A

assi

Vet inte om den ligger rätt här, men mi fråga är vad man rider westernridning på för underlag? Ett vanligt ridhus förstör det ju underlaget i och westernridning bruakr inte vara tillåtet. Jag blev nyfiken på om man brukar ha särskilda ridhus för western?

Sv: underlag

Vet inte om den ligger rätt här, men mi fråga är vad man rider westernridning på för underlag? Ett vanligt ridhus förstör det ju underlaget i och westernridning bruakr inte vara tillåtet. Jag blev nyfiken på om man brukar ha särskilda ridhus för western?
Underlagen förstörs inte ! Tänker du på reiners som slidestoppar ? Det gjör man bara om hästen är skodd med slideskor, gliiiider då på underlaget. Hästarna gjör inte mer skada än en hopphäst gjör i sina landningar o svängar. Kommer i håg för några år sedan när vår vetrinär var hemma och vacinerade W hästen då vi kom in på en liten discution om reining och slidestoppen, hon berättade att de hade hafft en discution i Svenska ridsportförbundet om att våra hästar måste dömas ut tidigt pga skadorna de borde få av slidestopp när de "gräver" och hakar ner sig i underlaget. Jag förklarade för henne att vi stoppar inga hästar om de inte är skodda med slideskor. Då lös hon upp och sa jaha då förstår jag att de gliiider med de skorna på sig och de blir det inga skador varken på häst eller underlaget !:)

Underlagen förstörs inte ! Tänker du på reiners som slidestoppar ? Det gjör man bara om hästen är skodd med slideskor, gliiiider då på underlaget. Hästarna gjör inte mer skada än en hopphäst gjör i sina landningar o svängar. Kommer i håg för några år sedan när vår vetrinär var hemma och vacinerade W hästen då vi kom in på en liten discution om reining och slidestoppen, hon berättade att de hade hafft en discution i Svenska ridsportförbundet om att våra hästar måste dömas ut tidigt pga skadorna de borde få av slidestopp när de "gräver" och hakar ner sig i underlaget. Jag förklarade för henne att vi stoppar inga hästar om de inte är skodda med slideskor. Då lös hon upp och sa jaha då förstår jag att de gliiider med de skorna på sig och de blir det inga skador varken på häst eller underlaget !:)

Det är westernförbud i alla ridhus här i trakten pga detta. Det blir långa spår djupt ner i underlaget (sett det själv flera gånger)

Samt gropar av spinn. De lägger över men underlaget är sedan mjukare på de ställena och det blir ojämnheter.

Så nog skadas underlagen. Kanske om man vältar flera gånger i veckan men vem gör det?

Får ni rida i ridhusen? Här får de det inte. Sitter skyltar t o m. Så frågan vad ni rider på är berättigad.

Senast ändrad av en moderator:

Det är westernförbud i alla ridhus här i trakten pga detta. Det blir långa spår djupt ner i underlaget (sett det själv flera gånger)

Samt gropar av spinn. De lägger över men underlaget är sedan mjukare på de ställena och det blir ojämnheter.

Så nog skadas underlagen. Kanske om man vältar flera gånger i veckan men vem gör det?

Får ni rida i ridhusen? Här får de det inte. Sitter skyltar t o m. Så frågan vad ni rider på är berättigad.

Ursäkta, men det där tycker jag är kvalificerat bullshit! :mad:
a158.gif
a022.gif
Att westernryttare i allmänhet skulle förstöra ridhusunderlag, det tycker jag är en sådan där 'urban legend' som ingen verkar ifrågasätta! Hur definierar du westernryttare då? Alla westernryttare rider inte reining (där ju spin och slidestopp ingår), så ett generellt westernförbud är ju att dra av alla över en kam på grund av ren och skär okunskap!
Det är massor av westernryttare som absolut inte gör några märken i några ridhusunderlag - de rider ju och tränar sina hästar som vilken dressyrryttare som helst, fast med annan utrustning och filosofi! Hur försvarar du ett förbud gentemot dom!?

Jag ställer mig YTTERST tveksam till att slidestoppträning/spins skulle göra sådan extrem åverkan på underlaget som du skriver! Tror du att det är värre än när hästar vägrar på hoppträningar/hopptävlingar? De glider minsann inte på underlaget, utan tvärnitar med alla fyra hovar i backen utan att ge efter en millimeter! Eller vanlig ridskoleverksamhet, där hästarna går och harvar på fyrkantspåret i all oändlighet? Jag tror att det här handlar om människor som trissar upp varandra till någon slags "lynchstämning", som resulterar i dylika förbud, trots att det egentligen bara bottnar i okunnighet. Alla skulle gynna på att föra en diskussion med varandra. Varför pratar ni inte med de aktuella westernryttarna, som ni påstår förstör underlaget? Och hör vad de har att säga? :confused: Uppenbarligen har väl det inte gjorts, eftersom du kände dig nödgad att lägga in en tråd här på Bukefalos med dina frågor?

Man är rädd för det man inte förstår...!

Nær man læser trådar som denna mænniska skrivit i tidigare så kanske man egentligen inte behøver svara på svammlet. Botten i ridhuset skall vara hårt och med ett 8-10 cm mjukt lager ovanpå. Man surfar i det løsa, PÅ det hårda - føljaktligen inga spår i det hårda!

1. Det som irriterar mig mest ær detta ændløsa ridandet "på spåret" som ger ett dike en halvmeter utanfør væggen. Rida på spåret ær i sig en fullkomligt meningsløs sysselsættning. Det ær som att læra sig kjøra bil på ræls. Rida på spåret ger mest slitage på banan!

2. Det som också sliter på underlaget ær hopptræningen som løser upp det hårda i underlaget och bildar gropar.

Jag har varit ute internationellt nu i några år och ser i t.ex. Tyskland att det inte ær några som helst problem att kombinera de olika tævlingsformerna, varken på træning eller tævling. Det ær bara nær man kommer till Sverige som allt pløtsligt blir så besværligt.

Jag har egentligen inga førdomar, men jag måste bara fråga! Ær du från Stockholmstrakten? Nær man kommer upp till dom trakterna så ser man en viss attitydførændring. Kunde inte låta bli att fråga.

Jag rider i ett ridhus som är för allt, men mest westernryttare eftersom hon som äger det är med i en westernförening, och många clinics, tävlingar och lektioner inom western blir där. Men ibland rider man med engelska ryttare med. Blir inga djupa gropar, eller spår efter oss. ;)

Nickolai :rofl: :rofl: :bump:
Rider själv i ett ridhus som ägs av en ridskola där har vi alldrig hafft några problem med underlaget eller DE andra ryttarna. Sladdas 1 ggr per dag och någon vält syns inte till . Ett toppen underlag som håller för hoppningen, dressyren, ALL form av western träning. Ridhusen kanske behöver lägga in ett NYTT underlag för om det inte håller för WESTERN träningen kan den appsolut inte hålla för hoppningen!

Måste bara skriva här jag med :d

Låter jättebarnsligt att man förbjuder westernridning i ridhus!!! :rofl:

Det gör väll inte så stor skada att rida runt där... Varje gång jag kommer till ridskolans maneger och skall rida western så glor alla så att ögonen håller på att ploppa ut :p Folk kanske är avundsjuk...

Men det där med slideskor... Kan någon berätta mer om dem? :angel:

MVH Malin Andersson:D

Måste bara skriva här jag med :d

Låter jättebarnsligt att man förbjuder westernridning i ridhus!!! :rofl:

Det gör väll inte så stor skada att rida runt där... Varje gång jag kommer till ridskolans maneger och skall rida western så glor alla så att ögonen håller på att ploppa ut :p Folk kanske är avundsjuk...

Men det där med slideskor... Kan någon berätta mer om dem? :angel:

MVH Malin Andersson:D
Skos på bak vid stoppträning, tävling. Är ngt bredare än en vanlig sko. De gjör att hästen kan gliiida lååångt på underlaget och att den inte hakar sig fasst och gjer obehagliga upplevelser, skador på hästen. Och det att de glor så att ögonen poppar ut det är nog avundsjuka, alla kan inte rida sina hästar med filing utan strama tyglar som drar och styr åt alla håll ben som pickar i sidorna hela tiden, DE kan inte rida 120 i Galopp och sätta sig ner m lös tygel och få hästen att skritta samlat och lugnt, så rid mer där och lär dem vad bra ridning är så kanske de kommer fram och frågar och är nyfikna. Ha det bra!!!

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: tara
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 736
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 187
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka