Ultraljudskunniga, se hit!

maria_b

Trådstartare
Mitt sto är utlånad med föl vid sidan fram till´avvänjningen. Nu är hon ombetäckt och kommande föl skulle bli mitt. Hon tog sig ej på de två första försöken med utlandsstationerad hingst så nu gjorde vi ett sista försök med en hingst på stationen med hyfsat bra fertilitet.

Idag ringer de som har stoet och säger att hon troligtvis ej är dräktig. Det hade varit ute en veterinär idag och ultraljudad och ej hittat något, men samtidigt så hade veterinären sagt att hon ej nådde upp högst upp i högra hornet(?) för hon var så djup, men att sannorligt inte var något föl för att de sällan sätter sig där. Hon sade att till 95%chans är hon inte dräktig. Detta är alltså på dygn 21. Denna veterinär tillhörde tydligen en "vanlig" veterinärstation, alltså ej seminveterinär, och hon hade bara varit veterinär ett år.

Jag ringer förtvivlat till hingststationen och berättar läget. Hon säger då att fram till 25 dygn så har inte fosterblåsan satt sig fast och kan vara i princip varsomhelst i livmodern, även uppe i högra hornet (?). Hon sa att hon vid väldigt många tillfällen varit med om att "vanliga" veterinärer som ej höll på med ultraljud till vardags hade missat dräktigheter.


I vilket fall, jag har nu bestämt att stoet ska kollas igen, fast på hingststationen, i början av oktober. Stoet har ej kommit i brunst igen men det är ju samtidigt sent på säsongen. Till saken hör den att hon har varit lätt att få dräktig men iallafall två av hennes tre tidigare föl har legat långt in. i fjol var hon i princip konstaterad "inte dräktig" på 90 dygn innan de på kliniken gjorde ett sista försök av en tredje veterinär där som såg fostret. Det var inte heller riktiga seminveterinärer.

Det jag mest undrar över är vilka erfarenheter ni har och just ang det här med det högra hornet. Är det vanligt att fostret kan vara där under de 25 första dygnen eller är det som första veterinären sa en väldigt liten risk?

Man vill ju in i det sista att hon ska vara dräktig, men tror ni att det borde ha upptäckts då vid ultraljudet eller ska jag bara konstatera att det är ett önsketänkande? I vilket fall så ska hon kollas igen för säkerhets skull men eftersom det är ett tag kvar så vill jag bolla erfarenheter här:)'

Mvh Maria
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Jag vet inte hur det är med ultraljud och högra tornet(?) men detta med brunst, dom kan mycket möjligt komma i brunst fortfarande.

Min tjej är i storbrunst just nu. Så tappa inte hoppet.

Sen skriver du själv att det varit svårt och se dom senaste så håll tummarna fortfarande.

Jag hoppas du får svar på din fråga :D
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Alltså, jag hoppas ju hellre att hon inte är i brunst förmm då betyder det ju att hon inte är dräktig. De kan bli brunstiga även nu, men såhär sent på säsongen är det ingen garanti så det jag menar var att om hon brunstar eller ej är inte nån jättebra riktlinje för om hon är dräktig eller inte, men så länge hon inte brunstar är det ett bättre tecken..

Tack:)
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Jo det fatta jag, alltså det jag mena med mitt svar var mer att om ditt sto inte brunstat ännu så kanske hon är dräktig. För hon går säkert in i en till brunst annars, eftersom vissa fortfarande gör det.

Jag hoppar och håller tummar för att hon är dräktig :)
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Hej. fostret fäster i livmodern på dag 15-16, det händer att de sätter sig uppe i hornen även om det är ovanligt, mitt gjorde det i fjol, faktiskt i högra :) kollade då runt med lite kolleger om de ansåg det vara ngn större risk för dräktigheten om det satt ute i hornet och de ansåg de det inte vara, fick ett fint stoföl i år.

Summa sumarum, har vet inte nått ända ut i höger horn (ej helt ovanligt eftersom höger äggstock sitter längre fram än vä och är ofta svårare att nå, spec på djupa sto , sorry utvikning :D) så skulle jag absolut kolla om henne.
Hoppas det var till ngn hjälp :laugh:

MVH/Northern
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Förra året höll vi på att missa dräktigheten på mitt sto för läääängst in i högra hornet låg han :D som sen tittade ut i juni i år. Så kolla henne en gång till du för säkerhets skull! :laugh:
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Tack för den lilla förhoppning du ger mig:laugh: men varför sa hingsthållaren (som driver ett av sveriges största hingststationer för halvblod) att det inte fäster förrän ca 25 dygn:confused:
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Oh, tack för att även du delar med dig av för mig en positiv erfarenhet:idea: Nu är det ju inte alls säkert att hon är dräktig, men då så finns det iallafall en chans..
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Tack för den lilla förhoppning du ger mig:laugh: men varför sa hingsthållaren (som driver ett av sveriges största hingststationer för halvblod) att det inte fäster förrän ca 25 dygn:confused:

Förstår jag faktiskt inte heller för det är felaktigt, det kommer ned i livmodern på 5-6 dygnet och fäster runt dag 16, det är därför man oftast försöker klämma tvillingar innan dag 15 för då kan man förhoppningsvis putta upp den ena i honspetsen och lättare klämma den där utan att skada den andra, vi tar därför ALLTID in ston som vi vet släppt mer än ett ägg på 13-14 dgrs koll.
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Oj vad man lär sig! Jag har aldrig hört nått annat när jag varit på station med mitt sto än att hon ska kollas förrän tidigast dygn 17, men hon kanske aldrig har släppt två ägg vad dom sett då. Tack för infon.
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

min seminvet såg inte ordentligt förrän lite senare iår... Kolla en extra gån lite senare. Vid dygn 25 ska man kunna se hjärtljud...
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Du bör kolla upp den information du fått för den stämmer som sagt inte. Tvillingar kan klämmas betydligt senare och fram till dag 25 ca cirkulerar fosterblåsan fritt. Om det skulle vara som du skriver så skulle det inte gå att klämma tvilling efter dag 15. En tvilling kanske inte ens syns vid det stadiet....
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Du bör kolla upp den information du fått för den stämmer som sagt inte. Tvillingar kan klämmas betydligt senare och fram till dag 25 ca cirkulerar fosterblåsan fritt. Om det skulle vara som du skriver så skulle det inte gå att klämma tvilling efter dag 15. En tvilling kanske inte ens syns vid det stadiet....

Som jag förstår det på dig så håller du med hingsthållaren jag pratade med, att fosterblåsan cirkulerar fritt till ca 25e dagen?
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Du bör kolla upp den information du fått för den stämmer som sagt inte. Tvillingar kan klämmas betydligt senare och fram till dag 25 ca cirkulerar fosterblåsan fritt. Om det skulle vara som du skriver så skulle det inte gå att klämma tvilling efter dag 15. En tvilling kanske inte ens syns vid det stadiet....

Tyvärr måste jag framhärda, förflyttningarna i livmodern minskar från dag 15 och har helt upphört vid dag 17 (ex. Equine Medicine and Surgery , 4th ed, Vol 2 om du inte tror mig), däremot säger jag INTE att det inte går att klämma tvillingarna senare bara att det är LÄTTAST att göra ett bra jobb om du gör det under perioden när fosterblåsan fortfarande är flyttbar... den behöver inte vara flyttbar för att klämmas, men det underlättar om de två inte ligger intill varandra. Du kanske ska ta och kolla upp din egen information i stället...;)
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Och då kan jag i alla fall säga emot dig ang att förflyttning inte skulle ske. Ul 17dgn, 19dgn och 31dgn ej samma placering på något av ul. På både 17 och 19 dessutom två blåsor som inte någon av dem var på samma med bara dessa 2 dagars skillnad.
Helt klart fritt flytande på de två första kollerna.
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Vidhåller tidigare åsikt. Och ja, jag vet vad jag pratar om! :)

:grin: konstigt att veterinärer/forskare världen över då har en annan uppfattning är du...:angel:

ex.
• Fertilisation occurs in the ampulla of the oviduct and enough sperm are present within 4 hours of breeding

• Tubule transport lasts 5 to 6 days; the oviduct retains unfertilised ova; mechanism currently unknown.

• MOBILITY phase in uterine horns and body until Day 16: FIXATION (termination of mobility) then occurs. Fixation should be at the base of one of the uterine horns. This early mobility of the equine conceptus is important to block endometrial prostaglandin release. The prostaglandin arrives via a systemic pathway as the mare does not have a close connection of the uterine vein and ovarian artery

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/1998/Ginther.pdf sid 79-80 tex, intressant artikel hur som

Skulle gärna se en litterär hänvisning till dina "fakta" ;) har jag och resten fel så är jag villig att lära mig!:laugh:
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Oj vad olika alla säger. :crazy: Vet du om det finns någram svenska tillförlitliga sidor på nätet man kan kika på?
 
Sv: Ultraljudskunniga, se hit!

Oj vad olika alla säger. :crazy: Vet du om det finns någram svenska tillförlitliga sidor på nätet man kan kika på?

Mitt sista inlägg i debatten...

Det här är ett utdrag ur en svensk studie på sto, handledd av kollega Hans Kindahl, en av de verkligt stora inom veterinär gynekologin (själv har jag bara varit seminveterinär i 10 år så jag är rena barnrumpan... :p)


Fortsatt progesteronproduktion från corpus luteum är, som tidigare nämnts, av högsta
vikt för embryots överlevnad (Reynolds & Redmer, 1999). Progesteronnivåerna i
blodet är lika hos det dräktiga och det icke dräktiga stoet fram till dag 14-15 då en
hastig sänkning av progesteronet ses hos det icke dräktiga stoet. Genom
undersökningar som innebar att man tog bort embryot från uterus vid olika tidpunkter
kunde man komma fram till en ”kritisk tidpunkt”, då embryot måste kunna påvisa sin
närvaro i uterus, för att progesteronproduktionen skulle fortgå. Det visade sig att dag 11-14 var den kritiska tidpunkten och att ägget påvisade sin närvaro för modern
genom att förflytta sig runt i hela uterus. Det kallas för ”maternal recognition of
pregnancy”. Embryots rörelse i livmodern pågår fram till dag 15-17 då fixeringen
sker (Ginther, 1998).
Man är än så länge inte helt säker på vad som får
prostaglandinfrisättningen att utebli. Man vet att embryots förflyttning i uterus spelar
roll men man vet inte vilka faktorer som är direkt antiluteolytiska (Allen, 2000).



Till Gylle kan jag bara säga att det naturligtvis beror på andra faktorer som anläggning av probe, storleks förändring av fosterblåsan, kontraktioner av livmoder mm som gör att man kan uppfatta det som att fostret förflyttat sig :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp