Under vilken period går era hästar ute dygnet runt?

S

Sommartjej

Under vilken period går era hästar ute dygnet runt?
Vilken ras är din häst? (utegångstiden beror ju till viss del på vilken typ av häst det är)

:bump:

Vid påsk började mina hästar vara ute dygnet runt. Dåligt väder då fick de täcke. Är det allt för dåligt väder så får de stå inne. Sedan är de ute till det blir allt för kallt ca oktober Hon är ett halvblod

Vi släppte ut i fredags (brukar släppa någon gång i maj, lite beroende på hur betet växer), och har dem ute så länge det är trevligt väder, senaste åren har de varit ute till mitten-slutet av september.

Det är halvblod med fullblodsinslag, min hbl/connemarakorsning och en nordsvensk. Ganska olika hästar mao, men det fungerar utmärkt ute ändå.

Jasså? Har ni skjul i hagen då eller?
Blir dom som nallebjönar i pälsen då eller? :)

från slutet av april till slutet av oktober, beroende på väder. Regnar det på nätterna får dem täcke.
Sen tas dem in för visitering och kraftfodergivan på kvällen och står då inne i ca 2 timmar.
Ras fjording, travare, minishetland

Sisådär 15 maj-10 sep. Beror ju även på väder o bete.

Om jag ska tävla brukar jag ta in någon natt innan så att pålle får vila inomhus. Har märkt skillnad i styrka o alerthet där. Gamla ponnyn försöker jag oxå ta in några timmar per dygn om inte annat för att om möjligt ransonera betet lite. Ibland tar jag in dem över dan då det är som allra varmast, det brukar de tycka är skönt.

Ps: Halvblod samt korsningsponny: arab+nordis

Har connemaror. De jag rider går ute från början av maj-början av oktober. De andra går ute året runt. :)

Mina går ute nu sedan ett par nätter. Shetland och halvblod. De får gå ute hela sommaren - så länge det är hyfsat väder, finns bete och inte är för kallt.

Sto med föl kan få komma in ett par nätter om det regnar eller liknande. :)

Mina går ute 12 - 14 timmar även mitt i smällkalla vintern. Står inne på kallstall i nätterna så det är eg jämförbart med lösdrift vad gäller temperatur och väder och så, bara det att det inte ÄR lösdrift.

Nu går de ute dygnet runt sedan några veckor, och de brukar komma in på hösten i september/oktober.

Arabiska fullblod. En fryslort som täckas (och KLIPPS vintertid) och en åring. frylorten täckas när det behövs och de har fri tillgång på stråfoder dygnet runt. Enda gång de fryser är när det ösregnar och blåser.

Ut kring maj och in kring oktober, helt beroende på hur vädret är.. Täcke får hon ha när det regnar mycket. Hon brukar oxå få stå inne några timmar då och då på sommaren då bromsarna är som värst. Hon är en fånghäst så hon kan aldrig komma ut dygnet runt förrens några andra hästar gått och betat av hagen nån månad. New Forest är hon!

Mina går ute dygnet runt från när väder och underlag tillåter, oftast början av april. Blir det dåligt väder får de komma in nån enstaka natt, men annars går de sen ute till slutet av november.
Jag har halvblod och shettisar.

TIllägg: hästar i träning och tävling står på stall något längre på våren och stallas in tidigare på hösten. Ovanstående gäller avels- och unghästar.

Mina börjar att gå ute dygnet runt i slutet av maj och tas in på nätterna i mitten av september oftast (beroende på hur kallt det är på nätterna).
Det är ett halvblod, en kallblodstravare och en minishettis.

Jag började låta mina hästar gå ute i påsk då hade jag en korsning arab/fjording och en shettis. Nu har jag en arab och samma shettis. Dom får gå ute dygnet runt Men då det regnar mycke får dom gå in för araben är inte van det ännu och fryser då.

Våra går ute från ca 07.00-21.00 på vinterhalvåret. Och har firgivan på hösilage... Har nu gått ute dygnet runt sedan 1 Maj. Och de kommer att flyttas till grönbetet 1 juni och tas hem igen till hösten i september/oktober. och så rullar det på :)

Halvblod (fryslort), Ardenner, 2 varmblod, nordsvensk, 2 shettisar..

Colombia Girl :bump:

Mina går ute året runt med tillgång till ligghall. Islandshästar och shettis.

Mysigt :)
Det måste ju ändå vara det bästa om man inte har en kylkänslig häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar