Ultimata tiden att betäcka

vinkelina

Trådstartare
Om man hoppas att brunsten funkar och tar sig på första försöket.

När är den ultimata månaden att betäcka? Med tanke på när fölet föds sen.
Sitter just nu och funderar på när jag skall börja boka in hingst :)

Sv: Ultimata tiden att betäcka

Jag är glad nybörjare men jag tycker nog att bästa betäckningsmånaden är Maj. Då föds ju fölet i Mars/April och då hinner det växa till sig lite innan sommaren och hinner äta lite gräs och April brukar ju oftast inte vara jättekallt.
Men jag antar att man får rätta sig efter sitt sto och de förutsättningar man har med vindskydd, stallplatser, hagar osv.

Jag brukar skicka iväg mitt sto på vårens tredje brunst. Den första är lång och seg, den andra kan vara väldigt kort, men från den tredje är den normal. Mina föl är födda i slutet av april eller början av maj. Jag tycker det är idealiskt om de kommer i mitten av maj och kan snabbt gå ut med mamma på bete.

Jag tycker de e ganska lagom i april/maj att fölen föds. Vi väntar årets första 12maj o nr2 22maj.
Förra året fick vi föl 2maj vilket jag tyckte va lagom i tid.

Jag har låtit betäcka i juni då jag helst ser att fölungen kommer i mitten av/slutet av maj så de kan vara ute mycket redan från början. April kan ju vara en ruskigt lurig månad vad gäller väder. Maj, i alla fall senare halvan av maj brukar ju i alla fall vara nära sommar

Mitt föl förra året kom också 2 maj och jag hade tur med bra väder.

Förra året var enda gången mitt sto inte tagit sig på första brunsten så årets föl kommer inte förrän 28 maj vilket känns lite ovant men förhoppningsvis har jag ännu större tur med vädret då.

Om man hoppas att brunsten funkar och tar sig på första försöket.

När är den ultimata månaden att betäcka? Med tanke på när fölet föds sen.
Sitter just nu och funderar på när jag skall börja boka in hingst :)