Underlag i lösdriftsstall

C

chrysler

Vad är bästa underlaget?Hur mkt brukar gå åt å vad brukar det kosta i veckan till tex 10-15 hästar?

Sv: Underlag i lösdriftsstall

De flesta som har hästarna på lösdrift här använder sig mest av halm. De hade dock inte så många hästar på lösdrift. Men de la väl in 2-4 små halmbalar/dag mest som lite extra tugg till hästarna.
Men själv skulle jag nog valt att ha spån eller alternativ torv, tycker det blir mjukt och bra och dessutom lättare och drygare att ha.
Priser och åtgången på det vet jag inte riktigt men det blir nog inte många kronor.

Hej!

Har sand, mjukt, torrt och hästarna älskar det. Det är väldigt lätt att gödsla ut också :)
Man får fylla på varje år eftersom hästarna tar med sig ett antal kg när de har rullat sig :crazy:
Nu har det inte varit någon i lästallet sedan i oktober men på sommaren används det flitigt. Jo förresten, en hade varit inne och rullat sig för ett par veckor sedan men det är allt.

Rolle på Österlen

Tack för svaren!
Halm går nog inte, här är det väldigt svårt å dyrt att få tag i sånt emn sand skulle jag ha lättare att få tag i tror jag.Tänkte först på spån men det kostar himla mkt här oxå, fått betala 1000 för 9 eller 12 balar :crazy:
Sand kostar väl pengar men det går inte åt lika mkt :)

Halm vintertid. Allt annat fryser. Vi har storbal och det går väl åt ungeför en till två storbalar i veckan, kanske mer.

Jag hoppar in på eran tråd. Jag funderar oxå över vad jag ska använda. Kan man inte göra en bädd med tex torv underst (som får ligga så länge som möjligt, utan att det blir äckligt) och spån över. Så att man bara mockar och tjusar till i spånet och fyller på vid behov???
Fråga till Rolle: fryser sanden på vintern???

Frågar du mig som bor på rivieran :D den Skånska i alla fall...
Nä, är det torrt fryser det inte, det var när vi hade minus som en gick in och rullade sig, det var väl mjukare där inne ;)

Rolle på Österlen

Jag har ett litet lösdriftsstall för 2-3 hästar.
I botten har jag ett tjockt lager sand, ovanpå det har jag en torvbädd och sedan fyller jag på med torv eller spån vid behov. Jag upplever stora fördelar med torven, men det blir lite fräschare o ljusare med spånet.

För mig som har två skitgrisar så sparar jag enormt med strö. Kisset rinner rakt igenom det övre lagret, och bajset plockar man bara bort. Förut mockade jag ut minst två-tre kärror spån, kiss o bajs ur två boxar. Nu mockar jag ur en halv kärra med bajs varje dag. De gillar verkligen att vara där inne.
Det kan bli blötare kissfläckar men det är bara att ta bort det och fylla igen gropen.

Ang frysning så har det varit en mkt mild vinter iofs - men har inte sett någon tendens till att bädden skulle frysa ihop och bli hård. Har ju haft köldknäppar neråt 20 grader i ca en vecka och ändå höll sig bädden mjuk, torr och trevlig.

Ok så vill jag ha det , en halv kärra om dagen. Men vad är fördelarna med sand i botten, rinner kisset ner och fryser där, eller stannar det i torven? Undrar om det räcker med torvbädd +torv alt. spån. Fast jag gillar det där med sand, och är den bara torr när den läggs in lär den inte frysa, jo kisset förstås. Hmm....

Jag har oxå funderat på torv, det brukar vara billigare än sand , kanske ca 50 kr/kubik meter.
Halm är stört omöjligt att få tag i här uppe, folk som bara föder upp ngt föl på fritiden har knappt råd med det å det måste fraktas långt oxå.
Men annars så har jag alltid velat ha halm , det är så engelskt :D

För att klämma in 15 hästar på lösdrift så krävs det stor ligghall.

Vi har 10 på en och 8 på en annan och vi har som åtgång
två stora rundbalar i veckan på stora driften och en rundbal i veckan på den mindre.
Men som vädret är nu så får man dubblera.

Inget annat är halm är tänkbart för oss.
Torv blir smetigt och hästarna ser för skitiga ut.
Spån blir heller inte bra på lösgående djur.

AM

Jag vet inte riktigt hur mkt hästar jag ska ha men inte 15 stycken, jag tog i lite för säkerhets skull.Kanske 7 stycken eller så.Såklart kommer jag följa lagarna om mått å tillstånd noggrant å kommer inte flytta till ngn gård förrän jag vet att jag får tillstånd att ha hästar, det skulle ju vara bra onödigt ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
580
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama