Sv: Underhållsdos linfröolja till eksemhäst?
Ja, jag har bara läst positivt om linfröolja till hästar med knotteksem, rekommenderar dig att prova det på din häst
Min häst är knottallergisk och lider enligt tidigare ägare av grav eksem (nu kan ju ägaren ha överdrivit för att vara säker på att jag som köpare förstått att hästen verkligen har utvecklat sk. sommareksem).
Detta var också vår första sommar ihop, men jag visste som sagt att det var knottallergi och när jag hämtade hästen så hade den redan börjat klia man och svans.
- Från dag 1 hade jag eksemtäcke dygnet runt (köpte 5 täcken, varav 3 är från olika tillverkare för att kunna variera tryckpunkterna och undvika skav)
- Absorbine Ultra Shield spray på i massor
- öppen blåsig hage (dagbete)
- flyweil eller flughuva på ute
- installning i insektsfritt stall mellan 18-08
- tvätt av man och svans 1 dag/vecka med klådstillande schampo (Prob)
- täckestvätt/täckesbyte ett par ggr per vecka (maskintvätt med gulsåpa)
- daglig smörjning med mjukgörande salva (där det behövdes) använde Equi-creme som dessutom verkade avskräcka de små flygfäna
- Horsol i man och svans ca 1-2 ggr per vecka
- ca 2 dl linfröolja per dag (stor häst)
Det kanske låter som mycket arbete, men jag tycker inte att jag ägnade mer tid i stallet än vanligt så för mig var det en minimal extra tidsinsats att hålla hästen symptomfri (dvs ingen svullnad eller kli) och med all man och svans i behåll. Dessutom helt klart värt det, när man ser resultatet: en lycklig klifri häst
Jag hittade nästan all info här på buke faktiskt och efter rådfrågande med min egna veterinär så blev det ovanstående behandling. Enligt min veterinär så är den bästa förebyggande åtgärden att ha eksemtäcke på hästen (och insektsmedel), täcket hindrar ju faktiskt knotten att bita. Övrig behandling är mest för att lindra ev bett.
Rekommenderar dig att söka här i forumet på "sommareksem", "knottallergi" så hittar du nog massor med gamla trådar, du kommer snabbt se återkommande kunniga och erfarna medlemmar med informativa inlägg