Underlag paddock?

Spirit

Trådstartare
Vi har idag fått schaktat en 800kvm bit.
När vi köpte gården var det sagt att det fanns en gammal paddock på x ställe. Men den var igenväxt.
Idag schaktades den & inte en endaste skymt av något som helst underlag syns till. :(

Dvs. vi får själva lägga underlag.

Detta var oväntat. Tanken var schakta bort matjorden & lägga på mer grus = klart.

Hur gör man nu?

JAg borde behöva ett bärlager som ligger under grusen så det inte försvinner ned i lerjorden som är framschaktad.
Hur tjockt lager & vilken sort?

JAg hade tänkt mig grus & barkflis som underlag då jag mest dressyrar & ibland tar ett skutt över ett hinder.
Främst skall det vara halkfritt & helst stabilt.

Någon som har någon bra idè?

Sv: Underlag paddock?

Tips! Om du söker i detta forum på ordet underlag alternativ paddock så hittar du trådar om ämnet.

Barkflis är inte halkfritt i längden. När det ruttnar blir det väldigt halt. Satsa på grus eller Paddex. Paddex kan läggas direkt på lerjord eftersom det stabiliserar lera.

Och Paddex är alldeles fantastiskt underbart att rida på.
Särskilt om man har tunga hästar :cool:

Immer

Tyvärr tillåter inte akonomin ett paddex underlag :(

Eftersom det skulle vara en paddock från början, men igenväxt så hade vi bara räknat schakt & nytt grus på som påfyllning.

Får göra en första hjälpen patentlösning sålänge då jag behöver paddocken.
Väntar smått nästa år, & vill ha den när det inte längre fungerar rida ut & sen när nedkomsten har skett så kan jag lägga den lilla i vagnen medans jag rider ett pass i paddocken.

Har du ringt och kollat vad det kostar?

En lastbil + släp kostade 9000 för oss.Men du bor kanske ännu längre bort?

Ska du rida i paddocken varje dag? Är ni flera som ska rida där? Det har ju betydelse! Allra viktigast är bra dränering. Så om ni ändå har schaktmaskin framme, så gräv diken längs minst två sidor (antar att ni inte vill kosta på dräneringsrör under ridbanan?!). Ridbanan måste luta litet mot dikena. Vi gjorde vår ridbana så här: Bort med all matjord. Diken fanns redan. På med ett lager med 5 cm 0-4 stenmjöl. Det red vi på i två år, så att det satte sig ordentligt. Sedan på med 0-8 grus. Fungerar jättebra och har kostat totalt ca 12000:- för 400 m2 (Stockholmsomr). Harvar ytligt när det behövs. Vi rider våra tre hästar där högst 3 ggr/vecka. Och ridbanan får vara när det regnar mycket eller i snösmältningen, då leran gärna kryper upp. Lycka till!

Den ska tåla 1-2 hästar någon dag i veckan.
Mina 2 olika dagar & ev. kommer grannen hit & rider oxå.
Den är helt på hobbynivå.

Lutningen är gjord & marken är ganska självdränerad då det sällan står vatten på den biten.
Det är lerjord som är framme nu, Men blir inte stenmjölet väldigt hårt?

Jag ringde för något år sedan & frågade.
Då skulle det kosta ca 30.000:- inkl frakt.

Fyledalen ligger ca 2 mil norr om Ystad, så det är en bit att åka ;)

Har skickat förfrågan ang kostnadsförslag ang paddex. Får se vad dom säger.

Senast ändrad:

oooppppsss

Det blev lite saftigt om det är hobbynivå

Vad har du för mått på den ridbanan? 20x40=800m2

Ska oxå anlägga ridbana i höst. Hade tänkt enbart 0-8 grus från början men det är kanske en bra ide att lägga på stenmjöl underst så kanske risken att den blir tung minimeras?? Hade dock tänkt att bara ta bort grässvålen.

Ha fått prisuppgift från paddex på 20x40 och det skulle kosta ca 60 000:- till Skåne :eek::eek::eek: Inte aktuellt! Men bor man nära så är det säkert ett superbra underlag men för mej blev transportkostnaden alldeles för hög.

JAg hade för mig det låg på 30. papp men eftersom jag bor ännu längre söderut så bode mitt oxå kosta minst 60.000:_ Det är för mycket pengar helt enkelt.

JAg överväger att att lägga på stenmjöl & sedan någon centimeter grus, ovanpå leran. 'Vill ha lite svikt då jag har nordsvensk travare med mycket power.

Ridbanan är ca 38*19,5 ska få hit lastaren igen som skall schakta lite till & jämna till marken då den är alldeles för knölig. Han gjorde det på frihand & biten var full m stora stenar som måste tas bort

Synd att ni tog bort matjorden eftersom ni har lerjord under.

Vi schaktade bort matjorden och där under låg grus och sten i mängder. Nu är den mesta synliga stenen borta men det lär krypa upp mer efter några år. Jag har beställt gruskross 0,8 och detta ska komma snart säger grusnisse... vi beställde för ett år sedan :angel:
Nästa vecka ska jag ringa och skälla på honom börjar bli sur nu.. tyvärr är det bara han här i närheten som leverera denna grussorten.

När detta har satt sig ska jag toppa med sand (ej rundkorningsand)

Hej! Nej jag tycker att det har varit ganska bra svikt även med bara stenmjöl. Nu, med ytterligare 5-8 cm grus är det jättebra. Men det är förstås en smaksak - jag gillar (och min häst) ett ganska fast underlag. Men man kan ju lägga på ännu litet mer grus, om man vill.

Jag har pratat med paddex återförsäljaren i skåne & kalaset skulle sluta på ca 65.000:- Inkl frakt.
Det är otänkbart. Det har vi inte pengar till. Är även mitt uppe i en renorvering av ett rum i huset helt från grunden.

Men jag skall iväg & provrida en ridbana där det ligger grus blandat med kiesel imorgon.
Det skall vara paddex liknande & ngt billigare samt framförallt närmare mig = lite mer än en 1/3 av priset :d

Har tagit kontakt med AKKA frakt & väntar på en kostnadsförslag från dom ang frakt med 180 ton från punkt A till punkt B. Det är ca 5 st bil & släp.
Sen har jag frågat en vän tll mig som har entreprenadbilar om dom har intresse att göra uppdraget. Tyvärr så är dess bilar upptagna med spannmålskörningar för tillfället.

Vi får vänta & se.

Matgjord? Om paddocken var igenväxt borde det vara gräs + rötter, inte matgjord. Det måste i så fall vara en väääldigt gammal paddock, från tidigt 1800 tal eller något liknande :D

Schakt nissen kallade det matjord.
Jag lägger inte så mycket vikt vid det i vilket fall som helst. Massorna ligger som vallar runt om ridbanan som vindskydd & skall stoppa det mesta utav snön.

Men antagligen så har det varit en enkel gräspaddock tidigare då det inte fanns någon tecken på grus under grässvålen som var ca 20 cm tjock innan leran kom fram.
Jag vet inte när den blev anlagd, stallet är byggt -96 så den är minst 11 år gamma & jag förmodar ridbanan fixades samtidigt.
Och ingen annan förrutom dom som byggde stallet har haft häst här.

Jagt ska snart iväg & prova underlaget & se om det är intressant för oss.

Nu är underlaget beställt. :bump:
Pållen godkände det .
Han gick lugnt & med självförtroende i alla 3 gångarterna & tog även ett skutt över ett litet hinder på 50 cm.

Kiesel blandat med grus & inblandat mycket små runda stenar. Inte speciellt inbjudande att kanske trilla av i, men meningen är att man skall sitta kvar på hästen.:idea:

Stumt men ändå lagom svikt, hoven sjönk max 2 cm ned vid nedslaget. (hade min granne med mig som satt upp & red min häst en stund för att jag skulle få se hur han rörde sig under ryttare på underlaget)

Ska bara bli klara med grundarbetet först innan det kan komma,. 200 ton :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka