Under vilken period går era hästar på bete?

S

Sommartjej

Under vilken period går era hästar på bete? Då menar jag perioden de bara äter gräs och inte behöver stödfodras med hö.

Undrande :bump:
 
Jag låter henne alltid äta lite hö när hon står inne (3-4h/dag) men det är ingenting hon egentligen behöver, det gör jag endast för att jag tycker att det verkar som hon tycker att det är mumsigt.

Men hon brukar gå ute dygnet runt mellan (det beror mkt på vädret, men en gissning) 1 juni till 1 september.
 
1 juni till 31 augusti. Ibland räcker betet en bit in i september också utan stödfodring, men jag brukar att börja fodra med hö också i början av september.
 
Våra går ute dygnet runt från juni ca. Betet brukar inte räcka så de får stödfodras i augusti. Går ute början av juni-slutet av augusti.
 
Tycker det är litet beroende vad slags häst man har vad den gör osv. Min dotter har haft fullblod efter ponnytiden och de har inte fungerat med att gå ute dygnet runt i ur och skur. Stod och frös tappade i hull och blev glanslösa i pälsen. Vi lät hästen vila helt under den kalla och mörka årstiden.Skorna åkte av och hästen fick gå i hage med täcke på. När kvällarna blev längre och ljusare sattes de igång igen och gick hela sommaren. Det är ju på sommarkvällarna det är mysigt och ut och rida.Både hennes och mina hästar har fungerat ypperligt på detta sätt. Ponnyn dog i fjor 32 år gammal och skrittades in i det sista. Hel betessläppning tycker jag personligen är OK för hästar upp till tre års åldern.De äldre klarar sig nog med lite vila och rekreation.
Detta är mitt högst personliga sätt att se på det och inget jag säger man SKA göra utan hur det fungerat hos oss!
 
mina går på bete juni-juli-augusti och rids under hela perioden, vila gör de på vintern. Stödfodras vid behov men går ute dygnet runt under sommarmånaderna...
 
Mina går på bete (hemma) från mitten av maj till månadsskiftet augusti/september. Men det kan hända att jag måste stödfodra med hö (olika från år till år).

Oftast får de komma in någon timme på dagen när det är som varmast.

;) Krocket
 
Våra går på bete från mitten av maj till början av oktober och då är dom 2 km från stallet så dom är bara inne när hovslagaren kommer....och om någon skulle bli sjuk förstås!!!
Men dom har inte semester bara för att dom går på bete.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
870
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 291
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp