ullpad - avskavd päls...........

Raggartass

Trådstartare
I somras köpte jag en ny ullpad från "Diamond wool". Nu har jag ridit in min häst och använt den, och pälsen under bakre delen av sadeln blev helt avskavd efter några veckor :(. Nu har jag de senaste veckorna använt en gammal built-up pad med bomullstyg - och pälsen börjar så smått lägga sig i ordning igen.
Min fundering är om det är brukligt att det blir så med ullpaddar, eller är det för att sadeln inte ligger rätt? Eftersom det är en ungpaint så är sadeln lite stor, men den ligger bättre med ullpadden än den gör med b-p p.
Någon med liknanade erfarenheter?

Sv: ullpad - avskavd päls...........

ja, Q jag tränar på har en sadel som sitter fin fint på honom, ägaren envisas med att ha ullpad, trotts ovannämnda problem, är inte snyggt! o det kan ju inte vara så skönt hellre för den delen...vet inte varför det blir så, hade aldrig sett sånt innan...

I somras köpte jag en ny ullpad från "Diamond wool". Nu har jag ridit in min häst och använt den, och pälsen under bakre delen av sadeln blev helt avskavd efter några veckor :(. Nu har jag de senaste veckorna använt en gammal built-up pad med bomullstyg - och pälsen börjar så smått lägga sig i ordning igen.
Min fundering är om det är brukligt att det blir så med ullpaddar, eller är det för att sadeln inte ligger rätt? Eftersom det är en ungpaint så är sadeln lite stor, men den ligger bättre med ullpadden än den gör med b-p p.
Någon med liknanade erfarenheter?
Det saknas en filt ( helst av ull) under paden! Sen, troligen, är din hästrygg lite för kort för sadelbommen. Är skirten remmade ända ut till kanten? Kan vara ett problem, men vill man vara fin får man lida pin!

Jag har också en ullpad från diamond wool, men jag har inte märkt av något skav på min hästs päls. Har ridit med denna paden i ca 1 år.

jag har upplevt det som att hästarna blir lättare skavda på vintern, medryttisen ser hemsk ut efter igångsättningen med en TackyToo... :cry: mitt sto har lite päls där jag har vaderna, min andra häst får som en 4kant runt kanterna på pad/scabrak/bojlock + där jag har haft vaderna...
men med pälsglans på drabbade områden så kan det bli lite bättre iaf :)

Jag tror att din sadel är lite för vid, eftersom problemet försvinner när du lägger på built-up paden. Antagligen så ligger den och glider i sidled med den tunnare paden och då blir det skav.

Tack för alla svar :). Skönt att höra att det inte bara är vi som drabbats av detta tråkiga fenomen. Eftersom det var många om budet varför det blir så här, sätter jag in en bild tagen i höstas innan han var inriden. Nu har han ju breddat sig ännu lite mer...

Jag har ju även sett att sadeln "står upp" lite i bak, men den kommer ju ner på ryggen när jag sitter i den. Vad beror det på? Kan det vara för att han är något kort i ryggen? Min gamla sadel var vidare och låg inte alls bra i fram - men den låg ner mot hela ryggen.

Det saknas en filt ( helst av ull) under paden! Sen, troligen, är din hästrygg lite för kort för sadelbommen. Är skirten remmade ända ut till kanten? Kan vara ett problem, men vill man vara fin får man lida pin!

:confused::confused: Förklara gärna :idea:
Och - tycker du han är för kort i ryggen för den sadeln?

Jag tror att din sadel är lite för vid, eftersom problemet försvinner när du lägger på built-up paden. Antagligen så ligger den och glider i sidled med den tunnare paden och då blir det skav.

Har bytt sadel :p, tjatar man tillräckligt så........:D. Blev en Dakota, men jag saknar min Textan - så jag vet inte om det var värt tjatet :o, men det kan jag ju inte säga här hemma :angel:
Den är som sagt lite stor, men mindre än min gamla. Och jag upplever definitivt att sadeln ligger still när jag rider!

Att den står upp i bak beror troligtvis på att den faller ner i fram. Och när du då sitter i den trycks den ner, i och med detta så ligger den inte stilla i bakkant och det gör att pälsen skavs av.
Built-up pad på!

(Visst är det otroligt vad man kan komma långt med lite tjat:D:devil:)

Tack för svar - lite så som mina tankar oxå har gått under tiden...

Problemet är bara att min b-u p är av den där gamla typen så den är jättetjock i framkant bara, vilket gör att framvalvet hamnar typ 20cm ovanför manken. Den kilformade jag provade hos dig var ju mycket bättre, men jag är lite tveksam till om undersidan på en sådan pad inte skaver.
Fick byta bort den nya neoprengjorden mot en gammal hederlig repgjord, då den tydligen irriterade el nöp honom (plutten visade tydligt vad han tyckte vid sadling, typ :devil::devil:). Är det olika material? Vill ju inte köpa något för massa pengar som han sedan inte tycker om.
Då kommer jag troligen ALDRIG mer kunna tjata mig till något :crazy:

Visst är de bättre:D, jag har bara någon endstaka kvar (=lika med rea:d) Lägg en ullfilt under:) Då blir han glad:bump:
Seså, på med korsetten och sätt igång att smöra. (tjata efteråt:idea:)

Visst är de bättre:D, jag har bara någon enstaka kvar (=lika med rea:d) Lägg en ullfilt under:) Då blir han glad:bump:

hoppsan, bidde dubbelt. Äh! Se det som tjat ifrån min sida (dock ingen korsett i mitt fall, skulle nog bli konstigt:D)

Visst är de bättre:D, jag har bara någon enstaka kvar (=lika med rea:d) Lägg en ullfilt under:) Då blir han glad:bump:

Tja ska ta mig en funderare ;). Vet ju nu var jag hittar dig uti skogen :D
Problemet är ju bara hur jag ska förklara för gubben att den nya sadeln inte passar *hm - tänka, tänka* f-n det luktar bränt här............. Måste stänga av datorn........

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 748
Senast: oki
·
  • Låst
Utrustning Ja, det är en till sadeltråd:o Igår var jag ute och skrittade i dryga två timmar med nya sadeln. Det är första gången jag rider ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 694
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Jag har en 12-årig valack som haft lite problem med ryggont. Jag har tränat dressyr ganska intensivt under våren och jobbade i maj-juni...
Svar
7
· Visningar
927
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp