Saigon

Trådstartare
Nu har jag lite frågor angående umesläp. Är i valet och kvalet mellan Ume och Boj och skulle vilja veta lite mer om umesläpen.

1. Under vilka år hade man problem med dåligt virke i bakluckan?

Jag vet att Ume började installera alu-ramper fr.o.m -05 så det var kanske runt de åren som de hade problem?

2. På tidigare årsmodeller har ytterväggarna varit "bubbliga" (så som det är på mga husvagnar). Fr.o.m. vilket år började man med helt släta ytterväggar?

3. Hur lossar man säkerhetsbommarna? Är det enkelt?

4. Om ett släp har beställts med földörrar framtill istället för bommar, redan från fabrik, finns ändå säkerhetssystemet installerat då? Dvs om nästa ägare byter till bommar istället för dörrar, fungerar säkerhetssystemet då?

5. Några nackdelar som ni med umesläp har upptäckt (utöver bakluckorna)?

Sv: Umesläp

Hej!

Jag har en 03:a som bakluckan har spruckit på och jag tror att det kan vara nånstans 00-05 som har dåliga luckor. Det knepiga är att det gick inte att upptäcka att luckan var dålig förrän den gick sönder.
Vill man så går det att byta till alu-lucka istället, men de är rätt dyra.
Min har den bubbliga väggen, tror att den bara fanns ett kort tag till efter 2003.

För övrigt är jag nöjd med mitt släp :)

Åh vilken bra tråd, är själv väldigt nyfiken o vill ha svar på just de frågor du ställer :)

Tack så mkt för svar! :bow:

Jag var och tittade på en 02:a igår och kunde konstatera att den hade bubbliga väggar. Så min gissning nu är att helt släta väggar kom betydligt senare. Kanske -06-07?

Dock blev jag ytterst fundersam på det här med säkerhetsbommar på Ume. För på umes hemsida står det att "samtliga släp är utrustade med säkerhetsbommar som är lätta att lossa utifrån". Men det släpet som jag tittade på igår påstod ägaren att de inte gick att lossa utifrån. Och jag kunde heller inte hitta några tecken på att det skulle gå.

Går dina bommar att lossa utifrån?

Jag har använt både umesläp och bojsläp en hel del!

Har man vanlig bil där dragkroken inte sitter så högt blir bakluckans lutning väldigt hög på ett Ume, jag hade en häst som inte kunde backa ur om hon var barfota fram och det regnade/snöade ute, framfötterna åkte under henne, i fick lov att sanda luckan!

Hästarna verkar gilla Boj bättre!

Aluminiuminredningen i Ume är vekare än Bojs galvade inredning!

Ume har bättre lastvikt, är lättare i sig själv!

Umes sulkyfästen är bättre!

På vår boj har vi innerväggar bak, jättebra, har inte haft det på Ume men deras kanske är lika bra!

På Ume måste man ha fölväggar framåt då framdörren är väldigt lätt att öppna på Ume, kan i och för sig vara bättre nu, framdörrarna på Boj har dubbla lås, ett som bara kan stängas öppnas utifrån! Jag har hösegel i också och har inte haft något föl som varit framför bommarna i mitt Boj

Har för mig att du måste lossa några muttrar på utsidan på Ume för att frambommarna ska lossas utifrån!

Min syster har ett i princip nytt ume b60. Och en bekant ett också väldigt nytt b50. Systers har haft problem med både fram och bakbommarna. Fästen och bultar som spruckit under färd. På bekantens släp har bakluckan ramlat av och frambommen lossnat. Syster fick dessutom underdimensionerade däck som sprack under körning. Så tyvärr mkt problem med dom. Men hästarna verkar för övrigt gilla släppet, tyst och rymligt.
dessa problem och känslan av för vek konstruktion gjorde dock att jag och sambon valde ett boj bravo seh ist när vi böt släp.
känns rejälare och är tom lite billigare. Hästarna verkar trivas kanoners också. :)

Bommarna går att lossa utifrån, både släppa bommen uppåt och neråt. De är bara de att du ska själv med egen kraft skruva ur en mutter som bommen hänger på... Den är inte lätt om man har en häst som hänger på bommen.

Den lösningen tycker jag ligger många år efter Boj's säkerhetsbommar...

Du vet inte hur länge de haft det systemet?

Och var sitter muttern? Jag tittade igår men kunde inte hitta någon.

Hmm... ja, jag har sett någon tråd här på buke där just fästena till frambommen hade gått sönder.

Bekantens baklucka som trillade av, berodde det på att det var dåligt virke eller var det av någon annan orsak?

Usch, jag velar som sören mellan Boj och Ume...

Det är som en rund ring på utsidan av släpet där du släpper bommarna utifrån. Du får skruva på dessa, lättast är att stoppa i någon form av "hävarm" typ en skruvmejsel eller liknande.

Jag har ett kylinge, inget Ume men har åkt ganska mycket Ume ändå. Vi samåker nämligen till träningarna så varannan gång tar vi mitt och varannan gång kompisens. Bakdörrarna är jättesmidiga. Det jag reagerat på är att låset till framdörren inte alltid vill gå i lås sas. Det fastnar liksom i öppet läge. Annars tycker jag att det är väldigt trevliga skäp! :)

1. 2003-2004

2. 2004-2005

3. Har inte provat

4. Kontakta Umesläp och fråga. De är trevliga och lätta att få tag på.

5. Låsningen till "personalingången" är lite kinkig. Man måste komma ihåg att dubbelkolla innan man kör iväg.

Vi har en B60 från 2004 (felaktig baklucka, slät utsida). Vi bytte baklucka för två veckor sedan, till en med antirötbehandling (det var detta som saknades som gjorde att de gick sönder). Vi passade också på att byta sprintar till innerdörrarna bak, kollade bakljusen och köpte ny kopplingssladd. Allt material och jobb tillsammans gick på strax över 7 000 kr. En alu-lucka kostar 20 000 kr bara i inköp.

Det jag gillar bäst är hur stadigt det är och hur bra bakdörrarna är. Hästarna älskar det och tidigare svårlastade hästar skuttar glatt på detta släp.

Men vilken liten pärla du är! Tack! :bow:

Vi var i kontakt med Ume i förra veckan men pratade då bara med någon i receptionen el dyl, och hon kunde inte svara på någon av frågorna... Hon skulle be ngn av montörerna att ringa upp vilket de inte gjort än så länge. Dock håller sambon på och jagar dem för fullt idag så vi får se om jag kan få svar på resterande frågor från dem.

Prova att ringa någon av återförsäljarna istället då.

Kom på en till sak som är ruskigt bra: SADELKAMMARE!!! :love:

ps: Det är hästägarens släp.
2007-05-08_CinasHstekipage002.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det är som en rund ring på utsidan av släpet där du släpper bommarna utifrån. Du får skruva på dessa, lättast är att stoppa i någon form av "hävarm" typ en skruvmejsel eller liknande.

Jag har ett kylinge, inget Ume men har åkt ganska mycket Ume ändå. Vi samåker nämligen till träningarna så varannan gång tar vi mitt och varannan gång kompisens. Bakdörrarna är jättesmidiga. Det jag reagerat på är att låset till framdörren inte alltid vill gå i lås sas. Det fastnar liksom i öppet läge. Annars tycker jag att det är väldigt trevliga skäp! :)

Var någonstans på släpet sitter ringen?

Titta på min bild, på listen bakom den bakre dörren.
Där ser du två prickar, det är en övre och en lägre lossningspunkt.
Minns inte på rak arm om det är en ring eller en mutter.

Jag är Ume-skadad från början =), men har ju insett att det varit diverse problem med de nyare modellerna (själv har jag en -87 med ny plyfa i golv och väggar +att axeln är utbytt, så det har ju hänt lite sedan dess;)).

Att tänka på kanske, är att vad jag förstår har Boj ekonomiska problem och ska ha blivit beviljade rekonstruktion i oktober.

/AA

Mmm, jag ser dom på din bild. Däremot hittade jag inga på det släpet jag var och tittade på igår. Så frågan är om de börjat med de först på de senare modellerna kanske...

Hoppas få svar från ume idag. För mig är det avgörande att det finns säkerhetsbommar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka