Umgängestrubbel

hoppsann

Trådstartare
Mitt barn är 8 år. Hans far bor ett stycke bort.
Nu blev det jättetrubbel vid hämntning igen. Jag hade inte fått besked om det överhuvud taget skulle bli något umgänge.
Pojken sa att han pratat med pappa på torsdagskvällen och att han skulle bli hämtad på skolan av pappa på fredag.
Vilket jag inte fått besked om av far. :mad:
Eftersom vår relation är allt annat än bra, har vi skött kommunikationen via mail, så att allt skall finnas skriftligt och missförstånd undvikas.

Nu hade jag alltså inte fått besked, och för att inte riskera att pojken skulle stå stå ensam på skolan (igen) och vänta på sin pappa som inte kom, så åkte jag ned som vanligt. Hade med mig hans kläder om uti fall att pappa skulle komma.
Pappa var där. Och när de kom och pojken satt sig i bilen frågade jag varför jag inte fått besked.
Det hade jag sa han. Han hade sagt till pojken och han var stor nog till att göra nu, tyckte han...

Vilket jag är helt oenig i eftersom pojken har ungfär ett ton av skuldkänslor.. För att han tror att pappa är helt ensam...
Vid "pappahelger" vill han gärna vara hemma och delta, men jag har varit stenhård på att pappatid är pappatid. Det för att han skall slippa välja.
Jag anser inte att barnen skall vara deltagare av tex umgänge.
Jag anser att de mår bättre av att få beskedet, nu är det så här, den helgen är du här, den andra helgen är det så här..
Framförallt så tror jag inte på att umgänge skall klareras dagen innan umgänget?

Har jag helt fel?
Jag har för mig att det finns något i familjerätten om detta, men har ingen aning om var man skall titta.
Någon som har tips och råd?
Skall en 8åring bestämma var och när han skall ha umgänge?!! :eek:

mvh
 
Sv: Umgängestrubbel

Jag förstår vad du menar och delar din uppfattning. Just pgv att barnet känner skuld. Barnen skall inte behöva stallas inför valet, umgås med pappa/mamma? annars blir mamma/pappa ledsen!
 
Sv: Umgängestrubbel

Exakt det menar jag! :)
Du vet inte om det finns någon paragraf någonstans som man kan luta sig mot?
För i det här fallet lär jag behöva det....
mvh
 
Sv: Umgängestrubbel

:banana:Håller med dig fullständig! :banana:
Det är föräldrarna som lägger upp ramarna för hur umgänget ska se ut. Och sen ska ordningen hållas! Helst så få byten som möjligt, särskilt om relationen mellan föräldrarna är ansträngd. Det blir tryggt och bra för barnet och det slipper val och dåligt samvete.

Tvivlar på att det finns någon paragraf, det brukar ju grundas på samarbete vilket kan vara nog så svårt.

:idea:Kanske familjrådgivare, skolans kurator eller sköterska kan stötta dig i ett samtal med pappan så att han förstår att det är för sonens bästa och inte bara nåt som du hittat på för att vara krånglig?

Stå på dig, det handlar ju om 10 år till innan du riktigt kan släppa greppet om pappa-son-relationen. Och dras med pappan måste du ändå tills "the bitter end" :eek: .Ni har ju en fantastisk son ihop!
 
Sv: Umgängestrubbel

Exakt det menar jag! :)
Du vet inte om det finns någon paragraf någonstans som man kan luta sig mot?
För i det här fallet lär jag behöva det....
mvh

Jag kan inte paragraferna runt i kring barn-umgänge.. Men om jag var dig hade jag ringt till familjerätten för ett samtal med någon där. De borde kunna hjälpa dig att få ordning på det här. Detta är ju i allra högsta grad sammarbetssvårigheter. Att du vill ha klara och tydliga regler kring umgänget tycker inte jag är konstigt. Och jag tror inte att de på familjerätten tycker annulunda.

Stå på dig. Det är inte bra för barnet att inte veta i förväg. Och barn skall inte skuldbeläggas...
 
Sv: Umgängestrubbel

Tack!
Visst har vi en fantastisk son! :)
Tyvärr har jag svårt att se att ett sådant samtal skall kunna äga rum, eftersom
1. Har svårt att tro att han skulle infinna sig.
2. Aldrig gör något fel.

Jag krånglar inte i onödan, men när det blir lägen som pojken inte mår bra av, då reagerar jag...

mvh
 
Sv: Umgängestrubbel

Tack!
Oki, då skall jag ta reda på var de finns.
Till saken hör att jag har ensam vårdnad. Och jag har aldrig "nekat" umgänge utöver det vanliga, om vi inte haft något speciellt planerat (som tex man har köpt biljetter till). Har jag kunnat ändra på det har jag gjort det, eftersom jag tycker det är så viktigt att de har en bra relation.
De fakto träffas de mer nu än när vi levde tillsammans, vilket är kanon!
mvh
 
Sv: Umgängestrubbel

Jag kan bara svara för mig själv.
I mitt fall har jag absolut ingen grund till att tro att pojken inte har det bra när han är hos sin pappa. Vilket ju är en förutsättning! :)

Jag planerar aldrig in något för min och pojkens del på "pappahelger"
Har pojken kalas, turneringar eller andra fritidsaktiviteter som infaller på pappahelger är det pappa som gäller. Vad gäller fritidsaktiviteter så kommer jag överens med tränarna, så vi kan åka i den andra halvan av lagets aktiviteter om det passar.
Det är lite pyssligt, men har fungerat ganska bra. Pojken har aldrig känt att han "missar" något pga pappatiden.

Visst har det funnits tillfällen då han hellre har velat vara hemma...
Men hittills har det räckt långt att vara konsekvent.

mvh
 
Sv: Umgängestrubbel

Det finns inget konkret i lagstiftningen vad gäller umgänge. Det finns en paragraf som säger att den förälder ett barn bor hos ska underlätta umgänget med den andra föräldern.

Förut fanns det rekommendationer om vid vilka åldrar man ska lyssna på ett barn, när det var 12 år borde man lyssna på dess vilja och när det var 15 år skulle man lyssna på dess vilja. Nu är lagen ändrad och det står att man ska ta hänsyn till barnets ålder och mognad.

Jag (som jobbar på familjerätten för den som inte vet) tycker att du resonerar helt rätt. Ett barn i din sons ålder ska inte framföra budskap mellan föräldrarna utan det ska ni sköta utan hans inblandning. Din sons pappa ska kommunicera med dig om hämtning och lämning och annat viktigt.
 
Sv: Umgängestrubbel

Tack!
Förra helgen kom han inte alls och helgen fick bli "omstuvad", vilket pojken tog väldigt hårt... Fick inte klart besked förrän på fredag eftermiddag. Helgen blev i "mammas tecken". Alla hans kompisar hade redan planer för helgen.. Men vi hade kul ändå!

Trist för mig att jag inte kan luta mig mot någon paragraf, det hade underlättat.
För eftersom pappan nu har bestämt sig för att pojken är stor nog, är det väldigt svårt att få honom att ändra inställning..
Om en myndighet säger att pojken är för liten så är det ok, men inte om jag säger det.
Så är det bara.

Kan jag trycka på att jag som ensam vårdnadshavare vill ha det på det sättet, alltså utan att pojken skall vara budbärare?
Vill helst inte det, eftersom det kan uppfattas som en "makt demonstration", och det kommer nog sluta i ett par månaders besvärligheter...
Men om det är enda sättet så tar jag det, hellre än att pojken skall vara budbärare...
Jag är inte konflikträdd, men vill inte bråka med hans far i onödan, eftersom det då "aldrig tar slut".
Det gynnar definitivt inte pojken heller.

Jag har som sagt aldrig nekat umgänge utöver det "vanliga". Kommer inte göra det heller. Men vill veta var, hur och när.
Vad gäller lov, vill jag veta ett par veckor på förhand.
Vad gäller helger, kan jag inte tolerera att det blir som förra helgen samma dag, och denna helgen kvällen innan och via pojken.. :mad:
Är det orimligt?

Urk så trist sådant här är.
mvh
 
Sv: Umgängestrubbel

Jag tycker att du ställer fullt rimliga krav.
OM det nu är pappahelg så räknar du ju med att barnet inte ska vara hos dig då. VAD hade hänt om du hade bokat en minisemester i London över helgen? Det måste du ju kunna göra, kan man tycka.
 
Sv: Umgängestrubbel

Jag vet.
Men han räknar kallt med att jag löser det.
Under vår tid tillsammans, fick jag lösa med barn, katt och hundvakt om jag tex skulle åka på bruksprovet och vara borta en eller två nätter...
Djuren var förvisso mina från början, men barnet var gemensamt! :eek:
Och givetvis, lättast för mig då var ju att inte åka alls..

Hade han på förhand vetat att jag skulle åka på minisemester, så skulle det garanterat bli reaktioner angående den helgen.
Har hoppats på att det skall gå över.... Det har gått över 3 år, snart 4 år sedan vi gick isär.
Men det dröjer nog ett par år till tyvärr...
mvh
 
Sv: Umgängestrubbel

Det man får utgå ifrån är lagparagrafer, förarbeten till lagar och prejudicerande domar. Vad gäller just att barnen blir budbärare har jag aldrig sett någotdera som reglerar det. Däremot har jag sett domar där det står inskrivet att överenskommelser får ändras ett visst antal dagar innan umgänget ska vara, oftast 2-3.
 
Sv: Umgängestrubbel

Det beror väl på varför barnet inte vill åka dit. Det är inte så enkelt att "jag menar att barn ska tvingas",

Jag menar de fall då barnet vill umgås med båda föräldrarna och det är en (oftast) förälder som hela tiden krånglar/byter/struntar i hur man bestämt. Då tycker jag att man ska vara hård!

Om det finns anledningar till barnets vägran tycker jag att föräldrarna ska prata igenom detta (om de kan) och kanske lägga upp umgänget på ett annat sättt en tid.

Min dotter ville inte en period för att hon inte gillade pappas nya, han och jag bestämde att hon slapp sova där och att hon skulle göra nåt ensam med pappa på hans helg- efter ett tag ville hon att det skulle vara som vanligt. Det räckte att vi tog henne på allvar och att hon inte blev tvingad.
 
Sv: Umgängestrubbel

Ok, tack så mycket.
Jag orkar inte dra det till domstol. Det kommer bara förvärra läget och det gynnar inte min lille prins.
Får väl återigen påminna honom om spelreglerna än en gång och se om det gör verkan.
Jag kan tycka att man till viss del kan vara spontan, men inte att barnen skall vara del av den spontaniteten, förrän arrangemanget är klart. Men jag märker ju på pojken att det fungerar bäst när det rullar på som vanligt, och han är ovetande om vad som har avtalats i förkant.

När det gäller sommarumgänget är det å andra sidan noga från hans håll att det skall vara spikat vilka veckor som gäller i februari/mars, med hänsyn till hans arbetes semesterplanering.
Helt ok för mig, eftersom jag är en vän av framförhållning/planering. :D

Det måste vara skönt att komma ut till pållarna efter en dag på jobbet? För det måste vara mycket där som är svårt att låta bli att ta med sig hem...
Mina pållar har fått höra många sanningar som har varit addresserat barnens far! Men som de har fått ta istället, för att inte relationen skall förvärras. Bästa bollplanken när man är arg/uppriven/ledsen och besviken!
mvh
 
Sv: Umgängestrubbel

Ok, det är trist med människor som alltid har/gör rätt. Svårt att komma åt.
Det enklaste är ju om man bara kan snacka med varann.

:idea: Du kanske kan göra dig lite dum och säga att det är bäst att han själv pratar med dig så att han vet att du fattat rätt? Då blir det i hans intresse att ha koll på dig.

:banana: :banana: Jag tycker i alla fall att du har vettiga åsikter och att du sätter sonens bästa först, :banana: :banana:
 
Sv: Umgängestrubbel

Jag kan tycka att man till viss del kan vara spontan, men inte att barnen skall vara del av den spontaniteten, förrän arrangemanget är klart. Men jag märker ju på pojken att det fungerar bäst när det rullar på som vanligt, och han är ovetande om vad som har avtalats i förkant.


:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Umgängestrubbel

I ditt fall tror jag inte att du skulle vinna något på att gå till domstol. Det är omständigt, plågsamt, dyrt och kan ta en evighet. Du har redan vårdnad och boende, det ni skulle kunna göra om båda vill är att skriva ett avtal om umgänge hos familjerätten. Såna är lika juridiskt bindande som en dom. Men på det du skrivit verkar din sons far inte vara så pigg på det.
Man kan själv ändra både en dom och ett avtal om båda föräldrarna är med på det.

Visst är det jätteskönt att ha en häst att ta hand om efter jobbets slut som får en att bryta tankarna på vad man gjort och inte gjort på jobbet! Jag sover mycket bättre sen jag skaffade häst för jag har fått något annat att tänka på!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 953
Senast: mars
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 695
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 860
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag känner mig mer än lovligt nervös. Barnets far kommer för att umgås med vår son och jag har äntligen fått honom att gå med på...
2
Svar
21
· Visningar
4 466
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp