ultralljud på sena

Sv: ultralljud på sena

Snobben skrev:
Ja ,tror det är ett bra sätt att kolla! :)
Men det går nog inte på försäkringen när det mer är hälsokoll,självrisken är väl på 1800:- tror jag va?(Agria)så om man nöjer sig att kolla frambenen bara(fast lite dumt & inte kunna se alla)så blir det ju samma pris ungefär.

Ja det är bara till & börja spara!Suck... :(

Hur går undersökningen till?Fick du papper på hur det visade eller sa dom bara att det är si eller så?

Undersökningen går till så att först rakar dom hästens ben, tvättar rent och ger lugnande om det behövs.
Sen så får man gå in i ett rum, dom släcker ner och sen så går dom igenom hela benet med ultraljudet och kollar efter ovanligheter.
Jag fick papper på vad som exakt gjordes med henne, lugnande medel hon fick, mängd, vad som var fel, hur jag ska gå till väga osv.
Sånt beror juh på vilken klinik man åker till, det varierar.

MVH Frida

Fast böjprov och ultraljud av senor är ju inget som kan ersätta varandra. Böjprov gör man för att se om hästen reagerar i någon led. Båda metoderna (och flera andra) kan användas vid en hältutredning som komplement till varandra.

Mitt råd är fortfarande: låt en duktig vet gå igenom hästen ordentligt. Om du absolut vill göra ultraljud på alla benen, så gör gärna det, men gör inte bara det och strunta i böjprov, longering mm. Hör med din veterinär vad han/hon tycker.

atg klinikerna tar ca 800 för ultaljud det kommer spara dig mkt tid o pengar i langden!

Ja,det är det jag tror! :)
Då ser man ju vad felet är direkt.Om det skulle visa ngt på tex böjprov kanske man ändå sen ska göra UL.
Har även hört om diverse vet som nästan böjer sönder hästarna.
Nä,får jag råd så gör jag ultraljud direkt!

Jag har nyss fått min räkning från ATG kliniken, den var på 1300.-, men då var det både ul av senorna på hö fram, samt röntgen av griffelbenet på hö fram.
Billigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve