Underhållsfråga vägservitut

Asa_S

Trådstartare
Vi är markägare och på vår mark löper en gammal traktorväg upp till en stuga, det finns ett servitut på att stugägaren får använda vägen och inga problem så långt. Nu vill stugägaren att vägen åtgärdas eftersom det finns ett parti som tar i underredet på deras bil. Vi själva använder aldrig denna väg att köra bil på utan går och rider på den och har följdaktligen inga problem med vägen. Innebär servitutet att vi som markägare är tvugna att fixa vägen eller kan vi helt enkelt säga till stugägaren att det är OK om h*n vill fylla på grus i bilspåren?
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Finns det något inskrivet i servitutet vad gäller underhåll? Vad exakt står det? Rätt att nyttja väg? Då ska det finnas en väg, men skicket står det kanske inget om.

Om inget är inskrivet, har jag svårt att se att de skulle gå att ställa krav på vägen skick - så länge den finns där. Här fanns en annan diskussion i samma ämne: http://www.jureka.net/Forum/forum_posts.asp?TID=3641
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Vi har aldrig begärt ut texten från Länsstyrelsen, visst är det de som arkiverar? I mäklarens information står det bara att det är servitut på vägen och vi har helt enkelt inte funderat så mycket över det eftersom vägen ligger helt OK till för bruk även av andra. Fattar inte riktigt ens vilken sträcka det handlar om om jag ska vara ärlig eftersom det inte finns några djupa hjulspår på vår mark alls. Annars är det lermark här så det vore inte så konstigt om det blev hjulspår - å andra sidan är det bara de som kör där så isåfall är det efter deras egen bil...
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Om du har någon variant av E-legitimation, så kan du gå in på Lantmäteriets hemsida på "min fastighet" och se de flesta dokument som rör din fastighet digitalt, alltså se originaltexten avseende servitutet.
Finns det inte med där, bland de digitaliserade handlingarna, så kan du enkelt beställa det hela där också. Kommer ofta bara efter några dagar med E-post.
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Tack, det visste jag inte, då ska jag gå in och titta där! Men så vitt jag förstår är vi som markägare inte skyldig att göra något underhåll om det inte står i servitutet, då.
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Det tror jag stämmer - den härskande fastigheten (stugägaren alltså) är den som är skall stå för underhåll om inte annat framgår av servitutet. Om däremot ni själva också använder vägen och försämrar den så måste ni nog däremot vara med på underhållet även om det inte står något i servitutet. Jordabalken behandlar frågan om servitut i lagboken så sök på det så kan ni läsa mer.
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Vad bra, då har jag fått två tips jag ska kolla upp. Iom lerbacken är vi ju intresserade av att stugägaren inte gör något som försämrar vägen så vi lär ju samarbeta och de har varit bra att ha att göra med hittills men det är ju väldigt bra att gå in i ett sådant samarbete med rätt ansvarsfördelning beträffande kostnaderna... sedan antar jag att om vi säger nej till billigaste åtgärd måste vi väl betala en del av merkostnaden?
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Vi har servitut på vår väg. Underhåll ingår inte i servitutet för vår del. Däremot används vägen även av markägaren på så sätt att markägarens arrendator kör jordbruksmaskiner till och från åkrarna (alltså någon vecka om året totalt). När vägen har behövt åtgärdas har markägaren stått för halva kostnaden och vi för halva även om vi av naturliga skäl använder vägen betydligt mer än de. Det har inte varit något knorr från markägarens sida angående det. Om det beror på att det är en väldigt stor markägare (och att någon hyvling eller något lass grus är småpotatis för dem) eller om det är praxis att dela upp kostnaden för de som nyttjar vägen vet jag dock inte.
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Kolla också så att det är där just servitutet är som stugägaren kör......Han kanske använder annan del av marken.
Inte så troligt, men jag vet att det har hänt.

I så fall så är det ju bar att hänvisa till var det ska köras enligt servitutet.
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Det finns inte så mycket att välja på, det är ganska gammal skog på båda sidor av vägen däruppe :). Om vi själva använde vägen på så sätt att vi påverkat standarden hade det känts naturligt att åtgärda men den går i körbart skick i princip bara till deras stuga och våra hästar är oskodda och har inte sönder vägen alls på den bit vi rider. Sambon tror att det parti som tar i deras bil ligger högre upp, på "deras infart", men fortfarande på vår mark, och isåfall är det en bit av vägen som vi aldrig är på. De har alltså inte sagt att de tycker att det är vårt ansvar men bett om hjälp att ta bort det som tar i vilket vi inte tycker är en jättebra idé med tanke på markens beskaffenhet. Risken är att det blir ett lerfly om man tar bort stenar och då är alternativet att fylla på grus i hjulspåren istället vilket förstås innebär en kostnad jämfört med att vi plockar bort stenarna, en kostnad som inte är så intressant för oss eftersom vi aldrig använder vägen själva. Däremot kan vi gärna hjälpa till att frakta upp gruset dit de ska vara eftersom det bara innebär lite extra bök och det har vi så mycket av att lite mer inte spelar så stor roll.
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Då är det jätteviktigt att poängtera att det INTE får plockas bort något från ER väg. Gör det skriftligen, så ni har på fötterna om det blir gruff senare.

Verkar rätt klart att de ansvarar för skicket på vägen. Ni tillhandahåller vägen och de får lov att nyttja den, men också hålla den i stånd för det de sliter på den.
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Lite KL
Utan att se vad som står i servitutet så är nog inget klart om vad som gäller. Vi har två vägar på vår mark, en av dom har en vägförening so belastar alla fastigheter beroende på hur mycket av vägen som ligger på fastigheten. Den andra som fem olika fastigheter som användare har mer komplicerat förhållande.
Fastighet 1 har ansvaret för underhållet av halva vägen, men äger marken den ligger på till 75% av sträckningen. Fastighet 2 och 3 har servitut på att de får använda vägen och inte ska betala eller sköta något. Fastighet 4 har inget alls och har egentligen kanske inte ens rätt att använda vägen. Fastighet 5 har ansvar för resterande 50% trots att då merparten av detta ligger på fastighet 1.
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

.. sedan antar jag att om vi säger nej till billigaste åtgärd måste vi väl betala en del av merkostnaden?
Det blir nog en bedömningssak, för jordabalken 14 kap. säger bla.:

Ägaren av den härskande fastigheten skall vid servitutets utövning förfara så, att den tjänande fastigheten icke betungas mer än nödvändigt.


Sen såg jag nu att om det är ett servitut som tillkommit genom fastighetsbildningslagen så gäller den lagen istället men jag tror inte det skiljer så mycket i praktiken för enligt den lagen gäller också att:

"Utan stöd av överenskommelse mellan ägaren av den härskande fastigheten och ägaren av den tjänande fastigheten får servitutet inte innefatta skyldighet för den senare att underhålla väg, byggnad eller annan anläggning som avses med servitutet. "

Om ni inte kan enas kan det kanske vara värt att låta en jurist från LRF göra sin bedömning, men bäst är ju alltid om det går att samarbeta.
 
Senast ändrad:
Sv: Underhållsfråga vägservitut

Den som verkligen är expert på såna här frågor är en lantmätare! :) Ring till din kommun och fråga om de har någon lantmäterimyndighet. Om kommunen inte har det så ringer du till statliga lantmäteriet (googla Lantmäteriet så hittar du nr). Lycka till!
 
Sv: Underhållsfråga vägservitut

TS - berätta gärna vad svaret är, när du vet

(vi har också en väg på vår mark, som en annan markägare måste använda för att ta sig till sin skog (har servitut) - vore bra att veta vad som gäller...)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
U
Ekonomi & Juridik Jag har en gård med enskild tillfartsväg på en grannes mark. Vägen går också vidare till ytterligare en granne och via en grind till...
2
Svar
26
· Visningar
5 406
Hästmänniskan Vi har köpt en gård med servitut på väg genom gården. Används som promenad och ridväg. Ser mest ut som en genomvuxen gammal traktorväg...
2
Svar
23
· Visningar
5 159
Senast: Hilona2003
·
Hästmänniskan Jag hyr ett stall som har en väg gåendes rakt igenom stallplan. Stallägaren äger vägen och de som bor längs denna väg har servitut på...
Svar
14
· Visningar
2 166
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp