Underhållsdos linfröolja till eksemhäst?

Sv: Underhållsdos linfröolja till eksemhäst?

Menar du att din häst nu kan vara UTAN täcke, smörja, tvätta varje dag??
Det skulle ju vara super!
Ja miljöbyte blev det ju för min häst och hon kom från Skåne där det är mer öppet än vad det är hos oss, kanske knotten blåste iväg :D

Nej det har jag inte skrivit, han går ute dygnet runt sommartid men med täcke. Förr var inte ens det möjligt, då stallades han in varje kväll med täcke.
Täcket är första skyddet mot knotten, och är A och O i eksembehandling då man alltid får räkna med en gång eksem alltid eksem.

Sv: Underhållsdos linfröolja till eksemhäst?

*KL*

Min hade ju sin lindrigaste sommar hittills förra året. Iofs stod han ju inne from juli (dygnet om), men det har inte hjälpt så mkt annars om åren iom att stallet ju står öppet etc då. Och han har haft problem fram tills dess med.

Jag var för sen på med täcket och han hann börja klia. Dock, med täcke och olja, så jag fick smörja lite (bensylbensoat) i början av säsongen - sen ingenting. Han stod tom inne i stallet utan täcke under större delen av boxvilan, och gick otäckade promenader (sprayad med vanlig spray). Inget kli, och såg finare ut i mankam/svansrot än någonsin.

Så med oljan fick jag i alla fall bort det eviga badandet och smörjandet. Boxvilan är ju en felkälla, men tyvärr kan jag jämföra med året innan då stackarn OCKSÅ stod på box i princip hela sommaren. Och kliade sig mkt mer och behövde smörjas och så vidare - trots täcke inne då.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
  • Uppdateringstråd #2