Ultimata tiden att betäcka

vinkelina

Trådstartare
Om man hoppas att brunsten funkar och tar sig på första försöket.

När är den ultimata månaden att betäcka? Med tanke på när fölet föds sen.
Sitter just nu och funderar på när jag skall börja boka in hingst :)

Sv: Ultimata tiden att betäcka

Jag är glad nybörjare men jag tycker nog att bästa betäckningsmånaden är Maj. Då föds ju fölet i Mars/April och då hinner det växa till sig lite innan sommaren och hinner äta lite gräs och April brukar ju oftast inte vara jättekallt.
Men jag antar att man får rätta sig efter sitt sto och de förutsättningar man har med vindskydd, stallplatser, hagar osv.

Jag brukar skicka iväg mitt sto på vårens tredje brunst. Den första är lång och seg, den andra kan vara väldigt kort, men från den tredje är den normal. Mina föl är födda i slutet av april eller början av maj. Jag tycker det är idealiskt om de kommer i mitten av maj och kan snabbt gå ut med mamma på bete.

Jag tycker de e ganska lagom i april/maj att fölen föds. Vi väntar årets första 12maj o nr2 22maj.
Förra året fick vi föl 2maj vilket jag tyckte va lagom i tid.

Jag har låtit betäcka i juni då jag helst ser att fölungen kommer i mitten av/slutet av maj så de kan vara ute mycket redan från början. April kan ju vara en ruskigt lurig månad vad gäller väder. Maj, i alla fall senare halvan av maj brukar ju i alla fall vara nära sommar

Mitt föl förra året kom också 2 maj och jag hade tur med bra väder.

Förra året var enda gången mitt sto inte tagit sig på första brunsten så årets föl kommer inte förrän 28 maj vilket känns lite ovant men förhoppningsvis har jag ännu större tur med vädret då.

Om man hoppas att brunsten funkar och tar sig på första försöket.

När är den ultimata månaden att betäcka? Med tanke på när fölet föds sen.
Sitter just nu och funderar på när jag skall börja boka in hingst :)

Förr när jag hade stona på stall var det ultimata att de fölade i april så fölen kunde gå i egen box när uppstallning var på hösten men nu när jag har stona lösdrift så vill jag att de ska föla i juni.

Jag tycker som många andra att det bästa är att stona fölar i maj/juni, alltså betäcka i april/maj, då är brunsterna som bäst och stona är som mesta fertila, väntar man längre in på säsongen så blir brunsterna ofta av "sämre kvalite" + att det blir lite mer "panik" om stoet inte tar sig.

Jag tycker som många andra att det bästa är att stona fölar i maj/juni, alltså betäcka i april/maj,

Men då går dina hästar väl dräktiga i 13 månader :confused: det där blev väl fel.

Betäcker man i april fölar väl hästen i mars månad oftast i alla fall?

Senast ändrad:

Men oj, så tokigt...... :(
Du har så rätt så.....

Det blir ju förstås så att man betäcker i juni och inte för sent i juli, bäst att de fölar i maj och i början av juni, så nu blev det bra! :laugh:

Håller med övriga talare här!:) April- maj måste vara de ultimata månaderna att få föl i. Gräset har kommit igång, vädret tillåter utevistelse i stort sett dygnet runt och insektsinvasionen har inte kommit igång ännu.

Kan för mitt liv inte förstå folk som vill ha sina föl mitt i vintern?! Hur tänker man om man betäcker i februari- mars? Jag tänker mig mardrömsscenarion med föl som föds i januari, 20 minusgrader, ingen sol, kan bara vara ute korta stunder ... Hur får man en sådan fölunge frisk och sund? De behöver ju vara ute och röra på sig mycket redan från början, behöver det färska gräset, solen osv. Visserligen föds de med väldigt tjock päls om det sker mitt i vintern, men hur mycket tål en sån där liten nyfödd?

Har man inte betäckt förut och inte vet om stoet kommer att ta sig direkt så rekommenderar jag att man kollar upp stoet på en av de tidiga brunsterna att det ser normalt ut, och sedan börjar att prova betäcka på den brunsten som infaller i april/maj någon gång för att om det inte tar sig så har man några brunster på sig att betäcka.
Börjar man i juni så är det inte säsong mer än typ en gång till.

Kan för mitt liv inte förstå folk som vill ha sina föl mitt i vintern?! Hur tänker man om man betäcker i februari- mars? Jag tänker mig mardrömsscenarion med föl som föds i januari, 20 minusgrader, ingen sol, kan bara vara ute korta stunder ... Hur får man en sådan fölunge frisk och sund? De behöver ju vara ute och röra på sig mycket redan från början, behöver det färska gräset, solen osv. Visserligen föds de med väldigt tjock päls om det sker mitt i vintern, men hur mycket tål en sån där liten nyfödd?

Fast om man har ett sto som krånglat måste man ju nästan börja så tidigt. Första gången vi betäckte mitt sto började vi i april och fick en fölunge i mitten av juni... I år börjar vi därför i slutet av mars, för att inte få ett för sent föl igen och missa säsongen 2012. Håller med dig i övrigt! :)

Det föl jag födde upp 2005 föddes sent på sommaren (tidpunkten var inte helt planerat, men det blev så), i mitten på juli, och det var inga som helst problem. Det var varmt och skönt ute och inte för mkt insekter den sommaren heller.

Nu skulle ju inte hon visas på några premieringar eller ridas in för något ridprov som ung och jag skulle inte ha något mer föl efter det stoet, annars kanske man får ha sådant i åtanke.

Vad jag har förstått när jag har varit iväg och kollat på utställningar så finns det endel dommare som faktiskt inte tar reda på hur gamla fölen är och sedan bedömmer fölen mot varandra utan att väga in skillnaden på ålder osv. Tex om man åker på en utställning i säg augusti ett föl är fött i april är mycket större än ett föl som är fött i juni men har sett dommare som inte tar någon hänsyn till detta utan då dömt ner på den mindre fölungen för att den inte är lika välväxt. Vilket i mitt tycke inte är så konstigt eftersom den är mycket yngre. Ska man som uppfödare ta hänsyn till detta och försöka få till betäckningen tidigare på året eller ska man helt enkelt bojkotta den dommaren?

Vad jag har förstått när jag har varit iväg och kollat på utställningar så finns det endel dommare som faktiskt inte tar reda på hur gamla fölen är och sedan bedömmer fölen mot varandra utan att väga in skillnaden på ålder osv. Tex om man åker på en utställning i säg augusti ett föl är fött i april är mycket större än ett föl som är fött i juni men har sett dommare som inte tar någon hänsyn till detta utan då dömt ner på den mindre fölungen för att den inte är lika välväxt. Vilket i mitt tycke inte är så konstigt eftersom den är mycket yngre. Ska man som uppfödare ta hänsyn till detta och försöka få till betäckningen tidigare på året eller ska man helt enkelt bojkotta den dommaren?

När jag visade min Juni-unge i Augusti frågade domaren hur gammal hon var. Hon fick nog rättvisa poäng trots allt, men i efterhand tror jag att om hon varit 3 månader gammal istället (som den som vann var), så hade hon vunnit istället för att komma tvåa ;) Det blev liksom en helt annan häst på den tiden.

Även om man betäcker tiiidigt, kan det tydligen bli en sen fölunge... på fel år! Upptäckte idag att en av hästarna på jobbet är född den 14 december! Efter superfina Stalypso, så någon tjuvbetäckning lär det inte varit. Man kan ju undra vad planen var...

Man gör så i en del andra länder. Föl som föds efter ett visst datum, typ 1 december, räknas som födda året efter. Syftet är att få fördelar på unghästarrangemang.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka