Underhudsblistring av bakknän

Sv: Underhudsblistring av bakknän

Något man bör göra regelbundet på en hel del hästar för att de ska hålla sig fräscha.
Ansträngda patellaligament märks sällan på hästen men avlastningen orsakar överansträngning av andra strukturer.

Något man bör göra regelbundet på en hel del hästar för att de ska hålla sig fräscha.
Ansträngda patellaligament märks sällan på hästen men avlastningen orsakar överansträngning av andra strukturer.

Håller med!

Inte riktigt min melodi efter att tyvärr ha sett alltför många som kladdat med underhudsblistring med otäcka infektioner som resultat.

Att kladda = ungefär: vara ovan med kanyler och hygien, sticka hästen på ett fumligt sätt så hästen spänner sig och rycker så det sprutar blister över halva stallgången. Leta efter alla tänkbara preparat att behandla sin övertränade häst med, helst något riktigt otillåtet som Biotropina eller så, och när man provat alla tillåtna och inte tillåtna preparat så ska det kladdas med blodblistring av samma ohygieniska gubbe med skitiga fingrar så det sedan är blod över halva stallgången också.

Ja, jag har vaknat på fel sida idag. Huvudvärk har jag också.

eh... alltså förekommer detta i någon större skala? :eek:

Nåja, rätt utförd (med rätt preparat) underhudsblistring är ovärderligt.

Ja, det gör det. :(

Och det finns få saker som jag blir så irriterad över som folk utan erfarenhet ska försöka ta efter "de coola killarna" och blistra lite de också och sedan står hästarna där med skinnflådda ben och infektioner under huden.

TS: Ursäkta. Jag ska inte förstöra din tråd mer. Jag tror inte att du har tänkt utsätta din häst för lidande och jag menar inte att alla som underhudsblistrar gör det. Det finns ju "de coola killarna" som har förstånd och erfarenhet nog att använda underhudsblister. Men se upp lite. Det finns en flora av otillåtna metoder på det här området som är så vanliga att folk tror att de är tillåtna. Bensin till exempel är det inte tillåtet att underhudsblistra med. Nu drog jag till med det värsta jag kunde komma på att någon har använt. Jag tror inte att det är någon som tror att det är tillåtet, men ni kanske förstår att jag har blivit lite anti?

Såklart. Men svaret på frågan vilken erfarenhet jag har av behandlingsformen är det jag lämnat ovan.

Jag tycker det har varit effektivt vid lindriga problem och som "underhållsbehandling", men som regel har det kombinerats med någon annan behandling så det är svårt att göra någon egentlig utvärdering.

Såklart. Men svaret på frågan vilken erfarenhet jag har av behandlingsformen är det jag lämnat ovan.

Jag tycker det har varit effektivt vid lindriga problem och som "underhållsbehandling", men som regel har det kombinerats med någon annan behandling så det är svårt att göra någon egentlig utvärdering.

Vad är ditt alternativ till behandling?
Jag frågar mest av nyfikenhet, inte för att döma huruvida det är bra eller inte. Mest för att höra vad du då använder för att både underhålla samt behandla bakknäna. :) eftersom du ite gillar underhudsbeh.

Aha...
Då måste jag då få fråga. Eftersom jag själv har laser och har testat att behandla bakknän (utan resultat i jämförelse med und.h.b) Vilken frekvens använder du och hur många joule? Jag måste ju göra något fel...:crazy: då jag vet att många anser att laser är suveränt. Är ej ännu övertygad...

Ska kolla med experten. Jag gör bara som jag blir tillsagd.

Jag kan inte uttala mig om det är lika effektivt. Jag har en känsla av att det nog inte är det tyvärr. Svårt att dra några slutsatser när man kombinerar olika behandlingar. Förresten så tror jag att det är vilan som har störst effekt. Jag brukar låta dem stå över jobb när jag lasrar.

Senast ändrad:

Jag har en häst som har(haft hoppas jag) problem med bakknäna.Tre månaders vila(var av en månad i box pga. annan behandlig och en sårskada) inte haft någon som helst effekt.

Jag menar inte att de blir bättre ju längre vila de får. Det kan nog ofta vara bättre att hålla igång hästen, men mina får dåliga bakknän för att jag kör för fort och mycket i backe på löst underlag och då är det bra med en veckas vila eller två.

Vad jag har erfarenhet av så kan tom vilan nästan göra mer skada än nytta på bakknän...

Det stämmer på de flesta åkommor, även bakknän. Men inte om det är fråga om ren träningsvärk. Då kan man antingen köra den hårda stilen och fortsätta träna - med risk för en förvärrad situation - eller ännu värre, som jag ser det, laserbehandla och sedan köra ett nytt snabbjobb på smärtlindringen som behandlingen ger eller så kan man låta den värsta värken klinga av innan man tränar ordentligt nästa gång.

Förslitningar i leder och ligament i bakknäna och långvariga muskelinflammationer är något annat.

En häst som står under behandling bör givetvis få en tids vila. Däremot hästar som man vet har svaga bakknän bör röras på helst varje dag då vila i regel gör dem sämre. Detta beror ju givetvis vilken typ av problem den har.

Håller med om att träning i backe, drögträning och träning på löst underlag kräver mer underhållsbehandling av bakknäna än vid annan typ av träning. Slitaget märks främst av att hästen ömmar över höfterna och ryggen, har det gått längre får man spruta framknäna...

En häst som står under behandling bör givetvis få en tids vila. Däremot hästar som man vet har svaga bakknän bör röras på helst varje dag då vila i regel gör dem sämre. Detta beror ju givetvis vilken typ av problem den har.

Absolut. Jag menade inte kategoriskt att hästen med dåliga bakknän blir bättre av vila. Men på det sätt jag tränar så kan en veckas vila göra att hästen bara behöver återhämta sig mer än jag räknat med och när den får det - vilket då ofta blir i samband med laserbehandling - så blir den som ny igen!

Håller med om att träning i backe, drögträning och träning på löst underlag kräver mer underhållsbehandling av bakknäna än vid annan typ av träning. Slitaget märks främst av att hästen ömmar över höfterna och ryggen, har det gått längre får man spruta framknäna...

Precis. Och att den börjar springa snett.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka