Under behandling för hovledsinfl

T

Trampe

Pålle fick en spruta i kotleden och en i hovleden igår på kliniken för misstänkt inflammation.... :cry:
Vet. var lite knapphändig med informationen, ska på återbesök om två veckor, och han sa att vi kan gå promenader med honom men han ska inte ridas.
Kan vi börja med promenader redan nu? Är det bättre/sämre med hårt underlag (har mkt asfalt)? Något annat man bör tänka på?

Sv: Under behandling för hovledsinfl

Vanlig hage. Fick ingen särskild uppmaning om sjukhage... Det borde de ju sagt isåfall.

sålänge inte hästen haltar tror ja man kan vara ute och skritta promenader redan nu..hästen skrittar ju runt en hel del i hagen också.

Vi fick ett papper med namnet på produkterna han sprutats med och ett recept på smärtstillande och instruktioner hur han skulle skötas när vår ponny var inne på klinik i veckan. med hovledsinflammation.

Där stod att han skulle stå stilla inne första dagen efter kortisonbehandling och sedan ha boxvila eller sjukhage under de två veckorna behandlingen varade.Promenader 15minuter 2 ggr dagligen.
Tycker det var bra och tydliga instruktioner.Sist fick vi inga alls och i brist på bättre vetande släppte vi ut honom i hagen direkt.

Hårt underlag är helt OK. Om hästen springer mycket i hagen hade jag nog valt en mindre hage, kanske en rasthage med ett lugnt sällskap och grovfoder?

säger veterinären att man ska gå promenader är det bara att börja gå. Leden måste röras och smörjas så hästen ska inte bara stå still i fyra veckor. då går det lätt fel vid igångsättning igen. Hårt underlag är bättre än för mjukt vid inflammationer, även om asfalt kan vara lite väl hårt i längden.
Om du är osäker så slå veterinären en pling - det skadar aldrig att dubbelkolla och nästan alla veterinärer uppskattar seriösa hästägare som vill göra rätt! lycka till med hästen!

Jag har ingen häst som är halt, jag har aldrig någonsin ifrågasatt min veterinärs rekommendationer.

Jag har aldrig varit osäker på de instruktioner min veterinär ger mig, vi har varit vänner genom så många år nu att hon och jag är väldigt säkra på hur vi komunicerar. Därför behöver jag aldrig dubbelkolla, jag gör det direkt vid instruktion i stället.

Eller du menade inte inlägget till mig? Skriv i så fall gärna knapplån, det blir väldigt förvirrat annars.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Cattis_E
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 010
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 710
Senast: Piaff
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka