Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man hoppas att brunsten funkar och tar sig på första försöket.
När är den ultimata månaden att betäcka? Med tanke på när fölet föds sen.
Sitter just nu och funderar på när jag skall börja boka in hingst
Jag tycker som många andra att det bästa är att stona fölar i maj/juni, alltså betäcka i april/maj,
Kan för mitt liv inte förstå folk som vill ha sina föl mitt i vintern?! Hur tänker man om man betäcker i februari- mars? Jag tänker mig mardrömsscenarion med föl som föds i januari, 20 minusgrader, ingen sol, kan bara vara ute korta stunder ... Hur får man en sådan fölunge frisk och sund? De behöver ju vara ute och röra på sig mycket redan från början, behöver det färska gräset, solen osv. Visserligen föds de med väldigt tjock päls om det sker mitt i vintern, men hur mycket tål en sån där liten nyfödd?
Vad jag har förstått när jag har varit iväg och kollat på utställningar så finns det endel dommare som faktiskt inte tar reda på hur gamla fölen är och sedan bedömmer fölen mot varandra utan att väga in skillnaden på ålder osv. Tex om man åker på en utställning i säg augusti ett föl är fött i april är mycket större än ett föl som är fött i juni men har sett dommare som inte tar någon hänsyn till detta utan då dömt ner på den mindre fölungen för att den inte är lika välväxt. Vilket i mitt tycke inte är så konstigt eftersom den är mycket yngre. Ska man som uppfödare ta hänsyn till detta och försöka få till betäckningen tidigare på året eller ska man helt enkelt bojkotta den dommaren?