A

_anna_

Jag tror att hästen jag rider har fått ett underben. Det har blivit en knöl precis under knät. Han är inte halt eller ömm på knölen.
Är det någon som har varit med om liknande? Vad beror det på? Han slår inte i benen i varandra eller så, så det beror inte på det. Vad gör man åt det? Tacksam för alla svar!

Sv: Underben

Tror du menar överben.

Överben kan det bildas av att de fått ett slag på benet eller att benställningen är lite felaktig. Då kompenserar skelettet det genom att förstärka benet = överben.

Du kan söka i hästvård på överben så hittar du en massa trådar ang detta.

#Knapplån"

Hej jag har hafft det på 2 av mina hästar pgr av kompensation och sparkar och lyckats masera bort dom med 99% resultat. Kontakta din lokala massör så kan hon visa dig hur du ska göra. Lycka till.

Men, ett överben kan man väl aldrig massera bort??!!

Enda sätten är vad jag vet antingen operation eller punktbränning (mkt vanligt i tex Italien).

Det du trott varit överben var förmodligen reaktioner, svullnader i benhinnan som var på väg att bli överben, när ett överben är färdigt är det ju en del av skelettet och jag har väldigt svårt att tro att det är möjligt! Men det var ju fint att du lyckades stoppa reaktionen och hindra bildandet av överben!

Precis som neferra skriver så är inte det du beskriver överben utan benhinnereaktioner av något slag. Ett överben är just som det låter....ett ben.

Kicki :laugh:

Men, ett överben kan man väl aldrig massera bort??!!

Enda sätten är vad jag vet antingen operation eller punktbränning (mkt vanligt i tex Italien).

Det du trott varit överben var förmodligen reaktioner, svullnader i benhinnan som var på väg att bli överben, när ett överben är färdigt är det ju en del av skelettet och jag har väldigt svårt att tro att det är möjligt! Men det var ju fint att du lyckades stoppa reaktionen och hindra bildandet av överben!

Jag stunderar till Hästmassör och vet mycket väl vad ett överben är .
Man gör på ett speciellt sätt, man masserar runt om och går innåt för att få upp blidcirkulationen sen drenerarman genom att dra utåt sidorna + att man måste massera hela benet och en bit upp på kroppen . Man aktiverar blodcirkulationen och försöker få kroppen att själv ta hand om överbenet. Det funkar ibland och ibland inte. Men jag har lyckats få bort överben som är gammla. Om ni är intresserade av att veta mer om just massera bort överben kan ni kontakta Axelsons animal massage skool och höra med dom om hur man gör och hur prognoserna sätt ut.:bump:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 943
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Zevzan
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka