Under igångsättning - springer runt i hagen

sofias_ponny

Trådstartare
Hej! Min häst har tyvärr varit halt, men går i sin vanliga hage då jag tyckte att det skulle vara bäst för honom. Men problemet är att när han vilar (har gått promenader varje dag i 2 veckor) får han överskottsenergi och springer runt i hagen som en tok och triggar igång de andra hästarna som gärna är med och leker. De springer runt över stock och sten. Nu är han inte ens mat intresserad utan det är endast lek som gäller. Det är inte roligt när jag ska sätta igång hästen efter en hälta... jag tar det lungt men han springer runt som en tok i hagen. Vad hade ni gjort?

Hej! Min häst har tyvärr varit halt, men går i sin vanliga hage då jag tyckte att det skulle vara bäst för honom. Men problemet är att när han vilar (har gått promenader varje dag i 2 veckor) får han överskottsenergi och springer runt i hagen som en tok och triggar igång de andra hästarna som gärna är med och leker. De springer runt över stock och sten. Nu är han inte ens mat intresserad utan det är endast lek som gäller. Det är inte roligt när jag ska sätta igång hästen efter en hälta... jag tar det lungt men han springer runt som en tok i hagen. Vad hade ni gjort?
Jobbigt. Vad är anledningen till hältan?

Vad beror hältan på? Vad säger veterinären? Om det inte är okej med veterinären att han springer får du sätta honom i en sjukhage så att inte skadan förvärras.

Min får inte springa under igångsättningen så han går enligt veterinärs instruktioner ensam och i mindre hage. Nu har vi precis öppnat upp den lite så han kan beta lite gräs men hade han börjat springa (vilket inte var troligt, det är inte hans grej ;)) hade jag begränsat ytan igen.

Ja, jag kanske ska släppa han i en sjukhage trots allt. Men han kan ju inte häller stå ensam då springer han runt av den anledningen.

Sådär höll min häst också på när hon var nybehandlad. Fick inte springa. Hon stod ju aldrig still! Inte ens när hon åt, slet åt sig en tugga hö och sprang ett varv i hagen, en ny tugga hö, ett varv till i hagen.
Provade mindre hage, då stod hon och grävde och sprang dessutom upp ett spår som var 30 cm djupt i sjukhagen. Då gav jag upp och släppte henne tillsammans med de andra. Hon blev inte bra men hon blev åtminstone lugnare när hon gick tillsammans med de andra.

ett alternativ är att bygga liten sjukhage i den hage de andra går i. Då får hästen sällskap, och är 'med' men kan inte springa.

Också; har du dragit ner tillräckligt på fodret så att hästen inte jagar upp sig pga överkonsumtion av energi?

ett alternativ är att bygga liten sjukhage i den hage de andra går i. Då får hästen sällskap, och är 'med' men kan inte springa.

Också; har du dragit ner tillräckligt på fodret så att hästen inte jagar upp sig pga överkonsumtion av energi?
Ja vi har dragit ned på fodret och tänkt om en del. Nu får han inget kraftfoder.

Allt beror ju på varför den har vilat och vad veterinären säger men måste den stå still:
Dra ner på kraftfodret.
Gör en mindre hage, kan han inte hålla sig lugn själv välj flockens tråkmåns som helst inte leker som sällskap.
Eller in på box

Om veterinären sagt att den inte får springa, så får du helt enkelt se till att den inte gör det. Mindre hage eller i värsta fall box.
Det är ju inte alltid så enkelt. Jag hade en häst förra sommaren som skulle vara konvalescent och inte springa efter behandling. Hon sprang runt i boxen i timmar. Hon gjorde samma i liten sjukhage bredvid de andra hästarna. Jag upplevde det som omöjligt att få henne att sluta springa. Hon blev extremt stressad över att inte gå tillsammans med de andra.

Det är ju inte alltid så enkelt. Jag hade en häst förra sommaren som skulle vara konvalescent och inte springa efter behandling. Hon sprang runt i boxen i timmar. Hon gjorde samma i liten sjukhage bredvid de andra hästarna. Jag upplevde det som omöjligt att få henne att sluta springa. Hon blev extremt stressad över att inte gå tillsammans med de andra.
Håller med dig! Jag hade en som var ordinerad boxvila med korta promenader som ägnade sig åt att sparka sönder boxen och springa varv efter varv så den var helt svettig och stressad som sjutton. Jag resignerade och släppte ut den med kompisarna igen och där höll den sig lugn.

Håller med dig! Jag hade en som var ordinerad boxvila med korta promenader som ägnade sig åt att sparka sönder boxen och springa varv efter varv så den var helt svettig och stressad som sjutton. Jag resignerade och släppte ut den med kompisarna igen och där höll den sig lugn.
Min demolerade också boxen när hon blev lämnad själv :angel:. Sprang lös i stallgången när jag och dottern kom tillbaka från en ridtur.

En häst som jag hade hand om klarade helt enkelt inte fullständig vila så det blev mindre hage med kompis för att eliminera de riktiga rusherna samt långa skritturer (uppsuttet för det gick inte att gå med honom) varje dag, hästen ifråga är en fegis så turerna stimulerade hans hjärna tillräckligt för att han skulle hålla sig hanterbar. Det blev liksom "antingen läker han med detta eller så är det byebye". Och han läkte och är igång igen :D

En häst som jag hade hand om klarade helt enkelt inte fullständig vila så det blev mindre hage med kompis för att eliminera de riktiga rusherna samt långa skritturer (uppsuttet för det gick inte att gå med honom) varje dag, hästen ifråga är en fegis så turerna stimulerade hans hjärna tillräckligt för att han skulle hålla sig hanterbar. Det blev liksom "antingen läker han med detta eller så är det byebye". Och han läkte och är igång igen :D
Ja, så är det ju verkligen med vissa hästar. Skönt att din blev bra :)

• Gilla
Reactions: Ace
Hej!

Jag känner precis igen problemet. Vi släppte vår store i stor hage idag efter ett antal veckor i sjukhage (där han utöver attacker mot hästarna i hagarna brevid var lugn så länge elen var avstängd). Vi visste att han skulle springa, men samtidigt går det ju inte att vänta i en evighet tills man släpper ut dom igen. Vår har tokigt med energi och har inte fått kraftfoder alls hos oss - så skära ner på det är omöjligt. Han är helt enkelt en häst med mycket energi. Promenader var dock inga problem med honom - hade det varit det hade vi nog drogat för promenader. Nu tycker han själv att han är helt frisk - vi är väl lite mer försiktiga...

Råd är svårt att ge, det beror ju helt på typ av skada och vad veterinären sagt och gjort med hästen. Generellt är det bättre med kontrollerad rörelse än fnatt i hagen.

/Lavinia, med hjärtat i halsgropen och stort hopp om en stor frisk bruning

Någonstans är det ju alltid en fråga om hur långt man är villig att gå för att få hästen tillbaka i form. Alternativet är ju alltid att låta det gå som det går, och släppa ut precis som man själv tycker är bäst. Kanske gå det bra, kanske inte.

Det finns alltid alternativet att skicka till ett konvalcentstall, där hästen kan stå inne med kompisar. Vissa stall erbjuder att man har hästar som går in efter halva dagen, eller roterande schema i treskift så hästen inne alltid har sällskap.

Det finns alltid alternativet att skicka till ett konvalcentstall, där hästen kan stå inne med kompisar. Vissa stall erbjuder att man har hästar som går in efter halva dagen, eller roterande schema i treskift så hästen inne alltid har sällskap.
Jag har ett par stallkompisar som gjort så med sina hästar när de varit skadade, båda yngre halvblod som varit "knäppa" att promenera med och svåra att ha i sjukhage hemma. Det har fungerat väldigt bra för dem, men dyrt blir det.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka