison och tuppkam). Han ska även skos med ringskor för att stabilisera leden.
Sedan ska vi även vänta ut så att ligamenten blir bra igen.

Det känns skönt att veta vad det är. Nu hoppas jag bara för allt vad jag har, att han blir bra igen.

Jag förmodar att det är Henrik som ska ultraljuda, han är väl den skickligaste i väst-Sverige iallafall, så förhoppningsvis kan han hitta vad felet är.

Jag hade velat ha Henrik, men jag fick en tjej som hette Karin. Jag vet inte hur lång tid ultraljus brukar ta, men detta tog nog 1 och en halv timme. Hon var nog ganska ny på det men nogrann :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar