Underlag för slidstops

sasucatu

Trådstartare
Red clinic i helg o tränaren tyckte att det var dags att slidesko pållen :) :love:

Ska rida för en annan tränare om 2 veckor så jag funderar på att få på dom innan det så att jag får hjälp, men jag vet inte om det är idé överhuvudtaget... Hur det jag om underlaget tillåter slidestop? Det är ju jätte svårt..

Jag kommer ju att ta det otroligt lugnt eftersom jag inte vill förstöra ngt, men underlaget måste ju likaväl vara bra.

Kanske svårt för er att förklara hurdant underlag det bör vara, men tips mottages gärna iaf. :)

Sv: Underlag för slidstops

Tja...

Tillåter underlaget slidestops så gör det. Gör det inte det så är det bara att låta bli. Du får se på plats eller så ringer du helt sonika och frågar...

Ett alternativ till slidesko kan vara att sätta på babyplates som är lite mera ett mellanting mellan vanliga skor och slideskor.

Babyplates lämnar utrymme för lite mera varierad ridning. Inte bara att rida på banan, typ.
Slideskor och lilla skogsturen = minus två på en skala av 1 till 10...

mvh Eva

Intressant med babyplates, men jag vet inte vad det är men blev rejält nyfiken. Kan du förklara?
Tack på förhand!

Var kan jag läsa mer om babyplates?

Där jag ska stå över sommaren finns ingen att fråga ang om underlaget tillåter slidestop, dom har inte den kunskapen. Jag tänkte om man på ngt sätt kan ta reda på det på annat sätt. Hur ska det kännas?

Sen en annan fråga till alla:

Är det inte bättre att ha slideskor på inför stopen även om underlaget är lite sämre, än att öva stop med vanliga skor på samma underlag? Alltså, även om det inte är ett optimalt underlag så måste ju slideskon underlätta?

hola,

tja, jag vet inte om det går att hitta någon info om dem på nätet. Vet bara att en kompis till mig (tillika hovslagare/utbildare, westernryttare) bla bankade på såna på min kompis häst när han hade problem med sina slideskor som hans märr trampade av sig hela tiden.

Hästen gick inte optimalt i slideskorna heller.

Formade om en något större sko att passa hoven och så trakterna blev längre än normalt och aaaningens riktade uppåt precis längst bak från underlaget.
Även lite tåriktning för att hjälpa galoppen. Varmskoning.

Detta var en utmärkt lösning för min kompis som inte blev så begränsad till att bara rida på banan och dessutom kunde börja "slide-a" (ursäkta svengelskan och skriftspråket). Hästen fick bättre galopp och trampade inte av babyplatesen.

Min egen hovis (även han utbildad vid Skara) har skott min häst med typ babyplates och lite tåriktning i perioder. Dock kallar han dem nog inte för babyplates utan bara säger att han petar på henne lite längre skor som skyddar hennes ballar lite så hon inte blir så ovillig att stoppa (han vet hur jag rider). Vidare att han tåriktar lite för att han vill att hon skall få bättre galopp.
Min hovis har inget ben i westernridningen men väl ett inom galoppsporten och vad jag förstår är det populärt att kunna tårikta lite för att de skall optimera galoppen.

Typ så....

Lessen kan nog inte rekomendera någon bra info i vare sig böcker eller på nätet.

Dock tror jag på dessa "babyplates" då jag sett de på min och kompis häst. Framför allt så är de som hovslagat dit dem personer som jag verkligen har förtroende för vad gäller deras råd och yrkeskunskaper.

mvh Eva

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
G
Western Heysan! Jag har ett nordissto hemma som jag rider i skogen, vi båda är riktiga skogsmullar. För ett år sedan blev jag intrudicerad...
Svar
8
· Visningar
952
Senast: Gullregn
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 421
Senast: Totola
·
V
Hästmänniskan Efter att ha läst trådar om medryttare man haft som misskött sig på ett eller annat sätt eller förstört utrustning, eller skadat...
Svar
16
· Visningar
2 523
Senast: vanilj87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka