Vadå fungerar? Varför vill du förgifta din omgivning?
Eksemtäcke funkar jättebra. Smörj med tjärsalva där det inte täcker.
Men de flest bor inte där det är så mycket flygfän att det behövs.
Jag bor vid en fågelsjö i Norrbotten.
Hur du gör eller bor bryr jag mig inte om faktiskt. Hade du utan att komma med så trista kommentarer så hade jag absolut tagit till mig av dina inlägg men som det är nu känner jag att jag orkar verkligen inte försvara mig och mina val.
Att du tvingar dina inackorderingar att välja något får stå för dig.
Mitt fokus har alltid varit att individen ska må bra. Jag är less när jag köper olika medel som funkar ett kort tag sen funkar de inte längre.
Sedan vissa individer är känsligare. För en del är det inte hela världen om det är lite mygg, bromsar osv medan för andra är det hela världen och de kan inte slappna av utan får panik mellan varven.
Ett alternativ är ju att ha hästarna mer inomhus men det vill jag helst undvika om jag inte absolut måste.
Jag har provat massor med olika saker genom åren. Vissa lite bättre än andra. Men många av de där miljövänliga har ju helt enkelt inte fungerat något bra. Ska testa en grej som jag inte provat innan som kom upp i tråden så hoppas den kan ge ett lite mer långvarig effekt. För mig är det inte rimligt att jag måste spraya flera gånger om dagen. En gång om dagen får räcka.
Ta tex ett exempel på min hund när han levde. Provade massor med olika produkter på honom. Tyvärr var han så känslig. Blev allmänpåverkad av olika medel. Värst var den där gula som jag inte minns vad den hette men den säljs fortfarande i Sverige. Trots endast en droppe i nacken så funkade inte det. Funkade mot fästingar men kan inte ha en hund som så tydligt inte mådde bra av det. Det enda som funkade på honom (lång päls) var att sommartid raka honom. Då kunde jag hålla koll på om det kommit någon fästing.
Testade egengjorda produkter på honom men han var som sagt känslig plus att blev det för milt var effekten detsamma som att spraya vatten. Dvs noll effekt.
Och med hästarna är de som sagt individer och jag är villig att testa vad som helst bara det fungerar. Gärna miljövänligt men som sagt jag har testat allt möjligt genom åren och vill ha något som fungerar. Det är prio att alla hästar ska må bra och kunna njuta av utelivet