kskemilie

Trådstartare
eftersom vår klubb fick oväntat många starter, o var tvungna att stryka en del ekipage, ville vi haft en bana till som erbjudande om man blev bortlottad kunde man blivit erbjuden att starta en klass på gräs, om man inte ville detta fick man ändå tillbaka startavg. detta hade gjort att fler hade kunnat starta! MEN fastän dispans söktes fick vi inte ha tävlingar på vår fina gräsbana! (?) jag är själv dressyrdryttare och jag hade uppskattat att få rida på bra gräs! Jag förstår inte varför dressyrhästar inte skulle kunna gå på gräs när hopphästarna kan!?! Eller har jag missat nått? Ps det var en reg. tävling.

Sv: underlag!

Jag tänker som så, även om jag tävlar lokalt, att om det regnat dagen innan eller före min start så kan gräset vara blött. Då tar jag hellre det säkra framför det osäkra och väljer att brodda hästen. Har jag broddar så vill jag 'givetvis' ha skdd och boots för att minimisera risken att hästen skadar sig...

Dom är dressyrhästar dom blir ju halta så fort dom inte går på perfekt underlag :smirk:

I fälttävlan rider man ofta hoppningen inom 30 minuter efter dressyren och hoppningen går oftast på gräs. Våran ponny går därför ofta broddad i dressyren och det har inte vållat några problem hittills. Faktum är att dressyren på SM i år kommer att gå på gräs för vissa kategorier och det är inget jag oroar mig över.

vadå halt utan perket underlag?!?!, isåfall är de dåligt tränade! själv tränar jag min DRESSYRHÄST i skogen i backar, för att träna upp hennes styrka o gräsbana kan också vara ett "perfekt" underlag!

Tja fråga Lussan, hennes häst vrickade sig inne på dressyrbanan på SM :angel:

Gav de ingen anledning till varför ni inte fick?
För det förekommer ju tävlingar på gräs. Jag brukar bla tävla i Skabersjö varje år och där går alltid tävlingarna på gräs i slottsparken. Så det förekommer ju...

Gör en extra klass o lägg den som lokal - gräs är nämligen tillåtet på lokaltävlingar!

Liknande trådar

Hoppning Börkjar att bli trött på att tävla i skåne. Alltid stora starfält med väldigt dåliga prispengar. Och så dessa ändringar av startlistor...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: Fannih
·
L
Tävling Finns det egentligen? Efter första tävlingssäsongen på lokal nivå i hoppning och dressyr, blir jag förvånad över att vissa klubbbar... 2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: tictac
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 315
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka