ultraljuda hemma vs åka till klinik

vinkelina

Trådstartare
har liite problem just nu med heppan o transport. hon har bestämt sig för att hon INTE tänker sätta sin hov i en transport. pluss att jag inte för tillfället har tillgång till transport. *suck*

så jag undrar hur stor skillnad det är att ta hem en vet som kollar, finns en som jag hittar som "kanske" kan komma, hon lät inte så glad då jag ringde o fråga.

vet att jag måste ta itu med att lastträna hästen, men vill inte heller stressa upp henne i onödan nu.

vad skulle ni göra. brukar de vara stora skillnader i priset

Sv: ultraljuda hemma vs åka till klinik

Har man möjlighet att få hem en veterinär och plats som passar för UL undersökning så är nog det bästa för alla ston. Jag hade gärna haft en veterinär UL hemma men det finns ingen som gör det här.

passar stallgången ;)

damen ja pratade med lät nu i alla fall rätt sur då jag frågade, trotts att jag har hört från flera håll att hon kommer hem *suck* lär dock vara en humörmänniska

Det som brukar vara avgörande är om kan ställa stoet någonstans så att veterinären kan göra undersökningen utan risk för att bli sparkad eller trampad. Alltså om du tänker dig hur en undersökningsspilta ser ut med en låg vägg mellan veterinär och häst. Låg för att veterinären ska kunna utföra undersökningen och fast på något vis för att inte hästen ska kunna gör veterinären något. Det kan fungera med en boxdörr i rätt höjd. Sedan beror det lite på stoet också om hon står still i ett större utrymme eller om hon behöver väggar alla undesökningsspilta. Man får tänka på att det finns risker för veterinären under underökningen om häst gör en hastig förflyttning Risk för t ex armbrott eller axel ur led och liknade skador.

vet att då de undersökte henne hos hingsten så hade de gått bra, då var de oxå en hemmavet som undersökte, iom att hon stod hemma hos hingsten

Jag har nära till stationen men måste ändå hyra transport så jag kollar hemma och hoppas på att det är dräktigt. Har tidigare lätt kunnat lasta själv då jag hade egen transport men eftersom vi aldrig åker någonstans, förutom nu, så är det ett himla bök att lasta i små hyrsläp.
Jag har satt brädor en meter upp på en boxdörr som sparkskydd. Har lösdrift så jag kan gå in en annan väg med hästen.

Nu har jag noll koll på dräktighetsundersökningar, men vid kollik så går veterinären nästan alltid in och känner efter förstoppningar.
Skiljer det sig mot en dräktighetsundersökning? För det är aldrig snack om någon undersökningspilta då?

Försöker inte vara näsvis utan undrar mer vad som skiljer sig åt?

/B

Något skiljer det och långt ifrån alla veterinärer går och känner vid kolik, ingen av mina som har jour här gör det.
Sedan måste måste man också skilja på en rektal dräktighetsundersökning och UL. Vid UL ska du ha med ett instrumentet för UL in i hästen och kunna stå ett tag och köra runt samtidigt som du läser av på en monitor. Så det krävs verkligen att hästen står stilla för att det ska gå och veterinär och utrustning inte ska riskeras att skadas. Dessutom krävs det el till utrustningen. Så det är mer än bara sticka in armen och känna efter.

ok,
Har alltid varit med om att dom rektalt undersöker hästen vid kolik. Nu har jag inga mängder av kolikhästar men har varit med om det två ggr de senaste tre åren.
Vi har turen att ha en ambulerande (stavning?) veterinär som gör röntgen och som gör UL på ston hemma. Tack och lov vet inte vad jag gör när han går i pension.

Tack för svaret.

/B

KL

Jag har UL:at mitt sto hemma ett par ggr.

Jag har skjutdörrar till boxarna så jag har ställt stoet med rumpan mot ut/ingången med en lastpall på insidan, så att OM hon sparkar kommer inte lastpallen ngnstans iom att skjutdörren står för till iaf hälften på utsidan. Sen ställer vi skärmen på att bord och UL:ar.

Har fungerat prima, men man ska alltid tänka på veterinärens bästa först !

Vi ställer våra ston i vanlig spilta, vet vill ha ett bord att ställa monitorn och tillgång till ström. Sen backas stoet på anvisningar av vet och bremsas vid behov annars utan. Mycket efektivt och lungt för stona som då inte behöver fara runt hela tiden. Kostar runt 1000:- om jag bara tar en häst.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 686
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 817
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka