Underlag till paddock?

Zuzzi

Trådstartare
Min kompis ska har tankar på en egen paddock till sommaren.

Vad är bäst som underlag och hur ska grundmaterialet bestå av?

Alla tips är MYCKET välkomna!

Sv: Underlag till paddock?

På vad ska hon bygga och hur mycket vill hon satsa? Vill hon ha en sandyta att rida dressyr på eller ett underlag som hästen klarar av att hoppa flera hinder på utan att ta stryk.

Beroende på hur det ser ut vid botten, så bärlager, duk, sand 08, ev stenmjöl. Det är en helt vetenskap att få till en bra paddock, det finns en del böcker utgivna, prova att söka på biblioteket för att få mer ingående.

Eventuellt ska hon bygga på en åker, den ska helst hålla till lättare hoppning och dressyrarbete.

Tyvärr finns det inte såna böcker på våra bibliotek :mad:
helt värdelöst. :(

I mitt förra stall la vi bara grus från sockerbolaget direkt på gräset och det blev faktiskt jätte bra! Hade kanske lite tur med extremt plan yta och förmodligen dränneringsrör i marken men dock! Det måste inte kosta en förmögenhet

Sheena

Det absolut viktigaste att veta är vad för någon jordart hon ska bygga på, dvs lera, sand eller vad? Sedan kan man säga hur uppbyggnaden ska vara. på toppen har jag 50% stenmjöl och 50% 0-8, funkar kanon!

Liknande trådar

Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Det är ingen här som rider längre, så min paddock används inte alls och det växer en hel del gräs och ogräs där. Jag funderar på om jag...
Svar
3
· Visningar
993
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar