Ultraljud?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
S

Stall Olitten

Ni som är erfarna uppfödare, hur många ultraljud brukar ni göra under dräktigheten och hur sent i dräktigheten kan man göra ultraljud? :o

Sv: Ultraljud?

Stall Olitten skrev:
Ni som är erfarna uppfödare, hur många ultraljud brukar ni göra under dräktigheten och hur sent i dräktigheten kan man göra ultraljud? :o

Jag gör 1:a UL mellan 15:e - 20:e dygnet och 2:a UL mellan 35:e - 40:e dygnet.
Mankan eg. göra UL hur sent som helst, men vid uppstallning på hösten brukar jag "bara" göra en vanlig rektalundersökning....Eller jag och jag...veterinären...

mvh
Carina

Första vid 14-15 dagar, andra vid 30 dagar, tredje efter 40 dagar, och sen tar jag in dom vid 90 ibland, mest om dom är så tidigt betäckta så man har en möjlighet att betäcka om.

Jag brukar låta kolla dem första gången vid ungefär 15 dygn och sedan en gång vid 90 för att se så dom fortfarande är dräktiga. Det händer att jag låter kolla nåt sto därimellan om jag är osäker på om hon är dräktig eller ej (tex om de visat brunst).

man *kan* säkert göra ultraljud hur sent som helst, men när de passerat de 90 dygnen en bit så ser man inte längre fostret på UL, då det ligger för djupt ner. Så då är det ju ingen större idé att ultraljuda...

jag bara ultrar en gång och då vid 16-19 dygn ungefär och skulle jag bli osäker långt senare i dräktigheten så får vet komma och känna annars så får det vara

Brukar UL:a 14 dagar efter betackning. Sedan UL:ar jag efter hjartljud hos fostret vid 40 dagar.
Sedan far det vara!!

Jag låter ultraljuda mina sto 2 gånger, första vid 14-16 dagar efter betäckning och det andra efter 90 dygn för att kunna ta en foster och föl försäkring (försäkringsbolagen kräver det!). Skulle jag senare vara tveksam av någon anledning låter jag veterinären känna rektalt på stoet.

Jag ultraljudar på 16 dygn, sedan på 40. :)
Har jag valt hingst där man betalar på 90 dygn och där ingår fosterförsäkring så kollas stoet på 90 dygn också, annars gäller inte fosterförsäkringen.

Jag brukar ultraljuda vid 17 och drygt 30 dygn.

Förra året tecknade jag en foster/fölförsäkring och då tog vet. blodprov efter 90 dagar för att den skall gälla.

(men det upplyser inte försäkringsbolaget om då man tecknar, Jag fick fråga om det och då var det så att om den ska gälla så måste stoet vara konstaterat dräktigt efter 90 dagar)

Stall Olitten skrev:

Tack för svaren. Då ska jag be veterinären göra en rektalundersökning i stället, hon ska ju vara ca på dag 250. :bow:

Veterinären ultraljudar på ca 16, 30 och ev 40-50 om det är något oklart.
Sedan har vi rektalkoll på hösten.

AM

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
550
Senast: Liten
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vid en hälsoundersökning flytta veckan upptäcktes det att min 12- åriga hanhund har ett blåsljud på hjärtat. Veterinären rekommenderade...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025