Underlag i lösdrift till bronkit häst

Sv: Underlag i lösdrift till bronkit häst

Det jag fick höra nu när min häst ev.fått det var att torv skulle vara bäst.

Halm var tydligen inge bra sa min veterinär. Spån funkade också tydligen. ;)

Vi har spån till vår bronkithäst som "bor" i lösdrift med de andra.
Det funkar bra det också. Lättmockat om inte annat.

Min vet. sa att spån var det sämsta.

Säger som sagt bara vad han sa, trodde själv att halm var värst. Sen har jag hört andra säga att torv är dåligt..
:crazy:

Undrar också vilket som är bäst, efter att ha hört att alla alterntiv är det sämsta.

Jag har själv halm och det funkar hyfsat, på "pisse-stället" har jag blandat i kutterspån för att torka upp det lite. Jag mockar ut skithögarna varje dag.
Men har tanken att bara köra spån nästa år. Hur funkar det med pisset, mockar ni som en box inne eller får det ligga kvar. Hur blir det då när det fryser med spån?
Min unghäst ligger gärna i ligghallen nu, halmen är ju alltid mjuk där den är torr.

det allra bästa är väl papper,.
om inte annat kan man ju vattna spånet och torven när man lägger in det så att de inte dammar

Xazo skrev:
Jag har själv halm och det funkar hyfsat, på "pisse-stället" har jag blandat i kutterspån för att torka upp det lite. Jag mockar ut skithögarna varje dag.
Men har tanken att bara köra spån nästa år. Hur funkar det med pisset, mockar ni som en box inne eller får det ligga kvar. Hur blir det då när det fryser med spån?
Min unghäst ligger gärna i ligghallen nu, halmen är ju alltid mjuk där den är torr.

Vi mockar som i en vanlig box, men det blir ju inte alls lika mycket förstås. En tjugondel kanske, eftersom oftast gör ju hästarna sina behov ute i naturen.
Jag upplever faktiskt inte att spånet fryser. Det är ju ganska torrt och fluffigt. Vi lägger på nån bal i veckan.
Gödslet däremot fryser, och blir ännu mer lättmockat.

Jag skulle ordna en ordentlig bädd av torv. Sen skulle jag ha ett isolerande lager av halm av bra kvalitet.

Torvens nackdel är att den fryser om det blir för kallt. Det blir då kallt för hästen att ligga direkt på torvbädden. Fördelen med torv är att den suger upp vätska bra och med ett bra halmlager över så är det översta skiktet alltid torrt.

Halm isolerar bra mot markkyla. Även om botten i bädden är frusen så bildar halmen ett isolerande lager och skyddar när hästen ligger.

Halm av bra kvalitet och en fungerande lösdrift/ligghall minimerar risken för att hästens luftrör skall reagera på halmen.

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Stålvilja
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 192
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar