Underlag i ridhus och ridbana

T

Temlan

Är så trött på att rida i ridhus och ridbanor med dåligt underlag... fattar inte hur det kan vara bra att rida på djupt och tungt underlag... tyvärr är alla ridbanor och ridhuset i min närhet för djupa och tunga att rida på, så jag har bestämt mig att leta på alternativ till sågspån/sand underlag...

Är det någon som vet vilket underlag Jan Brink använder? läste en artikel häromdagen om underlaget.. tror det heter softfiber någonting? Någon som vet???

Är det någon som rider/ridit på hyttsten? Hur är det att rida på? Ridhus eller ridbana?

Sv: Underlag i ridhus och ridbana

Lägger in en liten bi-fråga:

I en tysk tidning jag prenumererar på gör flera företag reklam för gummimattor som underlag i paddock, tex http://www.sagustu.de/eprod6.htm

Är det meningen att man ska ha bara gummimattan, eller ska man lägga grus över? Blir inte riktigt klok på det, men jag antar att man ska ha grus över?!

JAg red förut i ett ridhus där jag gillade botten, det var tor blandat med grus. Blev alldeles lagom mjukt.

Min ridbana är ordentligt underbyggd med dränering osv. På toppen har jag grus 0-8 blandat med stenmjöl, lika delar av vart material. Den är suverän!

Jag hatar också alla dessa tunga underlag som finns överallt! Inte bra för hästarna! Nu har vi som tur är ett ridhus med mkt bra underlag som är fast och ändå lite sviktande, jag tror att det är någon sorts sand blandat med träflis. ? Även blandning med små filt-bitar är mkt bra, fast och fryståligt!

Vi har ngt med pappbitar.
Bra när det regnar då det inte blir pölar utan mer slafs slafs.
Det försvinner sakta ner i marken o då häller man på mer,
inte skadligt för miljön heller.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vår ridbana har efter x antal år börjat ge upp. Jag misstänker att den var rätt ordentligt anlagd från början med nån typ av...
Svar
2
· Visningar
1 468
Senast: warg
·
Anläggning Vi har en ridbana till vårat stall på 25x60 m som är anlagd tror vi på 90-talet. Vi försöker underhålla den med att sladda regelbundet...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: mackan
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 286
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar