Underhals o muskelfattig bog

C

Catthhh

Hej
fick hem vår häst som varit på foder i tio månader.
Han har tyvärr bytit plats en gång under fodertiden.
När han åkte hade han en kraftigt musklad hals o var grov o fin.
Första fodervärden har suttit o dragit ihop honom o låtit honom gått under sej vilket har resulterat i att hela övermuskeln är borta.
Han saknar också sina muskler i på bogen.
Tips på hur man bygger upp sin häst.
Övningar o förslag.
Tack på förhand!

Sv: Underhals o muskelfattig bog

Rid precis tvärtemot hur de red, rid bra! :idea: :D Rätt mat, ut i skogen och gå offroad, tömkör, hoppa osv :)

Haha, kan inte annat än att hålla med! :D

Börja rejält framåt/nedåt och mycket "fri" ridning i terräng, och vänta ett tag innan du kräver samling. Ta gärna ut massör eller ET en gång bara för att kolla att det inte uppstått låsningar vilket är vanligt när de får grova spända underhalsmuskler.
Bra proteinrikt foder som sagt, träna mer inriktat på styrketräning än kondition om du förstår hur jag menar (gärna i skritt eller sakta trav om hästen orkar) men fortfarande framåt/nedåt. Sen är det bara att rida på som vanligt.

Bra proteinrikt foder som sagt,
Snor tråden en snabbis*

Några förslag på det? jag har nämligen försökt få mer muskler på fölmärren här hemma i ett halvår, gav dock upp för en månad sen ungefär. Hon får solvalla, soja och proteinrikt hö.

Men nu ska hon ju ut på bete och så ska hon bli av med mjölken, borde hon lägga på sig då? Skall hon ha extra foder trots att hon går på grönbete för att kunna bygga upp sig?

Ja någon rekommendation- han bör inte äta något med havre i:angel:
Tack för era svar!

Du har iaf fått några bra tips. Min märr var lite likadan tidigare, o sedan man gett henne foderjäst med lite betfor samt lusernpellets o Tokosel (selentillskott med E-vitamin)blev hon väldigt fin i hullet dvs. mera muskler i halsen o bogen, rumpan är rund (ser ut som ett hjärta därbak brukar ju nordsvenskar o shettisar ha).

Som några här tidigare har skrivit, klättra i skogen om det finns hos er (skog o berg,vet inte hur det är därnere ni bor förutom skog?), klättra alltså uppför o även nerför men göra lite halter då o då oxå.

Och ang. lusernet tröttnade märren på pga att maten var "kladdig" :angel: så nu får hon Hippo Alfa (har en hög proteinhalt på 135 i smrp). Det är ett väldigt bra foder för hästar som behöver sätta lite muskler, och detta foder passar märren bäst då hon blev finare i hullet på det.

Kan vara något för din häst,oxå men sen så beror det ju på era hövärdena. Är det helt OK med protein o energi, så kan du ge din häst hippo alfa.

Lycka till!

Rid precis tvärtemot hur de red, rid bra! :idea: :D Rätt mat, ut i skogen och gå offroad, tömkör, hoppa osv :)

Synd med dig häst! Alltid tråkigt när det händer såhär när man lämnat bort dom i god tro. Men kan inget annat än att hålla med Lyrazel´s inlägg! :idea:

Min dam var oerhört muskelfattig, med gräslig underhals när jag köpte henne i november 2001. Om du tittar uppe i den nålade tråden med ridövningar, så ser du mina ridövningstips att muskla hästen igen.

Mvh

IngelaH o Tima

Liknande trådar

Islandshäst Fick hem pappas hingst från "träning" både tunn och väldigt musklefattig (om vi bortser från en enorm underhals..), för några månader...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
25 960
Senast: Brolinskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar