Underhudsblister?

F

fälttävlansnörd

Först och främst vill jag säga att jag har NOLL KOLL på det här med
blister, det är något helt nytt för mig och jag har aldrig tidigare haft
med det att göra. Därför undanbeder jag mig arga påhopp och folk
som måste säga att jag är en hemsk hästägare och en djurplågare.

Men, i alla fall. Idag fick jag ett råd av en tränare jag red för, som
tyckte att jag skulle underhudsblistra bakknäna, med hjälp av en
veterinär förstås.

Anledning? Han är ganska svag, och "paddlar" iväg när det blir lite
jobbigt, eller om han ska komma i KORT galopp och hoppa högt...
Mer än så vet jag inte, hann tyvärr inte prata så mkt med tränaren,
så jag tänkte höra med er om olika erfarenheter nu och kontakta
den veterinär som i sådana fall skulle blistra, imorgon.

Så, nu vill jag höra era erfarenheter angående detta. Resultat?

Sv: Underhudsblister?

Jag har haft lite problem med ett bakknä på en av mina.
Jag frågade vet om u-h blistring men han tyckte inte det var det bästa för bakknäna. Han sa stt tex en hovled kan man få bra skjuts på men ansåg att det blev sämre resultat på knän.

Min valack är två ggr underhusblistrad i bakknäna med DMSO. Såklart utfört av veterinär. Anledningen var att han var (även det enligt vet) muskulärt (över)ansträngd kring bakknäna.

Första gången fick jag en väldigt otäck alarmklocka. Herrn har i alla år haft svårare för höger galoppfattningar, de har varit sämre. Jag har antagigt att han 'är sån'.

Jag sökte för övrigt för en helt annan, plötslig hälta på ett framben.

Efter underhusblistrtingen så var höger galopp EXAKT lika bra som vänster, den var klockren och hö galopps kvalitet höjdes med flera snäpp. Gissa vilken alarmklocka jag fick iom att han alltid haft svårare för höger.

Han kändes ofräsch igen efter en månad igång och vi var till klinik där hasledsdefekten i VB upptäcktes. Antagligen pga den knäet var muskulärt överansträngt. Tyvärr ledde hasledsdefekten VB till utdömning och T-märkning i slutändan.

Men sen är han underhudsblistrad en gång till, som T-märkt pensionär, av samma anledning som tidigare. Den gången fick jag ingen 'aha-upplevelse', men samtidigt så han gick kravlöst i skritt och trav bara vid det tillfället så inget att riktigt 'jämföra med' eller 'se förbättring på'. Så jag vet inte om det inte gav effekt andra ggn eller om den bara inte märktes iom att kraven ändå var så låga.

Eller så svarar olika hästar olika, eller det fungerar olika bra på olika saker (jmf med mina bägge gånger så KAN det ju vara så att första funkade super och andra inte alls..)

Min hade ju dock garanterat ingen ledinflammation.

Okej, vad blev du rekomenderad att göra istället?

Nu förstår jag tyvärr inte allt du vill få fram med olika hältor etc,
men resultatet blev positivt första gången och sen hittade du en
defekt i vänster bak som han kompenserat och därmed blivit över-
ansträngd i bakknäna?

Jag kanske ska tillägga att min häst är böjd runtom, högt och lågt
på klinik och var då helt ren. Detta var i för tre veckor sedan. Han
är alltså inte HALT eller på ngt annat sätt skadad eller i så dåligt
skick att underhudsblistring är absolut nödvändigt för att han ska
"klara" sig, utan det skulle enbart vara för att underlätta vid de
olika tillfällen jag nämde i mitt första inlägg.

Bakknäna brukar vara svåra att lyckas böja ordentligt.
Min reagerade inte på böjningen men han blev en annan häst att rida när jag stått på mig så jag fick en bedövning av knät...
(han var inte initialt halt, men jag tyckte inte han bromsade lika med båda bak vid upptagning efter travökning)

lundsbo skrev:
Bakknäna brukar vara svåra att lyckas böja ordentligt.
Min reagerade inte på böjningen men han blev en annan häst att rida när jag stått på mig så jag fick en bedövning av knät...
(han var inte initialt halt, men jag tyckte inte han bromsade lika med båda bak vid upptagning efter travökning)

Mm, fast den här herrens bakknän utreddes ordentligt. Så just där fanns varken före eller efter någon inflammation. Däremot kan han mycket väl haft en låggradig hasledsinflammation redan när han underhudsblistrades

Svarade på trådskaparens inlägg...
Vi nyttjar väl samma klinik, och därifrån brukar man ju inte komma förrän hästen är vänd ut och in ;)

Nu förstår jag tyvärr inte allt du vill få fram med olika hältor etc,
men resultatet blev positivt första gången och sen hittade du en
defekt i vänster bak som han kompenserat och därmed blivit över-
ansträngd i bakknäna?

Det blev positivt första gången ja. Om han överansträngt knäna pga defekten i hasen kan man ju inte VETA, men det är högst troligt ja.

Jag kanske ska tillägga att min häst är böjd runtom, högt och lågt
på klinik och var då helt ren. Detta var i för tre veckor sedan. Han
är alltså inte HALT eller på ngt annat sätt skadad eller i så dåligt
skick att underhudsblistring är absolut nödvändigt för att han ska
"klara" sig, utan det skulle enbart vara för att underlätta vid de
olika tillfällen jag nämde i mitt första inlägg.

Min herre var böjd UA mer än en gång innan defekten upptäcktes med. Men den har alltid funnits där..

Sen, vet som blistrade sa att inom travet så såg man det mer som 'rundsmörjning' och något som hörde till träningen egentligen. För att stärka behöver man pressa lite över gränsen för vad hästen just då tycker är bekvämt. Men samtidigt gäller det att inte pressa över gränsen. Och det är omöjligt att veta exakt var de olika gränserna går, så att man råkar anstränga aningens för mkt är otroligt lätt hänt, och då får man de där muskulära överansträngningarna (även på en fullt frisk häst UTAN minsta lilla hälta eller defekt). Och där kom blistret in i bilden, dvs inte som en behandling, utan som en 'hjälp'.

Dvs samma synsätt som du tar upp ang din.

lundsbo skrev:
Svarade på trådskaparens inlägg...
Vi nyttjar väl samma klinik, och därifrån brukar man ju inte komma förrän hästen är vänd ut och in ;)

Ah, då är jag med =) Det var dock inte kliniken som blistrade.. (De rynkade i ärlighetens namn mest på näsan åt det, men om det var blistringen eller att det var DMSO ska jag låta vara osagt ;) Dmso är ju omtvistat..)

Men precis, man kommer inte därifrån utan att de vänt upp och ner på hela hästen, och jag var på dem om bakknäna med då när vi var in efteråt, men fanns inte minsta lilla.

Svarar er båda!

Tack för åsikter och egna erfarenheter, det är jätteskönt att få höra
från lite olika personer.

Imorgon ska jag kontakta veterinären och höra med honom, sen så
uppdaterar jag tråden och så kan ni väl säga lite vad ni tycker om
hans åsikter och funderingar? Som jag sa, är verkligen inte insatt i
blistringsvärlden så jag har jättesvårt att ta beslut.

Förresten, är risken stor att det blir "fel"? Kan man välja styrka på
blistret?

Alexandra_W skrev:
Ah, då är jag med =) Det var dock inte kliniken som blistrade.. (De rynkade i ärlighetens namn mest på näsan åt det, men om det var blistringen eller att det var DMSO ska jag låta vara osagt ;) Dmso är ju omtvistat..)

Det var faktiskt min vet (gammelfarbrorn :love: ) som först tog upp det till diskusion (chiropraktorn de nyttjar på kliniken har han skickat hem till oss till en av dressyrpållarna, och det var så ämnet kom upp).

Åh f*n, där ser man. Jag hade inte farbror då iofs. Men jag undrar om det inte var mest DMSO som det rynkades åt, men vet inte..

Mina travare brukar underhudsblistras vid behov med mycket bra resultat;)

Veterinären tar blod från halsen och blandar med nåt underhudsblister som jag ej vet namnet på och sprutar i bakknäna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 259
Senast: regina11
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 727
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka